Ve všech diskusích o reformě téměř zanikla zpráva o doprovodných daňových změnách, které budou mít jediný dopad – znechutí odpovědným lidem spoření a investování.
O tom, že v oficiální prezentaci reformy chybělo několik zásadních detailů, jsem se zmiňoval již po jejím představení v článku Navržené reformy: ano, ale… A nyní se ukázalo, že změny jsou ještě drsnější, než se čekalo. Co by se mělo dotknout těch, kteří používají různé finanční produkty?
• zrušení časového testu 6 měsíců pro investice do podílových fondů a akcií a zavedení zdanění výnosu z investic
• sloučení daňově odpočitatelného limitu na uložení peněz do životního pojištění a penzijního připojištění z 12 000 Kč u každého produktu na 20 040 Kč pro oba produkty celkem
• zdanění rezerv pojišťoven
• snížení přínosu daňových odpočtů úroků z hypoték a úvěrů ze stavebního spoření
Jen tento prostý seznam navržených změn vysílá jednoduchý signál – zapomeňte na to, že stát bude odměňovat vaši aktivitu a ochotu postarat se o svou budoucnost sami. Výnosy ze všech těchto změn (s výjimkou zdanění rezerv pojišťoven) odhadem nepřesáhne 2,5 miliardy korun, přičemž schodek státního rozpočtu na rok 2007 je naplánován na 98,3 miliardy korun. Oproti plánovaným výnosům z vyššího zdanění odpovědného chování je třeba postavit i vyšší náklady státu na zpracování více daňových přiznání a další administrativu, své dlouhodobé náklady má i zhoršení podpory spoření a budování dlouhodobých rezerv.
Podílové fondy
Pokud by došlo ke zrušení časového testu, musel by každý klient při prodeji podílových fondů či akcií zaplatit daň z rozdílu mezi nákupní a prodejní cenou. Pro řadu zaměstnanců by to znamenalo, že by museli sami podávat daňové přiznání, není totiž reálné očekávat, že by to za ně zpracovával zaměstnavatel.
REKLAMA
Už to může odradit řadu drobných investorů – zaměstnanců od koupě podílových fondů a přesunout je k méně výnosným a méně transparentním alternativám. Finanční instituce by navíc zřejmě při prodeji musely vystavovat potvrzení jako doklad pro daňová přiznání, což znamená další administrativu, náklady na úpravy informačních systémů a podobně.
Ministerstvo financí odhaduje, že by zrušením časového testu získalo zhruba půl miliardy korun ročně. Investiční společnosti přitom registrují zhruba 1,7 milionu retailových klientů, takže finanční úřady by si musely každý rok poradit možná až s několika stovkami tisíc daňových přiznání navíc, často třeba jen se zdaňovanou částkou v řádu několika málo tisíců. Zpracování daňových přiznání přitom není zadarmo, takže čistý efekt této zásadní daňové změny se může scvrknout na 200 milionů korun ročně, tedy dvě desetiny procenta letošního rozpočtového schodku. Opravdu to stojí MF za to, aby znejistila téměř dva miliony rodin, které mají část úspor uloženou v podílových fondech?
Životní pojištění a penzijní připojištění
Sloučení limitu na daňový odpočet životního pojištění a penzijního připojištění není sám o sobě špatný nápad, navíc se o něm na MF mluví poslední tři roky. Sloučení limitu by umožnilo klientům vybrat si pouze jeden z těchto produktů a omezit tak své náklady na spoření – dnes totiž musí pro plné využití odpočtů mít dva produkty, každý se svými náklady.
Špatnou zprávou ale je návrh na snížení celkového limitu. V situaci, kdy kvůli snížení sazby daně na 15 procent klesne efektivní přínos daňového odpočtu pro lidi, kteří dosud platili daň 32 procent, na polovinu, je další snížení limitu velmi demotivující. Poškodit může zejména penzijní fondy, neboť platby u životních pojistek se snižují relativně obtížně, zatímco efektivní výnosnost platby 1 500 Kč měsíčně na penzijní připojištění výrazně klesne a každý rozumný klient platbu sníží na 500 Kč. Zbylých 1 000 Kč možná bude investovat jinam, stejně pravděpodobné ale je, že peníze prostě utratí a bude mít o to nižší rezervu na budoucnost.
REKLAMA
A zdanění rezerv pojišťoven? Přinese jedno jediné – zvýšení ceny pojistného, tedy zhoršení podmínek pro klienty.
Daňové odpočty úvěrů na bydlení
Ty se sice formálně nemění, ale pro lidi v daňových pásmech 25 procent a 32 procent znamená snížení sazby daně na 15 procent také snížení přínosu odpočtu úroků. Každý by si proto měl pečlivě spočítat, jak na něj změna sazeb daně dopadne. To platí zejména pro mladé rodiny s jedním vydělávajícím manželem, které navíc využívaly společného zdanění manželů.
Navrhované změny je mohou připravit o tisíce korun měsíčně a se stoupajícími náklady se mohou dostat do potíží splácet úvěr na bydlení. Svůj díl odpovědnosti tady budou mít i banky a stavební spořitelny, které v posledních dvou letech rozvolnily podmínky pro úvěrování a půjčky poskytovaly i lidem s minimální rezervou.
Sečteno a podtrženo – pokud jste si dosud mysleli, že se státu vyplatí podporovat osobní odpovědnost svých občanů a jejich snahu zabezpečit se sami na důchod a zajistit si vlastní bydlení, asi jste se mýlili. A nebo že by někdo ve snaze najít každý milión daňových příjmů nepřemýšlel nad tím, jaké mohou mít změny dopady?