CZK/€ 25.120 -0,02%

CZK/$ 24.168 +0,07%

CZK/£ 30.274 -0,62%

CZK/CHF 27.020 +100,00%

Text: Daniel Kuchta

10. 06. 2008

11 komentářů

Letiště Praha – další promarněná příležitost pro burzu

 


 

Před týdnem se objevila zpráva, že Letiště Praha se bude prodávat jednomu strategickému vlastníkovi, který by měl zaplatit minimálně 100 miliard korun. Rozhodla o tom vláda, která dala na doporučení tzv. malého konzultanta, společnosti Credit Suisse.

Vzhledem k rychlému budoucímu rozvoji společnosti byl zamítnut dlouhodobý pronájem, a tak přišla na pořad dne otázka způsobu prodeje. Při rozhodování jsou na výběr většinou tři možnosti. Strategický prodej, prodej přes burzu, nebo kombinace. Konečný výsledek se vzhledem k přístupu naší vlády k burze vlastně dal očekávat. I když jí to posvětil nezávislý konzultant.

Zní to skutečně logicky. Pokud někdo bude ochoten dát téměř stonásobek ročního zisku společnosti, stát na tom bude skutečně ziskový. A cena je podle všeho reálná, protože letiště je nejspíše ještě stále na začátku svého rozvoje a zejména doplňkové zdroje příjmů mají vysoký růstový potenciál.

Letiště tak bude celé prodáno strategickému partnerovi (nejspíše alianci správce jiného letiště a finanční skupiny) a stát by za tento prodej měl inkasovat ne méně než sto miliard korun, pod které by dokonce ministr financí Kalousek prodej vůbec nedoporučil.

Velká hotovost se stále hodí a alespoň na chvíli vyřeší stálý problém s veřejnými financemi. Je to krátkozraké a nebezpečné řešení, ale momentálně zkrátka vyhrála možnost, při níž může stát počítat cenovou prémií za exkluzivitu, kterou při prodeji přes burzu nemůže očekávat vůbec a při kombinovaném prodeji by byla značně snížena. Zkušený nový vlastník pak může výrazně zvýšit výkonnost společnosti, což by mohl být při kombinovaném prodeji, vzhledem k roztříštěné struktuře a tím i komplikovanějšímu schvalování, resp. prosazování strategických rozhodnutí, problém.

REKLAMA

To jsou klady přímého prodeje. Jeho nedostatky jsou zejména velká lobbistická aktivita a politický boj a v nezanedbatelné míře také vysoká úroveň akvizičního dluhu, přičemž trhy akvizičního financování nejsou v současnosti zrovna v ideální kondici.

Burza nevyhovuje

Argumentem proti prodeji na burze a kombinovanému prodeji je také možnost, že některý z velkých vlastníků by po určité době stejně získal většinu (akorát by to bylo dražší a stát by přišel o zmiňovanou prémii, na druhé straně by mohli vydělat malí akcionáři) a momentální slabší výkonnost akciových trhů (což mi při pohledu na některá zdařilá IPO kvalitních společností v poslední době přijde trochu jako nesmysl).

Již v minulosti se častokrát zmiňovala možnost prodat pouze menší část, maximálně 49 % letiště a nejčastěji se zmiňovala možnost prodeje přes kapitálový trh umístěním akcií na burzu. Český kapitálový trh se jeví jako ideální pro takový způsob. Letiště Praha je totiž společnost z nestrategického oboru se zajímavým potenciálem růstu, jejíž odvětví na burze navíc není zastoupeno, což znamená určité oživení pro kapitálový trh v dané zemi. Všechno je ale nakonec trochu jinak.

Ohraná písnička

Je to už jako stará ohraná písnička. Nechci sem moc tahat politiku, ale nějak mi to nedá. Po každých volbách nově nastupující garnitura slíbí kde co, v tomto případě větší podporu kapitálového trhu ve formě privatizace zbylých státem vlastněných podniků přes burzu, ale výsledek je stále stejný.

REKLAMA

Ignorance burzy ze strany státu je už trochu trapná, ale když je potřeba stále narychlo látat díry v rozpočtu, jakákoli dlouhodobá řešení jdou v takových případech stranou. Stát sice nakonec možná dostane více, než by dostal při prodeji přes burzu, ale co bude následovat? Pochybuji, že by se peníze mohly použít na stavbu například dopravného spojení Prahy s Ruzyní, spíše půjde o zmiňované látání děr v rozpočtu, případně (a to by ještě nebylo tak špatné, protože jde vlastně o dlouhodobý plán) na realizaci nutných reforem.

