CZK/€ 25.120 -0,02%

CZK/$ 24.168 +0,07%

CZK/£ 30.274 -0,62%

CZK/CHF 27.020 +0,27%

Text: Petr Zámečník

12. 09. 2014

9 komentářů

Nehlídá si finanční zprostředkovatele? Zaplatí za to

 


 

„Jsme si velmi dobře vědomi chyb, které nastaly v minulosti, a rozhodnutí ČNB plně respektujeme,“ komentoval udělení pokuty od České národní banky Karel Žyla, tiskový mluvčí společnosti AXA. Pokuta byla takto nízká a nenásledovala ji opatření k nápravě, protože se před jejím udělením již přístup pojišťovny významně zlepšil.

Pokuta se týkala let 2011 až 2012. Po prošetřování Českou národní bankou pojišťovna ukončila spolupráci se 156 brokerskými společnostmi a z vlastní sítě propustila nekvalitní zprostředkovatele.

„Před dvěma lety jsme zavřeli poradenské společnosti vlastní sítě, jejichž poradci nedělali dobře svoji práci. A také jsme přestali spolupracovat s 156 brokerskými společnostmi, které produkovaly nekvalitní pojistky. Před dvěma a půl lety jsme měli velké problémy s kvalitou prodeje. A přicházeli jsme tak o spoustu peněz,“ uvedl letos v červenci Martin Vogl, generální ředitel AXA pro ČR a SR v rozhovoru pro iHNed.cz.

AXA se v letech, za něž byla sankcionována, potácela se zprostředkováním skutečně za hranou etiky. TV Prima koncem roku 2011 odvysílala reportáž o školení nováčků AXA Représentants, které nemělo daleko od přístupu jedné nejmenované struktury velké poradenské společnosti zachycené v díle Finanční poradci cyklu Hvězdný prachy.

Česká národní banka na pojišťovny tlačí čím dál více. Finančních poradců a finančně poradenských společností je mnoho, založit novou není větší problém a dohlédnout na ně není v kapacitách centrální banky. Ta provádí kontroly především ve velkých poradenských sítích, na menší jí nezbývají síly, proto obdobně jako u obchodníků s cennými papíry přenáší zodpovědnost za pojišťovací zprostředkovatele na pojišťovny.

REKLAMA

Přenesení zodpovědnosti za zprostředkovatele na pojišťovny má svou logiku – a nejde pouze o ulehčení kontroly ze strany ČNB. Pojišťovací zprostředkovatel uzavírá smlouvy s klienty jménem pojišťovny a je to pojišťovna, která smlouvu akceptuje. Navíc pokud by finanční zprostředkovatel zabředl do některého z pojišťovacích podvodů, finanční ztráty dopadnou na pojišťovnu. A v neposlední řadě pojišťovny stále častěji kompenzují klientům škodu, která jim vznikla missellingem ze strany finančních zprostředkovatelů.

Uhlídat finanční zprostředkovatele ale není příliš reálné ani ze strany pojišťoven. Jediný, kdo na ně dohlédne, je klient. Ten ale mnohdy vidět nechce, a tak finanční zprostředkovatelé, které nelze nazvat finančními poradci, mají stále žně.

V minulém týdnu jsem na obědě zaslechl rozhovor dvou finančních zprostředkovatelů. Každý byl z jiné finančně zprostředkovatelské společnosti a z jejich hovoru vyplynulo, že nejsou z OVB ani z Fincentra. Jeden z nich se chvástal tomu druhému, že vůbec neví, k čemu jsou servisní schůzky, že je nepotřebuje. Mají takovou zásobu nových klientů, že jim může dát investičko a dál se o ně nestarat. Druhý nebyl takový ranař a poznamenal, že až ti klienti procitnou, že se mu to vrátí. Nevadí, to bude řešit, až to přijde. Zatím je klid.

Nechtěl bych být v kůži klienta onoho ranaře. Nechtěl bych být ale ani v kůži pojišťovny, která bude muset řešit stížnosti klientů, kteří prozřou a zjistí, že po dvou letech sice mohou své IŽP vybrat, ale v lepším případě získají zlomek vložených peněz.

