Komodity se dnes zkrátka stávají zajímavým prodejním artiklem. Futures kontrakty jsou však pořád považovány většinou investorské veřejnosti za něco příliš nebezpečného a nedostupného, spíše vhodného pouze pro zkušené odborníky a vyznavače adrenalinu.
Obchodníci na komoditních burzách se však snaží přesvědčit investory o tom, že futures kontrakty mohou být výhodné také pro ty, kteří s těmito obchody nemají mnoho zkušeností, nebo zkrátka nemají dostatek času na obchodování futures kontraktů. Jako nástroj pro zpřístupnění komodit širší skupině investorů fungují managed futures.
I když ve světě nejde o žádnou závratnou novinku (celkový objem investic v MF dosahuje bezmála 200 miliard dolarů), u nás zatím tento produkt do povědomí širší veřejnosti nestihl proniknout. Kromě toho, že jej u nás v nabídce mnoho společností nemá, je jedním z důvodů také fakt, že ještě donedávna byly managed futures považovány za nástroj vhodný spíše pro kvalifikované a velké institucionální investory. S přibývajícím časem se však managed futures přibližují běžným investorům.
Proč právě managed futures
Princip managed futures je vzdáleně podobný jako u aktivně řízených investičních fondů, které rovněž staví svůj úspěch na práci profesionálních portfolio manažerů (známých pod názvem commodity trading advisors, CTA). Ti by měli dokázat spravovat peníze klientů lépe, než klienti sami (skutečnou úspěšnost nechme stranou). Na rozdíl od fondů, které investují do tradičních nástrojů, jako jsou akcie, dluhopisy, nebo nástroje peněžního trhu, v MF se peníze zhodnocují prostřednictvím futures kontraktů na komoditních burzách.
Pozitivem je pak hlavně to, že ve futures lze bez jakýchkoli omezení spekulovat stejně tak na pokles, jako na růst. Není tedy problém vydělávat jak při růstu, tak i při poklesu cen podkladových aktiv. V akciových a jiných fondech nikoli. Investor tak může profitovat prakticky v každé fázi ekonomického cyklu, bez závislosti na tom, jestli se akciím, či dluhopsiů daří, nebo ne.
REKLAMA
Benefitem, který má investory přimět k investici do MF, je tak diverzifikace rizika související s nízkou korelací komoditních a akciových (případně dluhopisových) trhů. Kromě spekulace na pokles je silnou stránkou futures kontraktů jejich široká nabídka od všech druhů obchodovaných komodit, přes dluhopisy a úrokové sazby až po indexy a samotné akciové tituly. Přidáním managed futures do portfolia tak klient na jedné straně zvýší svůj výnosový potenciál a na straně druhé snižuje riziko velkých výkyvů ve výkonnosti.
S podílem managed futures v portfoliu to ale není potřeba přehánět, doporučuje se kolem 5 až deset procent. I studie, které managed futures vynášejí do nebes, tvrdí, že více než 25% zastoupení managed futures v portfoliu sice stále zvýší výkonnost, ale má už také negativní vliv na volatilitu.
Pozor na rizika
Na první pohled by se mohlo zdát, že jsou managed futures ideálním produktem, ve skutečnosti tomu tak není ani zdaleka. Jedním z taháků MF je jejich výkonnost. Nejde jen o to, že korelace s akciovým trhem je velmi nízká, ale spíše o to, že při investici do futures musí investor počítat se ztrátami, které v mnoha případech mohou být zdrcující (pákový efekt působí oběma směry). Hodně tak závisí na šikovnosti manažera, což je například u zmiňovaných fondů často problém.
Klient by měl předem vědět, jaký styl manažer vyznává (jestli je tzv. trend follower, který se veze s trendem, nebo je tzv. market-neutral, který využívá cenové rozdíly mezi různými komoditami, resp. mezi kontrakty s různou splatností jedné komodity), jaká je historická výkonnost jeho portfolia (jaký byl maximální propad, resp. počet ztrátových obchodů v řadě a za jak dlouho se ztráty podařilo dohnat), volatilita, případně jaké má společnost nabízející MF nastaveny stop lossy apod.
REKLAMA
Souhrnný Barclay CTA Index, který sleduje průměrnou výkonnost managed futures programů, zaznamenal v minulém roce výkonnost 14 %, což je oproti ztrátám přes 50 na akciových trzích skutečně excelentní výsledek (celkově se má zs to, že právě v dobách krize, nebo vysoké inflace se managed futures daří mnohem lépe, než akciím). Od roku 1980 dokonce představuje jeho roční zhodnocení 12,2 % s tím, že pouze tři roky byly ztrátové. To zní všechno hezky a většina klientů si to přečte v propagačních materiálech. Jak ale poznamenal Jason Zweig ve svém článku na online verzi WSJ, už méně se mluví o studii z roku 1997, podle níž ročně „zmizne“ z trhu pětina managed futures programů. A to není málo.
Dalším faktem, který Zweig připomenul je, že údaje, které se projevují v indexu, nezveřejňují všechny společnosti nabízející managed futures. Dá se spíše očekávat, že ti méně úspěšní se tomu spíše vyhýbají, což logicky skutečnou výkonnost indexu zhoršuje. To už je ale spekulace a na trhu skutečně mohou existovat úspěšní manažeři, kteří dlouhodobě svým klientům přinášejí nadprůměrné výnosy.
Nezanedbatelnou položkou při výčtu záporů jsou poplatky. Podobně jako je tomu například u hedge fondů, i managed futures programy si manažeři nechají dobře zaplatit. Manažerský poplatek se pohybuje většinou kolem dvou procent, kromě toho však ještě investor musí oželet běžně 20 % svého výnosu, což je rovněž prémie pro manažera. Pro někoho pak může být nevýhodou také poměrně vysoká suma potřebná k investici do managed futures.
Managed futures určitě mají šanci vydobýt si své postavení mezi investičními nástroji také u nás. Lidé totiž vždy budou slyšet na sliby o rychlých a nadprůměrných ziscích. Dnešní doba, kdy jsou akcie opět považovány za velmi rizikovou a přitom ne až tak výnosnou investici, tomuto produktu skutečně nahrává do karet. Diverzifikace rizik, malá korelace s tradičními investičními nástroji, možná nějaké riziko. Pokud se k tomu ještě přidá oblíbená možnost předání odpovědnosti do cizích rukou, jde o ideální nástroj pro každého.
A v tom je problém. Managed futures nejsou produktem určeným širokým masám. Jsou vhodné spíše pro zkušenější investory, kteří dokážou ohodnotit riziko, mají s investicemi své zkušenosti a ztráta prostředků investovaných do MF je nezruinuje finančně ani psychicky. Vzhledem k tomu nelze brát vysokou investici jako negativum, ale spíše jako pozitivně působící filtr.