Lék na bolavé investice? Díl II: UnitedHealth Group
Trocha Historie
Firma vznikla původně jako Charter Med incorporated v roce 1974. UnitedHealth byla založena o tři roky později a záhy Charter Med spolkla. Roku 1979 startuje firma svůj ekvivalent k veřejné zdravotní péči zaměřený především na seniory. O pět let později se z UHG stává IPO. Další zlom přichází roku 1988. To přišla na svět dcerka v podobě Diversified Pharmaceutical Services Incorporated, která začala prodávat benefit programy pro velké firmy. Tato dcera byla za pouhé 4 roky prodána firmě SmithKline za 2,3 mld.USD. Část těchto prostředků(1,65 mld. USD) byla investována do velmi zajímavé akvizice MetraHealth Companies, která do té doby outsourcovala zdravotnické služby pro významnou pojišťovny Metlife a Travelers Insurence company.
Současnost
Dnes už seba sama nenazývá UNH pouze „diversified health company,“ nýbrž připojuje i přívlastek „well-being.“ Ve výroční zprávě uzavírající rok 2007 se dočteme, že celý koncern obsluhuje jen těžko uvěřitelných a představitelných 70 milionů Američanů. A teď se chyťte klávesnice ať neupadnete: Celý koncern zaměstnává jen 67 tisíc zaměstnanců. To je sympatický poměr.
Struktura Byznysu UNH:
1)Healthcare Services
a)United Healthcare – prodává benefit programy zaměstnavatelům menších a středně velkých firem. Touto cestou obsluhuje 15 milionů klientů. Těm umožňuje využívat zdravotní péči celkem v 4800 nemocnicích a u 560 000 soukromých lékařů.
b)Uniprise – v podstatě dělá to samé jako United Healthcare, ale tyto programy prodává velkým firmám s tisíci zaměstnanci. Ani tady není zanedbatelný počet klientů. Celkem obsluhuje 415 zaměstnavatelů. Z toho jich je 175 z Fortune 500! Tomu se říká klientela. Zajímalo by mě, zda je mezi nimi Wallmart. Neměl jsem čas to vypátrat, ale myslím, že s těmi svými 1,2 mil zaměstnanci by byl zajímavým klientem.
c)Ovations – je služba, kterou UHG poskytuje klientům ve věku 50 let a více. Cílem je reflektovat specifické zdravotní potřeby tohoto segmentu. Zahrnuje preventivní i akutní péči a léčbu chronických onemocnění. Tato služba vyžaduje poměrně tvrdý obchodnický tah na branku v podobě přímého oslovení či nátlaku přes zaměstnavatele (to ale nejde u těch nejstarších).
REKLAMA
2)Optum Health
Celkem 58 milionů klientů využívá služby Optum Health prostřednictvím 4 základních produktů:
a)Care Solutions
Tento program umožňuje individuální přístup ke klientovi jak po stránce vyloženě léčebné, tak po stránce tzv. well-being, tedy určitého zlepšení kvality života. Prostřednictvím Care Solutions jsou řešeny náročné programy léčby rakoviny, neplodnosti, dlouhodobých srdečních onemocnění nebo transplatance orgánů. Celkem Care Solutions využívá 40 milionů zákazníků. Tvoří tak páteř divize Optum Health
b)Behavioral Solution
Velmi významný je i tento program. Využívá ho celkem 35 milionů lidí především prostřednictvím svých zaměstnavatelů. Cílem tohoto programu je bojovat s psychyckými onemocněními, jako jsou závislost na navýkových látkách, chronický stres, deprese, schizofrenie a mnohé další. Firmy mnohdy platí svým zaměstnancům tento „healthcare plan“ s úmyslem zvýšit produktivitu práce.
c)Specialty Benefits
REKLAMA
Už z názvu vyplývá, že se jedná o nástroj, pomocí kterého se firmy snaží udržet si své zaměstnance. Do speciálních benefitů mohou firmy zakomponovat zubařskou péči (UHG má cca spolupracujících 85 000 dentistů). Rovněž bychom zde mohli využít něco na způsob pojištění krátkodobé pracovní neschopnosti.
d)Financial Services
Prostřednictvím OptumHealth banky se poskytuje UHG finanční služby pro své zákazníky – zaměstnavatele ale i koncové pojištěnce. Dříve tato finanční divize fungovala pod hlavičkou banky Exante. Částečně je tato služba outsourcována i na Utah-chartered industrial bank.
