Nejdůležitější trendy v automobilovém průmyslu z pohledu investorů a zákazníků
Které spotřebitelské trendy a přelomové technologie budou mít v nadcházejícím roce největší vliv na automobilový průmysl? Již více než deset let zveřejňuje Deloitte ve své Globální studii mezi spotřebiteli v automobilovém sektoru data a poznatky, které mohou firmám z oboru pomoci stanovit priority a lépe nastavit obchodní strategie a investice pro nacházející rok. Seznamte se s klíčovými zjištěními týkajícími se vývoje mobility, chytrých měst, konektivity a dalších otázek spojených s přepravou osob a zboží.
Milan Kulhánek, Partner, Central Europe Automotive Leader, uvádí, že navzdory četným výzvám posledních let se automobilový průmysl dokázal přizpůsobit a posouvá se technologicky bezprecedentním tempem kupředu. V jasném trendu k elektromobilitě sice představují pořizovací ceny elektroaut pro spotřebitele stále výzvu, díky energetické krizi se však zájem snížit náklady na provoz stal celosvětově silným motivem pro volbu bezemisního vozidla.
„Přední hráči v automobilovém sektoru se snaží využít přechodu k elektromobilitě k otevření nových zdrojů příjmů v podobě nových digitálních služeb, které zkvalitní uživatelský zážitek z mobility. V konečném důsledku pak získají silnější pozici ti výrobci automobilů, kteří budou schopni ovládnout větší část hodnotového řetězce e-mobility, jen tak budou mít šanci dlouhodobě uspět v dynamicky se vyvíjejícím prostředí globálního trhu,“ podotýká.
Čtyři klíčové trendy
Přechod k elektromobilitě probíhá, je ale na všech trzích dostatečně rychlý?
Zájem spotřebitelů o elektromobily roste, jelikož se pod tlakem hyperinflace snaží snížit své provozní náklady. Udržení dynamiky růstu jednotlivých trhů však s sebou přináší nejrůznější výzvy. Cenová dostupnost, obavy z limitovaného dojezdu i bezpečnosti baterií nadále představují významné překážky pro rozšiřování elektromobility.
Problémy s dodávkami nových vozů mají jeden nezamýšlený přínos
V žebříčku faktorů, podle nichž se spotřebitelé rozhodují o nákupu konkrétní značky, je kvalita výrobku stále na prvním místě. Přijatelné dodací lhůty se nicméně mohou začít prodlužovat v důsledku přetrvávajících problémů v oblasti dodavatelských řetězců, což může otevřít dveře novému modelu „výroby na zakázku“.
REKLAMA
Největší důvěru mezi spotřebiteli mají prodejci
Na otázku, komu nejvíce důvěřují, většina dotázaných spotřebitelů napříč světovými trhy uvedla vztah, který mají buď se svým prodejcem, nebo servisním dealerem, což svědčí o důležité roli prodejců v hodnotovém řetězci automobilového průmyslu. Ta bude i klíčovým faktorem pro další úvahy automobilek o přímém prodeji spotřebitelům.
Nabídka předplatného online služeb pro připojená vozidla může být výzvou
Zájem spotřebitelů o funkce tzv. connected cars, které poskytují aktuální informace o dopravních zácpách, bezpečnosti silničního provozu a stavu vozidla, je poměrně vysoký, ale lidé by za propojené technologie mnohem raději platili v rámci pořizovací ceny vozidla nebo za každé jednotlivé použití, spíše než formou předplatného.
Elektromobily vs. ostatní typy pohonů
Globální přechod k elektromobilitě probíhá na jednotlivých trzích velmi odlišným tempem. Poptávka po hybridních vozech zatím stále převyšuje zájem o čistě bateriové elektromobily, a to ve většině zemí s výjimkou Číny. Navzdory vládním prohlášením o nutnosti řešit dopady změn klimatu je přechod k elektromobilům tažen především převládajícím očekáváním spotřebitelů, že tím výrazně sníží provozní náklady svých vozidel.
„V případě pokračující podpory e-mobility ze strany EU není vysoká závislost Evropy na dodávkách baterií z jiných částí světa uspokojivá. Délka období rozvoje e-mobility je samozřejmě závislá na rozvoji technologií jak výroby baterií, tak i alternativních řešení postavených například na vodíku,“ uvedl Václav Skoblík z energetické skupiny UCED.
Co ovlivňuje výběr nového vozu
S výjimkou Japonska, kde jsou hlavním kritériem při výběru vlastnosti vozidla, nikoliv značka, se spotřebitelé při rozhodování o pořízení vozu spoléhají na vnímání kvality výrobku. Současná napjatá situace v dodávkách nových vozů může spotřebitele naučit očekávat delší objednací lhůty na dodání vozidla, což může více otevřít dveře retailovému modelu „výroby na zakázku“.
Zkušenosti se značkou vozidla a servisem
Poskytovatelé mobility, kteří plánují nabízet služby pro technologie propojených vozidel na bázi předplatného, mohou čelit výzvám, jelikož většina dotázaných spotřebitelů by za tyto funkce raději zaplatila předem v rámci pořizovací ceny vozidla nebo na základě skutečného využívání služby.
Konektivita
Poskytovatelé mobility, kteří plánují nabízet služby pro technologie propojených vozidel na bázi předplatného, mohou čelit výzvám, jelikož většina dotázaných spotřebitelů by za tyto funkce raději zaplatila předem v rámci pořizovací ceny vozidla nebo na základě skutečného využívání služby.