CZK/€ 25.165 +0,18%

CZK/$ 24.218 +0,21%

CZK/£ 30.334 +0,20%

CZK/CHF 26.958 -0,23%

Text: Petr Zámečník

30. 07. 2019

3 komentáře

Nahrávání hovorů: ÚOOÚ proti ČNB?

 

Česká národní banka (ČNB) udělila pokutu finančně poradenské společnosti Fincentrum za nenahrávání hovorů poradců s klienty. Nyní Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) sankcionoval banku za nepřiměřené uchovávání hovorů. Jaká je správná cesta?

Loading



 

Nahrávání hovorů s klienty není nové téma. Nejprve na základě směrnice MiFID musely být zaznamenány hovory s klienty, v nichž klient zadával příkaz k nákupu či prodeji cenných papírů. Pak ČNB udělila pokutu ČSOB za to, že nenahrával veškeré hovory svých bankéřů s klienty. Na základě toho začaly i ostatní banky všechny hovory nahrávat.

Pak se ČNB obrátila na finanční zprostředkovatele. Pokutu za nenahrávání hovorů poradců s klienty obdrželo Fincentrum. Podle názoru někdejšího právníka Fincentra Vladka Krámka k tomu ale není žádný zákonný důvod, a proto Fincentrum podalo na ČNB správní žalobu. V mezičase k nahrávání hovorů přidal své i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

ÚOOÚ sankcionoval nejmenovanou banku, která působí v České republice prostřednictvím pobočky zahraniční banky, mimo jiné za to, že nahrané hovory uchovávala bez ohledu na účel hovoru po dobu 10 let od ukončení smluvního závazku s klientem.

„Tyto záznamy jsou uchovávány v informačním systému účastníka řízení […], je-li s klientem uzavřena smlouva, uchovává účastník řízení záznamy po celou dobu trvání smluvního vztahu a dále po dobu 10 let od jeho ukončení, resp. splnění závazků klienta vůči účastníkovi řízení bez ohledu na to, o jaký typ telefonního hovoru se jedná (např. servisní poradenství, příkaz k transakci),“ konstatoval ve svém rozhodnutí Úřad pro ochranu osobních údajů.

REKLAMA

Banka měla rozdělit hovory podle charakteru. Různé účely hovoru mají dle ÚOOÚ jinou archivační lhůtu a banka to má rozlišovat. Nesmí hovory uchovávat déle, než činí její zákonná povinnost.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže též uvedl návod, jak mohou být hovory rozlišovány: „Např. číselným odlišením jednotlivých typů hovorů dle jejich obsahu a účelu, přičemž v průběhu hovoru by zaměstnanec zaznamenal, o jaký typ hovoru se v konkrétním případě jedná, kdy pro každou skupina hovorů by pak byla nastavena odlišná doba likvidace.“

To technicky řešitelné je, byť s nemalými náklady, i u finančně poradenských společností. Potíž tkví v účelu hovoru. „Pokud však není v té době předem objektivně vyloučeno budoucí poskytnutí investiční služby, komunikace týkající se sjednání termínu schůzky a zjištění konkrétních údajů o zákazníkovi již je jednoznačně pracovní komunikací, která může vyústit v poskytnutí investiční služby,“ uvádí ČNB v rozhodnutí vůči společnosti Fincentrum a dále uvádí: Pořizování záznamů komunikace se zákazníkem proto zákon předpokládá i v případě, že k uzavření smlouvy nakonec nedojde.“

Jinými slovy: Finančně poradenská společnost musí nahrávat veškeré hovory svých vázaných zástupců, protože by mohly vést k uzavření obchodu, což chce ČNB kontrolovat.

REKLAMA

U uzavřeného obchodu zákon stanovuje jednoznačně délku archivace. „Zákon výslovně říká, že je doba archivace 5 let od uzavření obchodu,“ uvedl Vladek Krámek v rozhovoru pro Investujeme.cz. Zákon ale neříká nic o délce archivace v případě, kdy k uzavření obchodu nedojde.

„Nahrávání hovorů je problematika, která v současně době rezonuje finančně-poradenským trhem v rámci projednávání novely ZPKT a návrhu ČNB nahrávat všechny hovory investičních poradců. Z našeho pohledu se povinností nahrávat všechny hovory (a to I takové, které k obchodu nevedou), jedná o brutální zásah do ochrany soukromí klientů. Během hovorů poradce s klientem mohou zaznít (a zazní) velmi citlivé osobní informace, které se budou roky někde uchovávat, což může vést k jejich zneužití. A povede. Vždyť, kolikrát se dostanou ven policejní odposlechy, které by měly být už z podstaty opravdu dobře zabezpečeny. A stejně se ven dostanou. Natož desítky tisíc nahraných telefonátů,“ varuje Marek Černoch, výkonný ředitel ČASF.

