McDonald´s: Big Mac se čtvrtlibrákem se sýrem ve 105 zemích
Věhlas franšízového podnikání McDonald´s už dávno přerostl do jiné dimenze než je chuťové vnímání sice prefabrikovaných, leč výtečných burgrů za ceny (pro občany rozvojových zemí) nekřesťanské. Na Wikipedii se můžete dočíst, že jedno ze synonym pro globalizaci je McDonaldization. Z toho vyplývá síla obchodní značky McDonald´s.
Málokdo zaujímá vůči této firmě neutrální postoj. Řekl bych, že bude existovat dokonce jistá korelace mezi politickými názory a postojem k McDonald´s. Pro některé symbol kapitalistického vykořisťovatele mladých brigádníků, kteří se za pultem lopotí v kostkované košili za pár šupů, pro druhé je symbolem pro kvalitu, dokonalou organizaci, styl a dokonale promyšlený marketing. A jaká je skutečnost?
Jak už to bývá, nic není černé ani bílé. Historie firmy se dvěma obloučky sahá až do roku 1945. Na začátku byli nevlastní bratři Dick a Maurice (Mac) McDonaldovi. Jejich obchodní model zvaný „speedy“ zaujal podnikatele Raye Kroce (mimochodem Rayovi rodiče jsou původem z Česka). Ten se stal prvním franšízantem a byl velmi úspěšný. Dokonce přerostl McDonaldovi a přestal používat jejich jméno, ti to na něm pak vysoudili.
Jak to vypadá u McDonald´s si jistě dokáže představit každý čtenář, tudíž přejďěme k aktuálnímu vývoji ve firmě. V současné době najdete Big Maca se čtvrtlibrákem se sýrem ve 105 zemích.
Obrat
Ve 105 zemích McDonald´s dohromady utržil přes 23,34 mld. USD v roce 2007, letos to vypadá na zlepšení někam k 25 mld. USD, ovšem pouze pokud bychom vycházeli z poločasu. Můj názor je, že by mohlo být dosaženo ještě lepších tržeb a to zejména díky asijskému kontinentu v důsledku konání Olympijských her.
Ovšem těžko na to spoléhat. V takové Indii asi ani letní Olympiáda v Asii po 20 letech nezmění postoj obyvatel k hovězímu. Pro náročnější ještě doplním obrat z roku 2006: 21,59 mld. USD.
REKLAMA
Zisk
Zisk v roce 2006 dosáhl 3,54 mld. USD, o rok později stoupl na 4,81 mld. USD a v letošním roce 2008 je po pololetí 3 mld. USD, přičemž z posledních 4 čtvrtletí celkem přes 5,8 mld. USD může dosáhnout až přes 6 mld. USD.
Lehký nárůst zisku se od McDonalda očekává. Kdyby nepřekonal hranici 6 mld. USD, považoval bych to a spolu se mnou davy investorů za neúspěch pana Alvareze a jeho kolegů, kteří v současné době firmu řídí.
P/E
Při současné ceně 62,3 USD za akcii je tento klíčový ukazatel na hodnotě 16,41. Na firmu s hodně silnou značkou to není mnoho, ovšem levná americká akcie to není ani náhodou. Reuters věří v blízké budoucnosti McDonaldu v tomto ukazateli na hodnotu 15,92. Tento pokles by ovšem byl hnán očekávaným nárůstem zisku a nikoli poklesem ceny akcií, ale stagnací jejich hodnoty.
Já jsem větší optimista. Věřím McDonaldu minimálně na úroveň, jakou má nyní Coca Cola (21,95) či PepsiCo (19,66). A nesázím na pokles zisku. Není tomu tak dlouho, kdy bylo P/E přes 30.
REKLAMA
Profit marže
- Hrubá profit marže: 41, 1%
- EBIT : 26,9 %
- EBITDA: 30,9 %
- Pre-tax: 24,8 %
- ROE: 30,6 %
Tyto hodnoty jsou standardní v odvětví.
P/BV
Klasické P/BV (price/book value) je na hodnotě 489 %, což je celkem vysoké číslo, i když nedalo by nám mnoho práce najít případy v USA s vyšší hodnotou. Zajímavější tzv. Tangible P/BV je 585%. A toto číslo je mi už celkem sympatické. Nezřídka se v USA setkáme s tím, že Tangible Book Value per Share je i více než 2 – 3krát menší než Book Value per Share. Zde je jen asi o ¼.
Dividenda
Ze zisku na akcii (EPS) z roku 2007 ve výši 3,8 USD rozdala společnost akcionářům sympatických 40 %, tedy 1,5 USD. To představuje za současné situace hodnotu ukazatele P/D 42. Pro diskutéra a fandu investičních diskusí jménem Gekko uvádím i tzv. Dividend Yield, který je převrácenou hodnotou P/D: 2,4 %.
Beta
Kvantifikovatelné riziko je podle mého názoru trochu přeceňovaný ukazatel, přesto neuškodí žádnému investorovi se na něj podívat. McDonald´s má Betu 1,03, což ho řadí mezi lepší průměr mezi největšími americkými firmami.
Tržní kapitalizace
Emise 1,12 mld. kusů akcií dá dohromady tržní kapitalizaci ve výši 70,26 mld. USD.
Závěr
Na základě informací nabývám dojmu, že investice do přesolených smažených hranolků a šťavnatých hamburgerů vypadá velmi chutně. Dobrou chuť. Pokud nebudete mít dost, můžete se blíže seznámit s dalšími konkurenty McDonaldu (zejména Starbucks a Burger King).