LEGO jako investice
LEGO není jen hračka pro tvořivé děti. Může být i vhodným investičním nástrojem. Jak investovat do stavebnice LEGO a na co dát pozor?
LEGO je Dánská společnost, která vyrábí stavebnicové produkty. Tato společnost vznikla v roce 1932, ale s produkcí začala až v roce 1949. Nejprve vyráběla produkty ze dřeva, postupem času přešla na plast. V dnešní době snad není člověk, který by tuto hračku neznal. Ale LEGO nemusí být pouze hračka, může být také investice.
K investování do stavebnice LEGO se využívá tzv. EOL (End of Line), tedy doby, kdy dojde k vyřazení setu z běžného prodeje. K vyřazení dochází u každého setu, ale nelze předem s jistotou určit, zda to bude po šesti měsících, nebo po třech letech. Po vyřazení už nedochází k jeho další výrobě.
LEGO je sběratelský předmět, proto je po něm poptávka i po ukončení výroby určitého setu. Jelikož je stále poptávka po setu i po vyprodání zásob, vzniká sekundární trh. Na tomto trhu se sety prodávají i po vyřazení z výroby. Nejznámější je portál BrickLink.com, na kterém aktivně obchodují statisíce lidí.
Na sekundárním trhu se obchoduje především s MISB (Mint in Sealed Box), což jsou nové nerozbalené sety. U otevřených a použitých setů je více starostí a rizika, např. kompletnost a stav opotřebení dílků. Investoři požadují za držení setu jistou prémii, a proto se LEGO na sekundárním trhu prodává dráž, než jaká byla původní oficiální cena.
REKLAMA
Faktory ovlivňující hodnotu setu LEGO
Doba v prodeji
Doba v prodeji je období od uvedení setu do prodeje do jeho vyřazení z prodeje. S dobou v prodeji souvisí množství setů, které se dostane do oběhu. Pro investování je vhodné, aby byl set v prodeji co nejkratší dobu.
Téma
Téma, nebo také řada, je jeden z nejvýznamnějších faktorů, který ovlivňuje hodnotu setu. U setů, které cílí na malé děti, se hodnota zvyšuje mnohem pomaleji, než u setů cílících na dospělé.
Sety zaměřené na filmy a seriály, které mají velikou základnu fanoušků, a tedy též vysokou poptávku, zvyšují svou cenu zpravidla také více. Mezi významné licencované řady patří Star Wars, Lord of the Ring, Super Heroes a Pirates of the Caribbean. U licencované řady je velká pravděpodobnost, že se v budoucnu její hodnota zvýší.
Minifigurky
Minifigurky jsou často považovány za základ pro LEGO investování. Minifigurka může představovat prakticky jakoukoliv postavu – od pirátů, přes hasiče, až po kosmické stvoření. Některé sety můžou obsahovat 10 figurek a některé zase nemusí obsahovat figurku žádnou.
REKLAMA
Sety mohou obsahovat figurky, které jsou inspirovány běžným životem (hasič, kuchař), historií (rytíř, pirát), sci-fi (příšery) nebo filmovými postavami (licencované). Zatímco běžné figurky se často opakují, a tedy nejsou vzácné, tak licencované figurky bývají pouze v jednom či malém množství setů.
Platí zde podobné pravidlo jako u licencovaných řad. Pokud je figurka více exkluzivní, je větší pravděpodobnost, že set, ve kterém se vyskytuje, bude cennější.
Velikost setu
Velikost setů se orientačně dělí do 4 skupin: polybagy, malé, střední a velké.
S velikostí setu souvisí, v jakém množství se set prodává. Častěji jsou prodávané malé, případně střední sety, protože si je může dovolit velká část populace. Velké sety jsou kupované méně, protože stojí řádově několik tisíc korun.
REKLAMA
Dle poptávky je upravena i nabídka, a proto se velkých setů vyrábí méně, a tím se stávají po vyřazení vzácnějšími.
Polybagy jsou sety, které obsahují 5 až 50 dílků. Většinou jsou to promo sety, které lze získat zakoupením jiného předmětu. Mohou být také prodávány jen v určité zemi či obchodě. Omezená dostupnost vytváří dokonalé prostředí pro růst hodnoty.
Reedice
Společnost Lego vypouští nové sety na trh ve vlnách. Většinou se tak děje v lednu, březnu, červnu a září. Některé sety se ale dočkávají reedice. Pod pojmem reedice se schovává set se stejným námětem, pouze s malými změnami. Tím, že vyjde reedice, může původní set ztratit svoji hodnotu.
Exkluzivní dílky
Pod pojmem exkluzivní dílky si lze představit dílky, které se v dané barvě vyskytují jen ve velmi málo setech, čímž se zvyšuje hodnota daného setu.
Stáří setu
Staří setu je uplynulá doba od uvedení setu do prodeje. Obecně platí, že čím je set starší, tím je cennější. Pokud ale set není oblíbený z některého výše uvedeného důvodu, je velká pravděpodobnost, že díky stáří bude nabírat hodnotu mnohem pomaleji než sety, které jsou oblíbené.
LEGO: Příklad úspěšných setů
Mezi nejčastěji uváděné úspěšné sety patří Set 10179 Ultimate Collector’s Millennium Falcon. Tento set byl do nedávné doby nejvíce oblíbeným u investorů, protože to byl největší set, který LEGO vyrobilo. Jeho pořizovací cena v roce 2007 byla 500 USD a jeho hodnota se do roku 2017 zvýšila v průměru na neuvěřitelných 4400 USD. Tento set ale zaznamenal v roce 2017 prudkou ztrátu hodnoty. V důsledku vydání reedice klesla jeho cena na 1920 USD.
Další velmi úspěšným pro investování se stal Set 10182-1: Cafe Corner. Set, který také vyšel v roce 2007, byl prodáván za 140 USD. Nyní jeho hodnota stoupla na 1180 USD.
Úspěšných setů, u kterých se hodnota zdvojnásobila až trojnásobila, je spousta. Důležité je ale mít na paměti, že ne u každého setu se hodnota zvýší. Do LEGA nemůže investovat každý, protože investování vyžaduje hlubokou znalost tohoto instrumentu. Ale tomu, kdo se v LEGU vyzná, může taková investice přinést vysoký zisk.