Lukáš Hinterbuchner: Chceme se rozšiřovat
Před třemi měsíci jste prodali majoritní podíl v EF pojišťovně AXA. Jak se tento prodej projevil na fungování společnosti?
Prohloubili jsme spolupráci s AXA životní pojišťovnou v oblasti školení a různých motivačních programů pro naše spolupracovníky, a také rozšiřování našich distribučních kanálů. Cílem není navyšovat poměr naší produkce pro pojišťovnu AXA, ale zvýšit celkový objem naší produkce tak, aby se produkce zvýšila pro všechny naše partnery.
Vstup AXA bude mít ale asi přesto vliv na větší růst produkce této pojišťovny než ostatních…
Nedomnívám se, že tomu tak bude. Již jsem na tuto věc odpovídal před chvílí. Jedná se nám o zachování nezávislosti finančního poradenství, cílem je zvýšit celkový objem produkce.
A první čísla po vstupu AXA do EF ukazují jaký vývoj?
Ta čísla ukazují to, co se dá očekávat. Mírně vzrostlo procento naší produkce do AXA pojišťovny. Ale to je logicky dáno ani ne tak finanční motivací, jako spíše školeními. V okamžiku, kdy si je poradce jistější u některého z vybraných produktů, tak logicky „dělá“ ty produkty, kterým více věří a které zná více do detailů.
REKLAMA
Vstupem AXA pojišťovny se zvýšil počet školení, která absolvují naši produktoví manažeři, a tudíž se i mírně zvýšilo procento smluv, které nosíme do AXA. Není to ale tím, že bychom se nějakým způsobem odkláněli od ostatních partnerů, to vůbec ne, právě naopak, máme mnoho nových partnerů a společností, kterými rozšiřujeme své obchodní aktivity.
Po vstupu AXA jste zůstal v čele společnosti EF. Jaké jsou vaše další vyhlídky? Budete i nadále řídit EF, nebo se plánují i další změny v tomto směru?
EF stále řídíme já i další jednatel Vlastimil Bezděk. Přibyl třetí jednatel. V tuto chvíli jsme tak na řízení společnosti tři.
Mimo to, že je pro nás AXA strategický partner, tak to beru jako zdroj nových zkušeností a znalostí a určitě nás to posouvá dále jak v oblasti pojišťovnictví, tak byznysu jako takového.
EF bylo poměrně často kritizováno ještě pod svým předchozím názvem EuroFinancial za způsob náboru svých spolupracovníků, kde jste hledali spolupracovníky podle některých zdrojů ne zcela etickou cestou mezi studenty. Zůstává tato praxe?
Rozhodně bych to neoznačil tak, jak to popisujete vy. Nicméně je pravda, že reagujeme na to, co se na trhu děje. Rozhodně nám není příjemné, pokud nás někteří více či méně renomovaní odborníci za cokoli kritizují. Myslím si ale, že to bylo v minulosti hodně dáno tím, že máme opravdu jiný systém práce a že jsme v tomto na trhu poněkud jedineční.
Určitě se budeme chtít plošně jako firma rozšiřovat. Otevřeli jsme nové pobočky a v tomto roce bychom chtěli rozvinout novou obchodní síť a zvětšit tak strukturu společnosti. Letošní rok je těžký pro mnoho lidí v oblasti ekonomické situace, ale zároveň přináší na trhu práce velmi zajímavé možnosti spolupráce. Třeba jsou mnozí poradci ve své stávající firmě nespokojení a ocenili by výběr z většího produktového finančního portfolia.
Současně jsme se v poslední době rozloučili s některými vysokými pozicemi, s nimiž jsme spolupracovali v minulosti a které z našeho pohledu možná způsobily jisté kontroverze v době minulé.
„Rozloučili jste se s některými vysokými pozicemi“ – znamená to, že jste propustili pracovníky, kteří nedělají dobré jméno společnosti?
REKLAMA
Ano. Jednalo se o osoby, které byly na vysokých pozicích naší kariéry. Nerespektovali určitá naše pravidla, a tak jsme s nimi ukončili spolupráci. Věříme, že se to pozitivně projeví na fungování naší firmy a také na zdravém působení společnosti.
Jaká pravidla musí respektovat vaši spolupracovníci, aby s nimi nebyl rozvázán kontrakt?
Určitě nesmí jakýmkoli způsobem poškozovat naši společnost. Víte dobře, že možností, jak k tomu může docházet, je celá řada. My se snažíme dodržovat kodex etiky v pojišťovnictví, máme i vnitřní směrnice, které musí naši spolupracovníci dodržovat… Pokud někdo tato pravidla dlouhodoběji nerespektuje a nereaguje na výzvy k nápravě, tak logicky na to musíme jako společnost reagovat.
Čím dál tím více hovoříme ve firmě o loajalitě vůči společnosti, na komunikaci s klienty a vyslyšení jejich požadavků k maximální spokojenosti.
Do jakých společností odcházeli vaši lidé nejčastěji?
Asi nemá smysl, abych jmenoval konkrétně konkurenční sítě. Odcházeli jak do makléřských společností, tak do sítí jednotlivých pojišťoven, především životních.
