Scénáře multi-level marketingového businessu jsou zpravidla vždy podobné. Web plný splněných snů; na obrázcích drahá auta, vily u moře, jachty a výlet do Las Vegas. K tomu se přidává fotomontáž se známými osobnostmi, které vždy konkrétní subjekt podporují, bohatá historie společnosti s mezinárodními kořeny, vyčtené úspěchy a na samotný závěr pečlivé vysvětlení, proč zrovna toto je fungující a výnosný MLM podnik a ne pyramida. Následují setkání a vaším verbířem, školení a nákup prvního zboží, které kdy stěží prodáte. Stále dokola a nahlas se opakuje pouze to, co lidé slyšet chtějí, tedy pohádky o penězích a rychlém zbohatnutí. Tyto pohádky jsou velmi často proloženy výklady z literatury, která je právě o bohatnutí, spoření a investování, což potvrzuje klamně obětem věrohodnost pasti, do které právě spadli.
Nedávno se mi ozval jistý pan Karel S., údajný jednatel společnosti RCE, s velmi zajímavou pracovní nabídkou na pozici specialisty v internetové reklamě. Během hovoru jsem chválen za své mimořádné schopnosti a vynikající pracovní výsledky a hned je domluvena i velmi brzká schůzka, která nesnese odkladu. Hlavou se mi začínají honit pochybnosti. Headhounteři sice existují, ale rozhodně si s vámi nedomlouvají neodkladné schůzky v sobotu večer ve fastfoodu v nákupním centru na okraji Prahy. Nedá mi to a zkouším zjistit něco více pomocí vše-odhalujícího internetu.
Obchodní rejstřík nezná ani společnost RCE ani pana Karla, stejně tak živnostenský rejstřík. Sám web RCE je dosti tajuplný, neboť kromě úvodní strany s obrázkem (1.1) neposkytne více informací, neznáte-li heslo. Lákavá pracovní nabídka začíná pomalu ztrácet na atraktivitě. Po další krátké chvilce usilovného pátrání začíná být pomalu jasno – rodí se nám tu malá pyramida zakrývaná heslem „multi-level marketing“ pod značkou Amway. Vždycky mě zajímalo, jak lovci lákají svou kořist na podobné velmi průhledné triky, a proto příliš neváhám a schůzky se účastním.
Obrázek 1.1: Vaše budoucnost
Zdroj:
www.rce.cz
REKLAMA
Pan Karel doráží s přijatelným zpožděním a omluvou, že se tu svým velkým a luxusním autem malinko ztratil. Usedáme k malého stolečku u Mc Donald’s, kde zjišťuji, že naše obchodní jednání bude v širším formátu, neboť kromě mě byl pozván ještě další potencionální budoucí spolupracovník. Na můj opětovný dotaz, kde že na mě pan Karel vzal kontakt, opět není odpovězeno, resp. následuje hra na kličkovanou, na jejímž konci moudřejší nejste, ale je vám nepříjemné se ptát na to samé stále dokola.
Začíná mistrovská hra s tužkou, papírem a upovídanými ústy, viz obrázek 1.2 a 1.3, kdy v následující půlhodině pan Karel povídá, kreslí, přesvědčuje, vysvětluje ale hlavně slibuje modré z nebe. Pohádka začíná na měsíčním příjmu 5 – 8 tisíc Kč a jakési tajemné práci v marketingu. Čím víc vypadáme nadšeně a přikyvujeme, tím bouřlivější má pohádka pokračování. Přes desetitisícové příjmy za prodej špičkové elektroniky a zboží světových značek se dostáváme až k heslům „milionářem za rok, max. za dva“. Je nám vykládáno o našich snech, možnostech, autech a diamantech. Zvláště ony diamanty jsou vždy doprovázeny poklepáním na sklíčka, která má pan Karel na košili i pásku. Je to neuvěřitelné, pečení holuby létající do úst nakonec přece jen existují a my máme obrovské štěstí, že si pan Karel vybral zrovna nás dva. Na naše občasné pochybující dotazy je vždy odpovězeno tak, že by to lépe nesvedl ani sir Humphrey Appelby (dlouhá a vyčerpávající odpověď se sdělovací hodnotou rovnou nule).
Pomalu se dostáváme k jádru věci, kdy je nám vysvětleno, co budeme dělat a jak se nám budou generovat peníze. Oproti všem předcházejícím slibům a očekáváním máme být podomními prodejci předraženého a neupotřebitelného drogistického zboží. Navíc máme verbovat do systému další kamarády a známé, jejichž život máme také otrávit touto lehce zapáchající záležitostí. Je zdůrazněno, že cílem je prodat nejenom co nejvíce zboží, ale zároveň zverbovat co nejvíce dalších lidí, z jejichž prodejů budeme mít provize a hlavní příjem. Hned následuje vysvětlení, že se nejedná o pyramidu, ale o pouhopouhý a nevinný multi-level marketing. Takové perpetum mobile na peníze. Naše kariéra bude odstartována zpoplatněným školením a koupí balíčku prvního zboží za několik tisíc korun, přičemž je údajně možné neprodané zboží vrátit a získat peníze zpět. Navíc je tu i nadstandardní záruka spokojenosti. I z 2/3 vypotřebovaný šampón je prý možno vrátit a získat zpět plnou kupní cenu. To jsou mimochodem lepší podmínky hry než má ČNB, neboť ta vám samozřejmě za 1/3 část bankovky její plný nominál nevrátí. Zde by přece jenom nějaké to perpetum mobile být mohlo.
Na závěr ještě získáváme instruktážní CD, vizitku a je domluvena další schůzka hned příští večer. CD se tváří na první pohled velmi noblesně, má na sobě i proti světlu viditelné ochranné samolepky. Škoda jen, že po otočení média na nás vykoukne modrá plocha nelisovaného doma vypáleného CD. A mimochodem, pan Karel neodjíždí svým luxusním vozem, nýbrž po chvíli čekání nasedá do metra a jede domů – dle adresy z vizitky panelák na kraji Prahy a dle náhledu do katastru nemovitostí není náš pan podnikatel-milionář ani vlastníkem své střechy nad hlavou.
REKLAMA
Budiž tento článek vaším ušetřeným časem, až vás bude někdo lákat na snadný a zaručený výdělek s požadovaným profilem kandidáta: vysoké sebevědomí a jinak nevadí ani nedostudovaná základní škola ani nulové pracovní zkušenosti.
Obrázek 1.2: Schéma pyramidy a provizního systému, str. 1
Zdroj: Karel S.
Obrázek 1.3: Schéma pyramidy a provizního systému, str. 2
Zdroj: Karel S.