„Co na to GDPR? Co na to ÚOOÚ? Stačí se podívat na některé rozpory v rozhodnutích institucí. Jedna instituce udělí pokutu za to, že subjekt nahrává a druhá trestá za to, když nenahrává. V takovém prostředí se pak dá dost těžko pracovat. Jako firma pak vlastně nevíte, jak postupovat, aby to bylo správně. Závěr bude takový, že se budou řešit právní spory, a trhu to nepomůže. Stejně se drtivá většina obchodů uzavírá na osobní schůzce, ze které je záznam,“ dodává Marek Černoch.

K našemu dotazu na Úřad pro ochranu osobních údajů, jak by měla postupovat finančně poradenská/zprostředkovatelská společnost v případě archivace hovorů nahraných na základě požadavku ČNB bez uzavřeného obchodu, odpověděl Vojtěch Marcín, zástupce tiskového mluvčího ÚOOÚ: „Tento dotaz by měl mířit spíše na zmiňovanou ČNB. My jsme dozorový úřad a metodiky či návody tohoto typu nejsou naše agenda.“

Úřad pro ochranu osobních údajů tedy návod ke správnému postupu nedá, ale v případě, kdy následný postup bude považovat za nesprávný, bude jednat a sankcionovat…

Loading

Vstoupit do diskuze 3 komentáře


Související články

Zkontrolujte si před koncem roku, zda vám neutíkají některé příspěvky či zvýhodnění

Do konce roku zbývá už jen několik dnů. Vyplatí se proto věnovat pár minut kontrole, zda za letošní rok využijete všechny výhody doplňkového penzijního spoření, stavebního spoření nebo letošní novinky – dlouhodobého investičního produktu. Zkontrolujte si, jestli vám neutíkají některé příspěvky či zvýhodnění.

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

20. 12. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Petr

    10 srpna, 2019

    Za mne je to cely ulítnutý.Nemam pocit,ze by mi v bance kdokoli rekl,ze mne bude nahravat a osvetlil dostatecne duvody. Tato ruzna narizeni a nasledne konzroly delaji z poradcu a z klientu potencialni podvodniky a temer zlocince kteri chteji nekoho okrast a proto je potreba to mit pod kontrolou.A co skryti lichvari,na ty stat nema,ty maji z e. Pak se pouze resi co s predlizenou spolecnosti. Prominte,ale je mi z toho na …

    Odpovědět

  • PoraTce

    30 července, 2019

    Dobrý den,
    mám dotaz: nyní platná legislativa vyžaduje nahrávat hovory, při nichž zákazník dává pokyn k provedení nějakého obchodu či investice – například k prodeji či nákupu akcií – v tomto případě zcela chápu, proč se tak děje a jsem pro.
    ČNB však chce (údajně) zavést nahrávání všech hovorů, tj. nejen těch telefonních, ale i hovorů na osobních schůzkách. Takže budu-li se s klientem bavit na téma, jak dopojistit do x-let starého IŽP nějaké riziko, musím vytáhnout mobil nebo diktafon a vše nahrávat, neboť se jedná o investiční produkt. To samé u DPS, otevřených podílových fondů, spořících účtů a termínovaných vkladů – všechno to jsou investiční nástroje s různě definovanou investiční strategií a rizikem.

    No a můj dotaz zní: mají takto přísná kritéria např. poradci z Německa či Rakouska, nebo je to opět jen specifikum České republiky, kdy se tradičně snažíme a chceme být papežštější než papež, to vše pod zástěrkou „ochrany a péče“ o klienta?

    Odpovědět

  • Radek

    30 července, 2019

    Obávám se, že se jedná o české specifikum. MiFID nic takového nemá.
    Ono se ČNB mnohem líp kontroluje, když si může přehrát, jak probíhala schůzka klienta s poradcem. To chápu. Stejně tak se policii vyšetřuje mnohem líp jakýkoli zločin či přestupek, když jsou lidé nonstop nahráváni a policista si může přehrát jejich alibi.
    Jenže to už se blížíme k Orwellovi… děkuji, nechci.

    Odpovědět