Mám si založit vlastní finančně poradenskou firmu?
1. Není lepší obor než finanční poradenství
Může to být pravda, ale ne pro každého. Ne každý má na to být výborným finančním poradcem.
Je spousta "finančních poradců", kteří si na ně vlastně jen hrají, kteří se za tuto známku jen schovávají. Jsou to zprostředkovatelé, kteří slouží jako kontaktní osoba s klientem. Tito zprostředkovatelé jsou považováni za dobré poradce proto, že mají vizitku s logem firmy,
která je velká a známá. Ale to už brzy nebude stačit.
Zajímáte se o peníze ráno i večer? Studujete si nové věci? Žijete finančnictvím? Pohybujete se v okruhu lidí, kteří jsou opravdu skvělí poradci? Třeba jste mnohem lepší kuchař nebo zahradník, jen jste to zatím nezkusil…
Přitom každý je potenciální mistr svého oboru. Svého oboru.
2. Doteď to bylo špatně kvůli lidem ve vedení
Dobře se zamyslete nad tím, čím vás vedení na vašem dosavadním působišti tak iritovalo. Často totiž obviňujeme ostatní z toho, co si sami nechceme přiznat a s čím si neumíme poradit. Vadila vám jejich lačnost po penězích? Nedostatek morálních pravidel? Nezkušenost a malá odbornost? Neschopnost komunikovat s podřízenými?
Jde o to, abyste nesklouzl po založení vlastní firmy do stejné situace, ale naruby. Po čase se ve vaší firmě objeví nespokojenci, co nesdílí vaše myšlenky a kteří se cítí na to, že vidí po svém a lépe. Že vlastně z jejich peněz se platí věci, které oni nevyužijí, a že bude lepší, kdyby dostávali více oni sami, a pak se sami rozhodnou, do čeho investovat. Zde ale nacházíme nejrozšířenější mýtus o provizích.
REKLAMA
Provize není odměnou za zprostředkování, na kterou mám nárok jen já (však firmě z mých obchodů teče dost peněz). Provize je odměna, respektive pouze ta část odměny, na kterou mám jako poradce nárok a kterou bych dostal kdekoliv jinde na trhu. Vše ostatní (tzv. druhá část provize), kterou platím “ty nahoře”, by měla být množstevní provizí, tedy provizí, kterou společnost v objemech dostane jako bonus a kterou si vyjedná se společnostmi. Z té se platí manažeři, vzdělávání, reklama, backoffice a vše, co zajistí maximální účelnost a efektivitu. V jakémkoli systému, který není správně poměrový a kde si majitelé hrabou do vlastní kapsy a tato fakta ignorují, se stane to samé, kvůli čemu zakládáte firmu vy.
Máte v tom jasno? Jaký budete vy jako šéf? Chce to hlubokou sebereflexi, jak uvidíme dále.
3. Nic neumím, ale chci se mít dobře
To je asi nejtěžší si přiznat. Finanční poradenství dosud umožňovalo "mít se dobře" i lidem, kteří toho moc neuměli. Díky vytváření pyramidálních "multilevel" principů jste mohli pobírat peníze, které za vás vydělal někdo jiný, někdo pod vámi, za vámi, vedle vás.
Ale svět se mění.
Firmy založené na velkém počtu neumětelů se hroutí, nebo jen využívají systému do poslední chvíle, než to všechno praskne. Současná doba si ovšem žádá mistrovství, pokud chcete přežít.
REKLAMA
Nečekejte, že si zajistíte příjem založením firmy, která vám vytvoří kroužek živitelů, které budete obírat o provize.
Tak už to prostě dnes nefunguje. Musíte mít jasnou vizi. Nové myšlenky, nové nápady. Poslání. Pak je nová firma na místě.
4. Budu mít konečně vlastní firmu, hezké logo, nádhernou kancelář a krásné auto
To může být příjemný benefit, něco jako vedlejší účinky. Ale jako cíl to nestačí. Spíš uvažujte o tom, co všechno budete muset zařídit v nové poradenské firmě: Systém řízení. Srozumitelná a pevná pravidla. Co dělat, když se hodně daří, co dělat, když se hodně nedaří. Software pro správu klientů, internetový portál pro své poradce. Zázemí. V materiálním slova smyslu – kanceláře, techniku, dobrou adresu. I to myšlenkové zázemí. Image. Bez něho to asi nepůjde. Firma bez jasně sdělované vize nefunguje. Logo, slogan, tvář celé firmy obrácená k veřejnosti. Backoffice.
To vše stojí peníze. Abyste na to měli, tak je někde musíte vydělat – respektive někdo je musí vydělat vám a vy je dál správně investujete. Znáte správné poměry investic? Máte na to? Pak vzhůru ke hvězdám.
5. Moje vize je jedinečná, nikdo to takhle nedělá
Jste si tím naprosto jistý? Pokud ano, pak se vám jistě podaří přesvědčit i další lidi a nadchnout je pro svoji věc. A to je úhelný kámen při zakládání nové firmy.
REKLAMA
S jasně stanovenými prioritami, dobře zformulovanými myšlenkami, promyšleným záměrem můžete změnit svět. Chcete proto zakládat novou firmu? Výborně. Váš úspěch bude přitahovat další a další lidi.
Pokud zde trochu tápete, rozhlédněte se kolem sebe, jak to dělají ostatní finančně poradenské firmy. Třeba pro vás bude nakonec nejlepší přidat se k firmě fungující, která sdílí vaší vizi. Provize se ve slušných firmách už dnes rovnají provizím samostaných poradců. Ušetříte si spoustu nervů a nakonec na tom i vyděláte.
6. Klienti jsou bohatí, oni všechno zaplatí
Tak v první řadě ne všichni klienti jsou bohatí. To už ale asi víte. Méně už se ví, že i bohatí klienti mají občas svá horší období. I svá nejčernější období. A pak je vaším úkolem pozvednout klienta na duchu a ukázat mu rozumnou cestu zpátky ke světlu.Tady často odpadají poradci "zprostředkovatelé". Proč? Vždyť z toho ani nebudou nic mít…
A v těchto krizových okamžicích si klient dobře vybírá, kterému poradci dál bude věřit, s kým bude dál spolupracovat. Proto je cesta dobrého finančního poradce během na dlouhou trať. Důvěra vzniká, pomaloučku roste, a může být snadno rozprášena. Počítejte tedy s tím, že na svého prvního superklienta budete muset chvíli čekat.
7. Klienti hned rozpoznají, že jsem jejich jediná naděje
Může to tak být, obzvláště poté, co je už pár „takyporadců“ navštívilo. Pokud máte co nabídnout, můžete se spolehnout na své znalosti a hlavně na své dobré způsoby, zkuste to. Trh kvalitního finančního poradenství je v podstatě nenasycený, protože se teprve rodí.
Otázkou je, jestli všechna rizika a úskalí založení nové společnosti chcete zažít na vlastní kůži. Jestli si myslíte, že je to jediná šance, jak objevit nový svět … nebo jste se jen ještě nerozhlédli kolem sebe.
Autor je zakladatelem a majitelem společnosti Stone
& belter.