3)Ingenix
Ingenix je služba zajišťující data management, vývoj softwaru a zdravotnické konzultace pro největší firmy světa. Klientela Ingenixu je asi 5000 nemocnic, 240 000 praktických lékařů, 1500 zaměstnavatelů ( z toho jich je 245 mezi Fortune 500), 250 vědeckých týmů a cca 150 státních úřadů. Byznys Ingenixu se dále dělí na dvě části:
a)Information services
Smyslem této služby je práce s daty. Shromažďování informací o klientech, vytváření zdravotnických benchmarků, analytické oddělení řízení nákladů atd.
REKLAMA
b)i3
i3 je služba, kterou využívají především farmaceutické a biotechnologické společnosti. Pomáhá jim jejich léky dostat do nemocnicí a k pacientům. Příprava klinických testů, lobbing na příslušných úřadech, právní pomoc…Působnost i3 je 53 zemí a terapeutické zaměření je především onkologie, léčba centrálního nervového systému, respiračních a infekčních chorob a endokrinologie.
4)Prescription Solutions
Pod touto divizí se skrývá tzv. Pharmacy Benefit Management (PBM). Cílová skupina jsou stejní klienti jako v případě Healthcare, ale tentokrát se jedná o farmaceutické benefity pro zaměstnance či příslušníky odborů. Tato divize je poměrně mladá (*2007), ale již teď obsluhuje 10,3 milionu klientů skrze 64 000 lékáren.
Struktura obratu UHG
Zisk UnitedHealth
(v mld. USD)
Investorské ukazatele:
Zdroj:
finviz.com
Závěr
UnitedHealth Group je absolutní špička mezi americkými firmami. Její význam je srovnatelný s nejvěhlasnějšími bankami nebo Microsoftem. Byznys UNH je závislý na hospodářském cyklu. Pramení to z toho, že obrat této společnosti je zkorelován s úrovní zaměstnanosti v USA. Když firmy propouštějí své zaměstnance, ztrácí UNH své klienty. Pokud přijímají nové, získávají nové. Bojovat s tím UNH může prostřednictvím posilování svého tržního podílu.
Další věc jsou náklady. UNH je poměrně citlivá na finanční náklady. Od roku 2003 se každoročně zvyšuje debt to capital ratio, před 5ti lety byl na hodnotách cca 27,4%, dnes je skoro na 40%. To vede k tomu, že se zvyšuje tlak zvýšení finanční nákladů. V dnešní době určitě trochu problém.
Na UNH považuji za rozumné aplikovat oceňovací modely. A prakticky všechny pro něj hovoří vesměs pozitivně.
Od UNH se nečeká rapidní nárůst zisků v následujících letech, avšak je to bezpečný titul, který by se mohl dostat do potenciálních problémů snad jedině díky cashflow.
Pokud by volby v USA vyhrál Obama, nebyla by to pro UNH zřejmě pozitivní zpráva. Ten se totiž nechal slyšet, že by americké zdravotnictví rád reformoval (neboli posocialističtěl).
Pozitivní faktor není ani dividendová politika.
Přesto přeze všechno se domnívám, že investor, který nakoupí akcie UNH, dostane do rukou aktivum s hodnotou, která je vyšší než současná tržní cena. Zdravotnictví v podání této firmy je věčný a zdravý byznys.