Bohužel lidé, kteří se neohlížejí na klienta, a přesto se řadí mezi finanční poradce, dělají špatné jméno celému oboru. Odradí tak spoustu lidí od využití služeb skutečných profesionálů, kteří mohou klientům významně pomoci.

Loading

Vstoupit do diskuze 9 komentářů


Související články

Zkontrolujte si před koncem roku, zda vám neutíkají některé příspěvky či zvýhodnění

Do konce roku zbývá už jen několik dnů. Vyplatí se proto věnovat pár minut kontrole, zda za letošní rok využijete všechny výhody doplňkového penzijního spoření, stavebního spoření nebo letošní novinky – dlouhodobého investičního produktu. Zkontrolujte si, jestli vám neutíkají některé příspěvky či zvýhodnění.

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

20. 12. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Abc

    9 října, 2014

    Vedení společnosti Partners razí jednoznačně proklientský přístup a snahu o kvalitní / dlouhodobý servis, nicméně problém je v tom, že není v silách vše a všechny poradce / manažery ohlídat a hlavně 80% lidí chce být manažer / ředitel a ne se zdržovat s klienty a profi poradenstvím.
    Kolem mě se častokrát zbytečně nafukovala investiční složka v IŽP (nejvíc BJ = peněz a klientovi se to vysvětlí snáz než investice), všechny příspěvky zaměstnavatele šly do běžného pojistného. Po našich chodbách se i neslo heslo, že všechna exkluzivní IŽP v portfoliu jsou kvalitní, takže ať vyberu jakékoli a nějak ho nastavím, klient má to nej na trhu…
    Odhadem 2 poradci z 10ti se pravidelně samostatně vzdělávali vysoko nad rámec běžných znalostí a porovnávali konkurenční produkty a do hloubky se zamýšleli nad řešením, ostatní si jeli pár svých oblíbených produktů – hlavně aby jim zbylo co nejvíc času na podnikání, tedy zde myšleno budování týmu :-)… A tito samozřejmě pak nováčky učí to samé (nechtějí s nimi trávit moc času), tedy ať dělají poradenství rychle, neřeší detaily a přivádí nové lidi na vstup.semináře.
    Stále dokola se mluví o podnikání a vlastní firmě (někdo záměrně, někdo tomu opravdu věří). Manažeři od nováčka často rychle vytáhnou kontakty s tím, ať jim vybere hlavně nové vůdčí typy a je jich hodně (budoucí manažery, ideálně ředitele) do budoucího týmu nováčka. Manažer zprvu sám všem volá a dělá pohovory, ale honem rychle chce po novém poradci, aby se tyto HR aktivity naučil sám a tyto nováčky i sám co nejdříve vzdělával a vedl v oblasti jednání s klienty a poradenství. Musí to být superman a makat jako ďas :-).
    Prostě tlak na rychlý růst počtu lidí (= meziprovizí a kariéry) v týmu a snaha uplést bič na nováčka, který se musí hodně snažit, když už se mu taky začíná rodit tým :-)…a hlavně vás nesmí v kariéře nikdo dohnat, protože pak máte menší meziprovize, ke klientům se už ohnout nechcete, a tak opět roztáčíte rychlé kolo pohovorů, nemáte čas zaučovat nováčky, ti neví kam dřív skočit (neumí poradenství a zároveň už se musí věnovat svým nováčkům) :-D

    To je základ všech problémů – firma chce růst do nekonečna, tím pádem je potřeba hodně stupňů kariéry (tedy na nováčky zbydou miniprovize), většina lidí se nechce věnovat do hloubky kvalitnímu poradenství, ale vidí pouze to, jak jim co nejdříve bude chodit 30 / 50 / 200 / 500 tis.za „vedení“ týmu. Málokoho opravdu baví práce s klienty a chce se jí dlouhodobě věnovat.

    Toto je podle mě situace, která převažuje ve většině MLM tohoto typu. I zde se najde nemálo top poradců, ale jsou v menšině a manažeři / ředitelé chtějí růst, proto si přeci nebudou vychovávat poradce, ale chtějí podnikatele s velikými vizemi a plány. Podle toho pak vypadá i vzdělání, které nováčkům primárně dávají :-).

