Neživotní pojištění v krychli aneb Co nařizuje Evropská komise
Neživotní pojištění se dočkalo další regulace. Evropská komise zveřejnila nejen jaké, ale také jak mají být poskytovány informace o pojištění klientům. Až do nejmenších podrobností.
Evropská komise (EK) v prováděcím nařízení představila „standardizovaný informační dokument“ pro neživotní pojištění. Veškeré informace o produktu se budou muset vejít na dvě strany A4 s tím, že malé písmeno „x“ musí být vysoké nejméně 1,2 mm. „Pokud tvůrce produktu použije tři strany papíru formátu A4, musí být na žádost příslušného orgánu s to prokázat, že bylo zapotřebí více místa,“ uvádí nařízení.
Obtížně se ale bude zřejmě vysvětlovat i další z bodů nařízení. „Informační dokument o pojistném produktu musí být formulován v jednoduchém jazyce, který zákazníkovi usnadní pochopení obsahu tohoto dokumentu,“ uvádí Evropská komise a dodává: „Je třeba se vyhnout odbornému žargonu.“ Proč to může být problém?
Kolegové novináři z některých velkých celostátních deníků se musí ve svých článcích vyhýbat odborným termínům. I z oblasti ekonomie. Na černou listinu se dostává i pojem „inflace“, který se musí opisovat jako „růst spotřebitelských cen“. Jak ale opisovat „jednoduchým jazykem“ pojmy z pojišťovnictví? Zejména v situaci, kdy je v rámci finanční gramotnosti pro velkou část populace počítat i s procenty…
Obrázek 1: Informační dokument o pojistném produktu
REKLAMA
Zdroj: Příloha prováděcího nařízení Evropské komise (EU) 2017/ 1469
Informační dokument může být uložen i na jiném „trvalém nosiči dat“ a je přípustné i uspořádání do jediného sloupce. V takovém případě je ale přesně stanovené pořadí jednotlivých polí:
- O jaký druh pojištění se jedná?
- Co je předmětem pojištění?
- Na co se pojištění nevztahuje?
- Existují nějaká omezení v pojistném krytí?
- Kde se na mne vztahuje pojistné krytí?
- Jaké mám povinnosti?
- Kdy a jak provádět platby?
- Kdy pojistné krytí začíná a končí?
- Jak mohu smlouvu vypovědět?
Jistá benevolence ovšem i ve formuláři je: „Napravo od názvu může tvůrce umístit logo své společnosti.“
Nařízení bylo vydáno 11. srpna 2017 a nabývá účinnosti 20 dní po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
REKLAMA
Standardní informační dokument aneb Dobrý sluha…
Standardní informační dokument k pojistným produktům je dobrý sluha a může klientům pomoci při srovnání pojistných produktů i k přehledu povinností a možností s pojistným produktem spojených.
Otázka ale je, jak budou informační dokumenty vypadat v praxi a zda „jednoduchý jazyk“ nepřinese více nejasností než užitku. Stačí se podívat na rozdíl mezi záplavou a povodní. A co teprve, kdyby přišla další biblická potopa… rozliší klienti jejich odlišnosti?
A nabízí se otázka posuzování správnosti vyplnění dokumentu ze strany dohledového orgánu. Stačí si vzpomenout na zákaz nazývání investičního životního pojištění (IŽP) spořením či spořicím produktem, byť pouze v rámci dohledového benchmarku, a následné sankce za každé slůvko „spoření“ nalezené při kontrole poblíž životní pojistky i v nepoužívaných interních materiálech.