Nesnáším poradce aneb 7 pravidel náborování
K napsání tohoto článku mě inspiroval blog studenta ekonomie na blog.sme.sk, který emotivně popisuje náborový pohovor v jedné z největších zprostředkovatelských společností. Příspěvek si můžete přečíst celý, ale myslím si, že úplně postačí vědět, že mladíka rozhořčily dva momenty:
- Náborovatel nevhodně pracoval s doporučeními (starší kontakt s nekorektním odvoláním na třetí osobu)
- Náborovatel zamlžoval druh práce („Není to finanční poradenství, my dělám finanční služby jinak a rozjíždíme…“)
Asi mi dáte za pravdu, že takové chyby se dějí v praxi poměrně často, jejich důsledek jsme tentokrát mohli vidět v plné parádě. Blog pod doménou sme.sk patří všeobecně k velmi čteným, navíc se šířil i prostřednictvím Facebooku a jiných sociálních sítí. Výsledkem jsou tisíce lidí, kteří si ho přečetli a jejich vnímání finančního zprostředkování se (ještě) zhoršilo. „Karma článku“ a „facebookové liky“ potvrzují, že čtenáři s mladým mužem souhlasí.
A to všechno jen proto, že jeden náborovatel si řekl, však to zkusím udělat takto. Vždyť co se může stát? A stalo se hodně…
Neplačme však nad rozlitým mlékem „nadojeným jinak“ a podívejme se na nejčastější chyby při náborování
1. Nezapomínejte na „odpad“
Úmyslně jsem použil expresivní označení „odpad“ na lidi, kteří v rámci náborování buď neprojeví zájem, nebo nejsou vyhovující. Je vrcholně nezodpovědné nakládat s nimi jako s odpadem. Jsou to totiž lidé, kteří budou chodit a zasévat bodláky na vaši cestu k úspěchu.
REKLAMA
Není úspěch někoho přesvědčit. Mnohem větší úspěch je mít dobré vztahy s těmi, které jste nepřesvědčili.
2. Nestyďte se za svou práci
Pokud děláte svou práci dobře, nestyďte se na ni. Mluvte o ní otevřeně a odvolávejte se na své úspěchy. Pokud vás někdo učí, abyste místo pravdy o své práci hledali a používali vzletná synonyma, učí vás to špatně. A příklad rozhořčeného studenta je toho příkladem.
Nemluvte o nenaplněných vizích z prázdných firemních manuálů. Mluvte o šťastných rodinách, kterým jste dobrou hypotékou pomohli k bydlení.
3. Zachovejte si důstojnost
Není nic zoufalejší než vidět manažera, který na odmítnutí reaguje dětinským: „My i tak nebereme každého, zřejmě byste ani neprošli.“ Zejména pokud to říká člověk z firmy, která nové lidi sbírá na ulici.
REKLAMA
4. Nelžete
Nepoužívejte lži. Obrátí se proti vám. Nelžete o vysokém nástupním platu, pokud víte, že hodně peněz je třeba si odpracovat a nepřicházejí okamžitě. Nelžete o tom, že klienti vás vítají s otevřenými dveřmi a koláči, pokud to není pravda. Lež je snadné odhalit. Ale je mimořádně těžké získat si důvěru po usvědčení ze lži.
5. Mluvte o výzvách a hledejte potenciál
Práci, kterou nabízíte, nazvěte pravým jménem a mluvte o obrovské výzvě, která není pro každého. Nepotřebujete lidí, kteří po týdnu odejdou a o vaší práci budou šířit jen negativní informace. Hledejte v budoucích kolezích potenciál a nabídněte jim možnost ho využít. Nenabízejte každému člověku stejnou práci. Ale práci šitou na míru podle povahy.
Pozorně si přečtěte životopisy, zajímejte se o získané vzdělání a nabyté dovednosti a nabídněte způsob, jak je využít v nové práci.
6. Přiznejte negativa a mluvte o rozdílech
Velmi důležité je vnímat budoucího kolegu jako racionálně smýšlejícího člověka. Neříkejte, že všichni lidé „finanční poradce“ vítají, pokud víte, že to není pravda. Nezamlčujte negativní vnímání této profese, doplňte, že je kompenzováno atraktivním hodnocením. Mluvte o rozdílech mezi jednotlivými zprostředkovateli a zdůrazněte, že i přes vysokou penetraci trhu je málo skutečně dobrých jedinců a právě to vytváří prostor pro nové kvalitní lidi.
7. Využívejte reference jen za poctivou práci
Ať vás ani nepadne říkat si o reference za nic. Jejich hodnota je totiž nulová. „Hej, dal jsem mu tvoje číslo, ale to jen tak, pošli ho někam,“ je věta, která nejčastěji následuje po takovém typu referencí. Reference získá na hodnotě, jen pokud jste odvedli dobrou práci. V takovém případě se nový kontakt na váš telefonát těší.
Na závěr
Místo závěru jen stručná věta. Pokud si myslíte, že třeba oslovit co nejvíce lidí, můžete to zkusit. Ale nedělejte to jako masový vrah, který po sobě místo mrtvol nechává zavražděné „dobré jméno finančního zprostředkování“.
Článek vyšel na Investujeme.sk