    Mě Partners obohatilo, díky (začal jsem při VŠ), ale spoustu jsem se toho naučil samostudiem a klidným přemýšlením, abych nebyl v kvalitě služby jen průměrný.

    Odpovědět

  • ExPartners

    7 října, 2014

    Finanční šmejdi v praxi, stahujte e-book

    http://miliono­vapraxe.cz/re­cenze-knihy-s-tyrkysovou-obalkou/

    Odpovědět

  • dO.Ob

    16 září, 2014

    Pane Zámečníku,

    mohu Vás požádat o Vaši představu, jak si má klient pohlídat kvalitu práce poradce?

    Poradce si berete, protože něčemu nerozumíte a vzhledem k tomu, že má poradce o klienta pečovat s odbornou péčí a jeho zájmu, nezmiúji zákon na ochranu spotřebitele a TZ atp. dá se předpokládat, že mu důvěřuje.

    Dohled má vykonávat právě pojišťovna, nebo PM a PA, kteří mají ze zákona mít nastavené kontrolní mechanismy.

    Peníze ale nikomu nesmrdí, takže jim to bude jedno tak dlouho, dokud je někdo nebude žalovat třeba u finančního arbitra, který je zdarma.

    Howgh – domluvil jsem

    Odpovědět

  • Michal D.

    16 září, 2014

    Dodnes pojišťovny berou produkci od kohokoliv a za jakoukoliv cenu, když se pak bude lámat chleba, tak se pojišťovna přez svoje právníky zahojí na poradci. Zapomeňte na nějaké hlídání kvality, dokud nedostane nějaká pojišťovna pořádně po prstech a nezaplatí pokutu v řádu několika desítel milionů, tak se na to bude pořád kašlat. A i přes ty pokuty se to pojišťovnám pořád setsakramentsky vyplatí.

    Odpovědět

  • 16 září, 2014

    To je, chlape, jednoduchý. Jako poradce si máš přece vybrat machra z Partners… co to melu, z Fincentra jsem chtěl napsat. Protože ve FC jsou ti nejlepší poradci. Už v tom máš jasno? Nebo se tu mám i pokakat?

    Teď vážně. Profese rádoby poradce je založená na zlodějině. Že si Pavel Hajzl a podobný existence myslí opak, tak to nemůže vůbec nic změnit – na holých faktech.

    Zámečníka neber vážně. Je to tajtrlík, co se bojí o místo, tak líže prdel Stuchlíkovi. Píše o rádoby poradcích, přitom by se sám nedokázal uživit touhle… prací (dá se to tak vůbec nazvat?).

    Odpovědět

  • David

    16 září, 2014

    Myslím, že můžete být naprosto v pohodě, slušný člověk nemá o vás finančních poradcích valného mínění a tak nějak automaticky očekává nějakou podpásovku, podvod, neúplnou informaci, mlžení. Nějak si prostě ty provize vydělat musíte, ne ?

    Odpovědět

  • Jáchym Bierhanzl

    15 září, 2014

    Pane Zámečníku, děkuji za pobavení. Skvělá práce! Píšete o pochybení AXA pojišťovny a výsledkem je něco úplně jiného. Jako zaměstnanec jste k nezaplacení, jako novinář asi také :).

    Odpovědět

  • Jan

    15 září, 2014

    Pokutu dostala AXA Česká republika, s.r.o, což je dcera AXA životní pojišťovny. To jen pro upresneni.

    Odpovědět

  • Michal D.

    15 září, 2014

    Stačí si šikovně udělat záznam z jednání, propašovat tam dvě tři věty a dotyčný bouchač má klid i za dva, tři nebo čtyři roky. Stejně jako klienti nečtou pojistný podmínky, tak nečtou záznam z jednání. pokud pod tím vším bude podpis klienta, který bude nezpochybnitelný, může si klient stěžovat leda tak na vrátnici ČNB. Žně pokračují dál a čím víc se blíží novela 38 a hrozba zastropování provizí nebo ručení pět let, tím víc a intenzivněji se bouchají investička. Taková je realita a nezmůže s tím nic ani ČNB.

    Odpovědět