Manažerský mentoring: Móda, nebo užitek?
Kdo je mentor? Mentor je postava z historie – podle Homéra právě jemu svěřil bájný Odysseus výchovu svého syna Telemacha. Měl mu být rádcem, autoritou, vzorem, přítelem. Určité využívání mentoringu jako vztahu mezi mentorem (starším, učitelem, rádcem) a mentee (intern, protégé) se dá najít v různých dobách, ale cíleně se mentoring rozvíjí zhruba od 80. let 20. století – začíná poptávka po mentoringu jako prostředku snižování fluktuace zaměstnanců a stabilizace pracovníků.
Co mentoring dokáže?
Mentoring vznikl z několika důvodů a má několik nesporných výhod:
- dokáže adaptovat začínajícího, nově příchozího zaměstnance rychleji do kolektivu;
- pomáhá zlepšit jeho výkon;
- umí pomoci juniornímu pracovníkovi stát se expertem, profesionálem;
- poskytuje zpětnou vazbu;
- napomáhá pracovníkovi najít jeho profesní vizi;
- urychluje kariérový postup pracovníka;
- dokáže přenést firemní kulturu efektivním způsobem na nového zaměstnance.
Jak mentoring pracuje?
Mentor má svému mentee poskytovat čtvero podpory:
- emoční (naslouchat jeho problémům, být nablízku, zvýšit pohodu);
- fyzickou (pomoc s vybavením, přípravou práce, pracovního místa…);
- instrukcionální (vzdělávat ho, upozorňovat na potřebné zdroje, poskytovat rady…),
- institucionální (vysvětlovat mu principy firemní kultury, jeho povinnosti ve firmě, seznamovat ho s filozofií firmy, postoji…).
Základní podmínkou dobrého mentoringu je důvěra. Mentee musí svému mentorovi věřit, a to také znamená, že by si měl svého mentora vybrat, ne pouze přijmout někoho, ke komu byl „navelen“. Vždyť spolu budou intenzivně pracovat a mentee svému mentorovi často říká i věci týkající se svého osobního života a postojů, takže by mezi nimi mělo být cítit spolehnutí, důvěra a partnerství. Mentee by měl vidět svého mentora jako „živého člověka“ – to znamená, že by s ním měl mentor sdílet i svoje chyby, omyly a pocity. V tomto vztahu mají být rovnoprávní.
Ale pozor! Mentor má zůstat neutrální, i když je do určité míry vtažen do života svého mentee. Mentor musí poskytnout mentee samostatnost, tedy i možnost udělat chybu. Nesmí jít o terapeutický vztah!
REKLAMA
Jaký je postup mentoringu
Mentoring začíná objednávkou – mentee si řekne na čem a proč chce pracovat. Pak si spolu s mentorem ujasní zakázku, jaký bude postup a jak se změří nebo zjistí, zda je dohodnutá zakázka plněná či splněná. V této fázi se mentor hodně ptá, vyjasňuje si objednávku svého mentee, pomáhá mu otázkami udělat si konkrétní představu.
Hodně jsou používané kroky tzv. MODELU GROW:
- G – Goal setting – cíle, a to krátkodobé i dlouhodobé
- R – Reality – prověření reality, skutečný stav věcí
- O – Options – možnosti, alternativní strategie nebo postup činnosti
- W – Will – jaká je vůle to udělat, co, kdy a kde
Po ujasnění zakázky pak spolu mentor a mentee pracují na jejím naplnění – využívá se pozorování, zpětné vazby, spolupráce nad úkolem, dokumentace zkušeností, konzultací, reflexe silných a slabých stránek menteeho atd.
Má mentoring smysl?
Určitě ano. Opravdový mentoring je časově náročný, ale přináší hodně. V našich podmínkách se manažerský mentoring často omezí na rady typu: „na toho člověka si dej bacha, je to cholerik“, instrukce jako: „zaloguješ se takhle…“ a seznámení s prostředím a lidmi: „to je Jana, taky fanda do Pokémonů“ – a to je mnohdy málo.
Mentor je partner. Nestojí nad svým mentee, není jeho nadřízený nebo posuzovatel, hodnotitel, ale jde s ním, pomáhá mu v obtížných situacích, sleduje jeho pokroky nebo potřebu dělat něco jinak. Upozorňuje svého svěřence na chyby, ale nekritizuje, nehodnotí je a už vůbec je netrestá. Pomáhá, posouvá ho dál, dává mu zpětnou vazbu, nastavuje mu zrcadlo. Mezi nimi musí jít o „dospělé chování“ – respektující, podporující, rozvojové. Pak je skutečnou pomocí nejen konkrétnímu jednotlivci, ale HR procesům a celé firmě.