Rozvoj burzy, jako jednoho ze základních stavebních kamenů fungující tržní ekonomiky, bohužel kompetentní osoby nezajímá (ale po volbách nezapomeneme uklidnit investory tím, že ji budeme slovy co možná nejvíce podporovat). A už vůbec se nehledí na to, že Letiště Praha by mohlo být pro stát stále zajímavým zdrojem příjmů i při prodeji například poloviny akcií přes burzu a ponechání si většiny, což by znamenalo zajímavou perspektivu do budoucna. Ale to bychom chtěli dlouhodobá řešení od politiků s jepičím životem.

Je s podivem, že například v Polsku je podpora kapitálového trhu ze strany vlády někde úplně jinde a stát prakticky dělá všechno pro rozvoj kapitálového trhu, což je nakonec na počtu nových společností na burze (i těch zprivatizovaných) velmi dobře vidět na první pohled.

Domácí burza nemůže bez přílivu nových společností efektivně plnit svou základní funkci jakéhosi barometru ekonomiky, a pokud se nebude dál rozvíjet, investoři (a to jak drobní, tak i institucionální, jako například penzijní fondy apod.) se budou muset stále více poohlížet po možnostech investování v zahraničí.

Loading

Vstoupit do diskuze 11 komentářů



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Vojtin

    11 června, 2008

    Nechápu jak v Polsku můžou bejt politici chytřejší než v ČR, ještě do nedávna jsem si myslel, že českej národ je poškozenej komunismem, ale nejspíš jsem se mýlil-je to v lidech. Budou kapřící? Kolik je provize za dohozní kšeftu? 1% pěkná částka.

    Odpovědět

  • Mario

    11 června, 2008

    Nechci zde nikoho obhajovat ani pomlouvat, ale můžete být konkrétní? Váš příspěvek má totiž jinak hodnotu hospodského výkřiku při vyvětralé desítce:)

    Odpovědět

  • Vojtin

    12 června, 2008

    Co tak sleduji průběh prodejů a státních zakázek, mam prostě pochybnosti, ale třeba vše proběhne v pořádku a bez podezření.

    Odpovědět

  • investor

    11 června, 2008

    Chtěl jsem ho zařadit do portfolia, ale zdá se, že mám smůlu. Myslíte, že je ještě nějaká šance, že by aspoň část akcií přišla na burzu?

    Odpovědět

  • obchodnik

    11 června, 2008

    podle mych insider info, se to nepredpoklada. zatim ani jeden z „velkych“ poradcu o burze neuvazuje. neni to v planu. a uprime, me by to taky nenapadlo. taky bych to na burzu nedal ani nahodou.

    Odpovědět

  • investor

    11 června, 2008

    Proč byste letiště na burzu nedal? Připadá vám prémie za majoritu natolik zajímavá (pro stát), nebo spíš kvůli současnému sentimentu?

    Odpovědět

  • Honzajs

    11 června, 2008

    Co třeba letiště Peking? To na burze je, business roste…olympidáda je také zajímavě věc,

    Odpovědět

  • Honzajs

    11 června, 2008

    Jenom dodávám, že detailní analýzu jsem ještě nedělal, mám je na watch listu

    Odpovědět

  • Mario

    11 června, 2008

    Proti hovoří několik racionálních argumentů. Musíte si uvědomit, že i státu, potažmo Praze, velmi záleží na budoucím vlastníkovi. Nedá se vyloučit, že v případě burzy dostane majoritu vlastník neakceptovatelný politicky či jinak. Dále i pro samostatného budoucího vlastníka bude výhodné dostat 100% balík, je to spojeno s eliminací iks problémů, které by mohli dělat minoritní akcionáři. A dále v neposlední řadě, jsem přesvědčen, že skutečně za exkluzivitu 100 % balíku budoucí vlastník dobře zaplatí (nebo to je alespoň na státu aby si platbu vynutil). No a v neposlední řadě nelze vyloučit neúspěšnost primární emise. Nehledě na daleko vysokou nákladovost za „poradenské služby“ neboli zaplatit někoho kdo tu primární emisi připraví. Nejen Patria by si to jistě nechala dobře zaplatit:)

    Odpovědět

  • obchodnik

    12 června, 2008

    diky. lepe bych to nenapsal

    Odpovědět

  • Mario

    11 června, 2008

    Podle mě je naprosto logické, že pokud by došlo k dělení část přímý prodej a část přes burzu, rozhodně bude příjem pro stát nižší než prodej celého balíku. V tomto duchu je záměr vlády zcela správný. Otázka možné korupce je věc jiná, a spíše jde o obecný problém privatizací velkých společností. Nedá se vyloučit ani eliminovat.
    Druhá věc je, a to by si měli voliči Prahy a středních Čech pohlídat nejvíce, jak budou použity prostředky získané z prodeje. Avšak i tento problém už bude přesahovat tematickou náplň stránek ICZ…

    Odpovědět