CZK/€ 25.120 -0,02%

CZK/$ 24.168 +0,07%

CZK/£ 30.274 -0,62%

CZK/CHF 27.020 +0,27%

Nové směry ve finančním poradenství: Konsolidace začala

 

Technologie do pěti let finančního poradce ještě nenahradí. Bude hrát ale významnou roli. Jaké finanční produkty mají pro zprostředkování budoucnost? A jak se projeví konsolidace finančně poradenského trhu?

Loading



 

Finančně poradenský trh se mění. Zpřísňující regulace vede ke konsolidaci trhu, z něhož odchází lidé, kteří se poradenství nevěnují profesionálně. Zároveň ale zvyšuje byrokracii a objem informací, které musí poradce klientovi předat – a nechat si je podepsat.

O budoucnosti finančně poradenského trhu diskutovali včera na konferenci FINfest Jaro 2019 Vilém Podliska z Broker Consulting, Zdeněk Sluka z Broker Trust, Ivan Špirakus z INSIA, Štefan Tillinger z OK Klient a Mojmír Urbánek ze SAB servis.

„Posedlost růstem za každou cenu nedává smysl. Jde o to, kde hledáme příležitosti pro další rozvoj. A pro nás to jsou investice,“ uvedl Zdeněk Sluka. Není to tak, že by končil hypoteční trh. Ten pouze zakolísá, a pak se opět vrátí na výsluní. I trh pojištění je stabilní. Předešlá vysoká čísla nových obchodů byla „nadopována“ především přepojišťováním.

Ve prospěch budoucnosti v oblasti investic hraje několik faktorů. Lidé bohatnou a mají víc peněz k odložení na budoucí spotřebu. A to není zdaleka vše: „V hypotékách a pojištění máme 70 % trhu, v investicích jsme na začátku. Lidé mají 300 – 400 mld. Kč v podílových fondech, ale převážně přes banky. Musíme učit lidi investovat a zároveň dostat peníze z bank,“ vysvětlil Zdeněk Sluka.

REKLAMA

Investice ale nejsou pro každého. Pojišťovací makléř INSIA se svého oboru vzdát nehodlá. „Pojištění zůstává naším hlavním byznysem. V pojištění je mnohem víc peněz než v investicích,“ prohlásil Ivan Špirakus a vysvětlil hlavní síly budoucího růstu: „Vidím dva směry: Jeden je, že koláč přirozeně roste s inflací, lidé mají více peněz, mají větší domy, které je potřeba pojistit… A pak je druhá část růstu, kdy se každá firma bude snažit urvat větší díl koláče na úkor ostatních firem.“

V oblasti zprostředkování pojištění nyní velkým hráčům navíc nahrávají zkoušky a certifikace. Z oboru odejdou především lidé, kteří se mu nechtějí věnovat na plný úvazek, a tím zbyde více práce a klientů pro všechny ostatní.

Vilém Podliska vidí potenciál růstu ještě jinde: „Produktový růst je pěkný, ale my vidíme spíše potenciál v navýšení aktivit. Lidé mají hodně málo schůzek.“ Krom zvýšení aktivit sází i na akvizice nových poradců do oboru a perspektivní je též zapojení realitního segmentu do finančního plánování. V této oblasti roste Broker Consulting o 60 %  ročně.

Štefan Tillinger se kloní k pojištění jako ke stabilizačnímu prvku zprostředkování: „Když se podívám dlouhodobě na to, jak se chová trh produktů v době krizí, tak pojištění má nejmenší výkyvy.“ Příležitost v investicích je, ale bude to běh na dlouhou trať. „Velká část obchodníků, kteří dělají pojištění, ani nemá ambici se k investicím přiblížit,“ vysvětlil.

REKLAMA

Mojmír Urbánek sází na komplexnost: „Finanční poradce nemůže vědět všechno, ale měl by vědět všechno o klientovi.“ Finanční poradenství má obrovské bohatství informací o klientech – od zdravotních informací po finanční situaci. Výzvou tak bude především práce s těmito daty. Klient přitom chce mít jeden kontakt, s nímž může řešit veškeré finanční otázky, včetně realit. Finanční poradce pak potřebuje nástroje, které mu umožní klienta efektivně obsloužit.