Co nabízíte svým spolupracovníkům?
Připravujeme nové školící programy. Výrazně hlouběji budeme využívat možností, které máme již z minulosti, např. udělování rekvalifikačního kurzu našim spolupracovníkům, spouštíme nové motivace, kterými budeme naše spolupracovníky motivovat k maximálním výkonům. Vše směřuje ke dvěma zásadním věcem – profesionalizovat a motivovat síť. Mnohé z těchto prvků fungují zároveň jako stimulátory.
Nabízíme zároveň vysoké provize, které jsou součástí nového finančně motivačního programu. Velmi dobrý servis v oblasti IT, zázemí velkého nadnárodního koncernu. To jsou pro naše specialisty zároveň jistoty.
Nabízíme širokou škálu zprostředkovávaných produktů, které jsme v poslední době rozšířili a doplnili o dynamické sektory trhu. Mladý a dynamický kolektiv je samozřejmostí.
Vrátím se ještě k vašim jednáním se Sdružením obrany spotřebitelů, které kritizovalo některé vaše praktiky, zároveň i MF Dnes psala o špatných zkušenostech s vaší společností z řad studentů a tyto zkušenosti se objevují čas od času i v diskusích na našem serveru. Jak v tomto směru postupujete dál a jak řešíte tyto stížnosti?
REKLAMA
Základem pro řešení stížnosti je konkrétní dotaz nebo konkrétní podání. Řešení čehokoli, že je zobecněno tím, že tu se ozve několik, tu se ozve několik desítek, tak to se řešit nedá.
My jsme se Sdružením obrany spotřebitelů komunikovali. Ta jednání bohužel z jejich strany nevedla k příliš uspokojivým konstruktivním závěrům. Totéž komunikace s redaktorkou MF Dnes. Ta nám za celou dobu, co se zaměřuje na naši společnost, nesdělila vůbec nic konkrétního, ačkoli jsme ji o to žádali. Nebudu raději komentovat její texty.
V případě, že je jakýkoli problém, máme interní mechanismy k tomu, jak toto řešit. Máme vnitřního ombudsmana, řešíme každou jednotlivou stížnost individuálně. Veřejně existuje e-mailová adresa, se kterou lze z pozice klientů pracovat, což se v reále ovšem neděje.
Neříkám, že žádné stížnosti nemáme, to je logicky dáno množstvím produkce, jakou sjednáváme. Nicméně u nás procento stížností, o kterém my víme a o nichž jsme byli informování konkrétními stěžovateli, rozhodně nepřekračuje žádná procenta stížností, jaké by byly na jakékoli jiné společnosti.
V článku v MF Dnes se ne zcela kladně vyjadřoval o vaší společnosti i Petr Fejtek, šéfredaktor časopisu Finanční poradce. Konkrétně uváděl: "Eurofinancial byla podivná společnost. Způsob, jakým nabírala studenty, se dá označit za podraz." Petr Fejtek se kolem finančního poradenství pohybuje poměrně dlouho a sleduje dění velmi bedlivě.
Takto bych to rozhodně neviděl. Já pana Fejtka neznám, takže se mi to těžko komentuje. Myslím si, že pokud by chtěl takto fundovaně o naší společnosti hovořit, tak by si měl přinejmenším některé věci nastudovat a hovořit až po své osobní zkušenosti. Ale takovéto opakování neustále dokola něčeho, co se někde napsalo v novinách, a to s jakoukoli motivací, přičemž nechci spekulovat, jaká ta motivace mohla být…
V mých očích neustálé opakování takových věcí z těchto lidí nedělají profesionály, ale spíš naopak. Pokud mají nějaké takovéto podněty, tak by měli přijít, domluvit si např. se mnou schůzku, můžeme se na ty věci podívat, ale především by měli opravdu hovořit se znalostí věci, např. poté, co by absolvovali některá naše školení apod. Podobnou zkušenost máme s některými rodiči klientů, kteří nemají informace a opakují pouze fráze z internetu nebo článků MF.
EF prověřovala i ČNB. Jak dopadlo toto šetření?
Prověřovala postupy Eurofinancial a již rok není žádná konstruktivní reakce. Stále bez výsledku. V této věci bychom chtěli mít jasno a to hlavně pro naše klienty.
Šetření ještě stále probíhá?
Pravděpodobně ano. Nejsme nijak informováni ani aktivně v tomto seznamováni s aktuálním stavem věci.
EF není členem žádné z asociací finančně poradenských společností. Plánujete vstup do některé z nich?
Uvidíme. V této chvíli neplánujeme vstup do žádné asociace. My jsme nikdy v minulosti nebyli příznivcem tohoto sdružování. Nicméně uvidíme, my se tomu do budoucna pravděpodobně bránit nebudeme.
Která z asociací by byla spíše vaší volbou?
To míříme časově trochu dále, než já vidím nebo než bych rád publikoval. Je to určitě dáno podmínkami a tím, co by nám členství přineslo. V tuto chvíli ode mne nečekejte konkrétní odpověď.
Děkuji za rozhovor.