Viceguvernér Nidetzký k nahrávání hovorů: Chceme vědět, co se těm chudákům napovídá
Proti nahrávání veškerých telefonických hovorů s klienty jsou nejen finanční poradci a banky, ale i samotní spotřebitelé. Senát po rozpravě nad zákonem návrh vrátil s pozměňovacím návrhem zpět do Sněmovny. Podpořil tak nahrávání pouze vybraných hovorů.
Senátní pozměňovací návrh
Podle evropské legislativy se mají nahrávat pouze pokyny. Naše Ministerstvo financí z podnětu České národní banky prosazuje nahrávání veškerých telefonátů. Ve znění senátního pozměňovacího návrhu by měla být povinnost uchovávání nahrávek telefonátů a záznamů elektronické komunikace obchodníka s cennými papíry vztažena jen na následující případy.
Telefonáty a záznamy se týkají
- obchodů uzavřených s obchodníkem s cennými papíry na vlastní účet nebo
- investičních služeb, které zahrnují přijetí, předání nebo provedení pokynu zákazníka.
Tato povinnost platí i v případě, že účelem hovoru nebo emailové komunikace uzavření obchodu nebo poskytnutí služby původně bylo, ale ve finále k němu nedošlo.
Já su jak ten osel a vůbec tomu nerozumim
ČNB a MF si stojí za svým. Viceguvernér ČNB Tomáš Nidetzký upozorňuje, že ČNB jako dohledový orgán zajímá především to, kterak spotřebitel přišel na to, jak učinit ono investiční rozhodnutí.
REKLAMA
„Povinnost vést záznam telefonní komunikace se zákazníkem Česká národní banka aktuálně dovozuje výkladem, ale z důvodu transparentnosti a předvídatelnosti je záměrem toto postavit všem účastníkům kapitálového trhu najisto. Z naší dohledové praxe víme, že řada obchodníků s cennými papíry nahrávky v požadovaném rozsahu v minulosti pořizovala a nadále je pořizuje,” uvedl Nidetzký ve svém projevu v Senátu.
Podle centrálního bankéře má nahrávání hovorů působit také jako korektiv jednání poradců (když jsme sledovaní, chováme se jinak), stejně jako nástroj, pomocí kterého mohou obchodníci kontrolovat, zda poradci skutečně při prodeji produktů postupují s odbornou péčí.
Na konferenci Rozvoj a inovace finančních produktů, která se konala 7. února na Vysoké škole ekonomické, uvedl Nidetzký následující příklady z nahrávek, na které narazili dohledoví inspektoři.
Při zjišťování investičního profilu zaznělo z úst poradců:
„Když vyplníte, že nemáte zkušenosti, tak pro vás nemůžeme tuto výhodnou investici zajistit.”
REKLAMA
„Musíte vyplnit, že jste ochoten nést ztrátu převyšující vaše prostředky, jinak nemůžete být naším klientem a dělat tyto výnosné obchody.”
„Posílám vám dotazník k opravě. Tahle bychom vám ten produkt nemohli koupit.”
Na jednom z telefonických záznamů byl zachycen klient, který zjevně nerozuměl podstatě derivátové transakce, přičemž v investičním dotazníku vyplnil, že podstatě investičního produktu rozumí a že jej zná.
„Já tomu nerozumim. Já prostě dělám to, co mi řeknete. Já su jak ten osel. Já vám na všechno kejvnu. Já tomu vůbec nerozumim.”
REKLAMA
Budoucnost finančního poradenství: Poradci placení klientem?
Podle výkonného ředitele ČASF Marka Černocha je potřeba najít jinou cestu. Argumentuje tím, že nejen finanční poradce, ale i právník nebo lékař může svou radou člověka poškodit a není možné nahrávat úplně všechno. Pravděpodobně by se nahrávání dotklo 25 milionů hovorů ročně, což je při pětileté archivační lhůtě celkem 125 milionů hovorů.
„Jsme zajedno v jedné věci, a to je boj proti nekalým praktikám, proti tomu, co se dělo hlavně v minulosti,” uvedl Marek Černoch na konferenci na VŠE. Upozorňuje, že poradci jsou lidé erudovaní, odborně vzdělaní, kteří musí skládat složité zkoušky a jsou pod regulací a dohledem České národní banky. „A dovolím si říci, že striktním dohledem. A teď přichází návrh zákona, který má zakotvit plošné nahrávání jejich hovorů…,” dodal Černoch.
Aby viceguvernér Nidetzký v Senátu dokázal, že nahrávání hovorů je v dnešní době již standardem, zavolal přímo při jednání Senátu na call centra České spořitelny, O2 a Hornbachu. Vztah s operátory call centra v Hornbachu a důvěrný, mnohdy dlouholetý vztah klienta s poradcem se podle Černocha nedá srovnávat.
Tomáš Nidetzký vyzdvihuje skutečnost, že u nás se finanční produkty nekupují, ale prodávají, a to s ohledem na motivační odměny poradců velmi aktivně.
„Můj sen je, že si budou lidé platit svého finančního poradce. Dneska si každý platí výživového poradce, když chce renovovat interiér, zaplatí si poradce,” říká Nidetzký. „Nesouhlasím s mýtem, že na to nejsme připraveni,” uzavírá.