Matěj Dvorský: Ekonomice se daří. Obchodníky čekají rekordní vánoční tržby
Obchodní domy, ale i internetové stránky e-shopů začaly vánočními dekoracemi zdobit už o týden dřív než loni. Podle nového ředitele slevového portálu Skrz.cz Matěje Dvorského internetové obchody čekají velké tržby. Lidé se nebojí utratit na internetu větší množství peněz než loni.
Ekonomika je na vzestupu, utratí Češi letos za Vánoce víc?
Vyhodnocovat trend roku 2018 budeme až po Vánocích, ale už současná čísla napovídají, že to budou opět rekordní Vánoce z pohledu nákupů na internetu. Předběžně odhadujeme, že meziroční nárůst bude okolo 15 –20 procent. Češi mají více zkušeností s nákupem na internetu a už se tolik nebojí, a mnohem více se dá spolehnout na e-shopy a doručovatele, že dokáží doručit dárky do Vánoc.
Jsou v kurzu dražší dárky?
Sledujeme zvyšování nejen průměrné ceny objednávky, ale i větší počet objednávek na unikátního zákazníka. Není nijak neobvyklé, že jeden zákazník nakoupí u stejného e-shopu i vícekrát před Vánocemi, jak postupně nachází další vánoční dárky nebo využívá aktuálních produktových akcí.
Nechávají lidé nákup dárků na poslední chvíli?
Každý rok sleduje čím dál tím větší odkládání vánočních nákupů směrem ke Štědrému dni. Letos to bylo opět skoro o týden později než vloni. Začátek vánočního nakupování z velké části závisí i na počasí a na datu, kdy klasické obchody začnou s vánoční výzdobou a promo akcemi.
Co všechno se dá pořídit přes slevový portál?
Zjednodušeně řečeno se dají pořídit prakticky všechny dárky a za celou osmiletou historii se na slevových portálech objevily i domy, auta nebo … Nejčastějším artiklem jsou ale krátkodobé víkendové pobyty převážně v tuzemsku. Lidé také hledají na slevových portálech zábavu a zážitky pro svůj volný čas.
REKLAMA
Jsou letos nějaké trendy v nákupu dárků přes internet?
Po několika letech cítíme velký nárůst zážitkových dárků, jakými jsou právě luxusnější wellness víkendové pobyty nebo např. pivní lázně. Už to nejsou typicky adrenalinové zážitky jako let balónem nebo skok s padákem, ale jsou to spíše aktivity, které si běžně nedopřejete a vystoupíte tak z každodennosti. V elektronice sledujeme nárůst prodejů dražší elektroniky, což bude souviset s všeobecným růstem ekonomiky a koupěschopnosti Čechů.
Je něco, na co by si lidé měli při nákupu přes internet dávat pozor?
Všem doporučuji, aby se při nákupu na internetu chovali stejně jako kdyby nakupovali v běžném obchodě. Prohlédněte si podmínky, ověřte si, jestli společnost existuje a zkuste jim například zavolat na infolinku, jestli zvednou telefon a budou ochotni vám poradit s výběrem. Tam, kde se nedovoláte nebo nejsou ochotní, tak nenakupujte i kdyby cena zboží byla ta nejlevnější ze všech obchodů.
A teď ke změnám ve Skrz.cz. Po letech střídáte ve vedoucí pozici Petra Kováčika, jaké jsou vaše plány do budoucna?
S Petrem Kováčikem jsme nastavili plány do budoucna pro firmu společně, takže cestu máme jasně vytyčenou. Čeká nás dotáhnout dobře rozjetou expanzi do zahraničí a posílit v segmentu cestování, kde rozšiřujeme nabídku i mimo trh slevových portálů. Cílem není zahraničí pouze objevit, ale stát se i v zahraničí rozpoznatelným brandem s viditelným podílem na trhu cestování.
A vy řešíte dárky na poslední chvíli, nebo je vaše skříň plná balíčků už během listopadu?
Dárky většinou nakupuji průběžně, ale je pravda, že spousta zařizování mi vždy zbude i na poslední chvíli.
Děkuji za rozhovor a veselé Vánoce
Děkuji, přeji hezké a klidné Vánoce vám i všem čtenářům.