Regulaci v oblasti zprostředkování si diskutéři vesměs pochvalovali. „Není to jen o číslech ČNB, ale je to i o zkvalitňování práce,“ uvedl Mojmír Urbánek a dodal: „Nemáme skoro žádný pokles poradců při pročišťování, jen cca 7 %.“

Zda bylo dříve vejce či slepice při zkvalitňování finančního poradenství, nadhodil Zdeněk Sluka: „Je otázka, zda byl spouštěč regulace, či na straně zákazníka, který má lepší informace a chce něco jiného. Lidé, kteří se poradenstvím zabývali po večerech, jsou z trhu již dávno pryč.“ I klasické multilevely se musely přizpůsobit, aby přežily.

Štefan Tillinger má k regulaci jen jednu zásadní výhradu – nárůst množství informací, které musí poradce klientovi předat, respektive si jejich předání musí nechat podepsat. To nevede ke zvýšení informovanosti klienta, ale pouze k výraznější byrokracii.

REKLAMA

Současný pokles počtu pojišťovacích zprostředkovatelů Štefan Tillinger nepřeceňuje: „Z registru vypadly jen mrtvoly, které nic nedělají. Důležité bude, jak dopadne přechodné období po dvou letech, kdy budou povinné zkoušky. Zkouška pro oblast pojištění nebude jednoduchá.“ Řada lidí zkoušku buď nebude chtít, nebo nedokáže úspěšně absolvovat.

Ivan Špirakus očekává pokles registrovaných pojišťovacích zprostředkovatelů po přechodném období o 30 %: „Dneska je nějakých 36 tisíc zprostředkovatelů. Odhad poklesu podle zkušeností ze Slovenska může být tak 30 % a skončíme mezi 20 a 25 tisíci, kde je zahrnuta i interní služba pojišťoven a autobazary.“

Testovací otázky jsou navíc nesmyslné. „Některé otázky jsou tak pitomé, že na ně nelze odpovědět. Např. „kterým předpisem Evropské unie se zavádí…“ – to nedává smysl,“ kritizoval otázky Ivan Špirakus. „Každá další zkouška je náročnější než předcházející. A ani povinná dokumentace nebude lepší. Kolega ve Velké Británii má povinnou smluvní dokumentaci na 32 stranách,“ dodal Vilém Podliska.

Budoucnost poradenství vidí Vilém Podliska v budování mikrotýmů: „Špičkový poradce se všemi licencemi bude mít mikrotým do 8 lidí. Klesne tak počet poradců – podnikatelů, ale přibyde zaměstnanců v oboru.“ Týmy se starají nejen o poprodejní administrativu, ale také o přípravu finančního plánu.

Podle Zdeňka Sluky budoucnost přeje již dnes úspěšným: „Úspěšným poradcům s vyššími příjmy rostou příjmy rychleji než poradcům s nízkými příjmy. U příjmové kategorie 80 tis. Kč a víc rostou příjmy více než v kategorii 40 až 80 tis. Kč.“

„Pokud někdo vydělává méně než 100 tis. Kč dlouhodobě, tak v oboru nemá šanci dlouhodobě vydržet,“ uzavřel Štefan Tellinger. Poradce musí počítat s náklady na své lidí a další nezbytné platby a poplatky. S nižším příjmem nemá možnost do svého podnikání dostatečně investovat.

Loading

Vstoupit do diskuze 11 komentářů


Související články

Zkontrolujte si před koncem roku, zda vám neutíkají některé příspěvky či zvýhodnění

Do konce roku zbývá už jen několik dnů. Vyplatí se proto věnovat pár minut kontrole, zda za letošní rok využijete všechny výhody doplňkového penzijního spoření, stavebního spoření nebo letošní novinky – dlouhodobého investičního produktu. Zkontrolujte si, jestli vám neutíkají některé příspěvky či zvýhodnění.

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

20. 12. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Petr Novotný

    15 května, 2019

    https://www.info.cz/pravo/pichacky-pro-vsechny-evropsky-soudni-dvur-zprisnil-kontrolu-pracovni-doby-41626.html?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
    Konečně někdo zasáhl. Finanční poradci už nebudou okrádat lidi ve svém volnu, ale jenom v pracovní době. Ať žije EU. Píchačky do každé rodiny.

