Na co se připojistit před cestou na dovolenou?
Součástí každé dovolené v zahraničí by mělo být kvalitní cestovní pojištění. Jednou z jeho nejdůležitějších součástí je kvalitní krytí léčebných výloh, které se vztahuje na úrazy a náhlá onemocnění. Kromě toho je dobré zvážit situace, pro které se vyplatí sjednání různých připojištění. Týká se to například cest do vysokohorského prostředí, jízdy na elektrokolech, ale i cestování vlastním autem. Největší poptávka je po připojištění stornopoplatku, tedy pro případy, kdy se klient z vážného důvodu nemůže cesty zúčastnit.
Už při sjednávání cestovního pojištění je vhodné myslet na nejrůznější situace, které během dovolené mohou nastat. Nejlepší je vycházet z náplně dovolené, tedy z konkrétních aktivit a situací. Čím dál populárnější je například vysokohorská turistika, kdy je pro všechny případy vhodné si připojistit zásah horské služby a případný transport vrtulníkem.
„Dovolenou může narušit také zpoždění zavazadel nebo zrušení letu, proto se připojištění takových situací rozhodně vyplatí. Stejně tak, pokud na dovolenou vyrazíme vlastním autem, je dobré mít připojištění pro případ poruchy nebo nehody, na které se můžete spolehnout,“ uvádí Irena Jakobová, pojišťovací specialistka ze společnosti FinGO.
Asistenční společnost Europ Assistance například v loňském roce řešila 25 situací v zahraničí denně a eviduje ze zahraničí 1541 repatriací vozidel, tedy průměrně čtyři denně. Nejdelší z nich byla z 2871 km vzdáleného místa v Portugalsku.
Z konkrétních aktivit je nyní v kurzu jízda na elektrokolech: „Riziko nehod na elektrokolech je poměrně vysoké, proto je dobré mít v pojištění krytou i odpovědnost za případné škody,“ pokračuje Irena Jakobová.
REKLAMA
Klienti s elektrokoly by si před cestou do zahraničí měli zjistit podmínky v dané zemi a těmi se řídit. Ne všude totiž pojištění odpovědnosti stačí, někde je třeba sjednání speciálního pojištění: „Elektrokolo sice dle nové legislativy v Česku nepotřebuje povinné ručení, ale v dalších státech EU to může být jinak,“ upozorňuje Irena Jakobová.
Je tomu tak například v Německu: všechna elektrická kola, která jsou vybavena elektrickým motorem o výkonu od 250 W do 4 kW a maximální rychlostí do 45 km/h (S-Pedelec) jsou dle německých zákonů vozidly a musí mít povinné ručení. Češi si proto musí pro svůj S-Pedelec sjednat v Německu takzvané „hraniční pojištění“. Detailní informace o povinném ručení pro elektrokola jsou k dispozici na německém webu arag.de.
Vyplatí se připojistit rovněž domácí mazlíčky, pokud je bereme s sebou na cesty: „Během dovolené se mazlíčci mohou zranit nebo onemocnět a náklady na veterinární péči v zahraničí bývají nepříjemně vysoké,“ říká Irena Jakobová.
A které připojištění Češi nejvíce vyhledávají? „Největší poptávka je po připojištění stornopoplatku. Klientům se často vyplácí, protože když na dovolenou z vážných důvodů nemohou odjet, tak alespoň neztratí ještě peníze za storno,“ uzavírá Irena Jakobová.