    Odpovědět

  • Radek

    15 května, 2019

    Skvělé…

    Ono, pojišťovacích zprostředkovatelů se to nedotkne – ti jsou zpravidla živnostníci a na ty (naštěstí) pracovní zákoník nesahá. Fakt bych zaměstnancem za těchto podmínek být opravdu nechtěl. Teď už jen zbývá každému zaměstnanci implantovat čip, aby se dalo sledovat, jestli pracuje, nebo ne.

    A na druhou stranu – jsou statistiky, které uvádí, kolik hodin lidé v práci proflákají a nepracují (a nejedná se o přestávky v práci). Ty se budou odečítat? Asi by to tak mělo být…

    Odpovědět

  • Karl von Bahnhoff

    15 května, 2019

    Nejvíc se mě líbí věta „Pokud někdo vydělává méně než 100 tis. Kč dlouhodobě, tak v oboru nemá šanci dlouhodobě vydržet“ … Horních 1000 poradců v ČR? Nebo méně?

    Odpovědět

  • Pavel Hanzl

    15 května, 2019

    Jsem moc rád, že tentokrát jsem se té akce zoufalců nezúčastnil. Jen nemocný člověk si může pochvalovat regulace, které tento obor ničí.

    Odpovědět

  • Patrik

    15 května, 2019

    Pane Hanzle, kdyby se každý staral sám o sebe, tak by bylo postaráno o všechny lidi na této planetě. Nemyslím si, že konkrétně poradce Vašeho formátu ničí regulace, to byste v oboru asi nepůsobil. Už se na to hořekování a neustále plakání nad rozlitým mlékem vykašlete, je to ohraná písnička. Co bylo už se nevrátí, pětileté storno u životek tu máme téměř dva a půl roku a žádná z katastrofických vizí se nekonala, sjednává se jak o život dál. Regulaci jako takovou si nepochvaluji, to byrokratické papírování pro papír (rozuměj ČNB) stejně žádný z klientů nečte, určitě však chválím snahu o odbornou certifikaci (zkoušky). A když díky těmto zkouškám odpadne nebo v oboru skončí další třetina ze stávajícího počtu (přeregistrovaných) poradců, tak proč ne, osobně s tím nemám problém. Vy byste chtěl, aby Vám radil poradce, který pořádně neví, o čem mluví?

    Odpovědět

  • josef

    15 května, 2019

    Coz se v minulosti bezne stavalo (reakce na posledni vetu). Nabizela nam na srazu se zakladkou pojisteni spoluzacka, ktera patrila k 5 nejhorsim ve tride, z matematiky mela z milosti za 4.

    Odpovědět

  • Roman

    22 května, 2019

    To, ale není jen o pojištění. Na průmyslovce ze 3. tříd v ročníku jsme měli jednoho a ten neudělal ani napodruhé maturitu. A hádejte, kdo je dnes nejúspěšnější potažmo nejbohatší z těch cca 90 lidí?
    Ano správně uhodl jste, ten co nemá maturitu je stonásobně bohatší než lidé, kteří nejen udělali maturitu, ale následně i vysokou.

    Odpovědět

  • Pavel Hanzl

    15 května, 2019

    Hezký večer, Patriku!
    Šéfové našeho zprostředkovatelského byznysu nebyli už nejméně 4 roky schopni účinně lobbovat v Parlamentu ČR, bylo jim líto nákladů. Místo toho nás od léta 2015 vedli jak ovce na porážku. Připravovali s panem Šinclem a s tou ČSSD, i s tím vydíraným Andrejem Babišem tuhle dobu. Samozřejmě, že se patrně uživím. Ale spousta slušných poradců to vzdala a ještě vzdá. Ty zkoušky mají jediný cíl: likvidovat poradce ve velkém. A teď nemám na mysli jen ty poradce, jako „včera traktorista, dnes poradce, pozítří manažer, za týden u pásu“. Za tu dobu, co sleduji trh, mám intenzivní pocit, že o poradenskou kvalitní práci ČNB nestojí. Stojí o méně práce s dohledem, což při malém počtu poradců tak bude. A proto tu mohli lidé jako Štork či Zoubek dlouhodobě decimovat rodinná finanční portfolia. Proto pojišťovny 20 let směly přijímat prasáckou produkci a proto máme zničenou pověst.

    Odpovědět

  • Patrik

    16 května, 2019

    Dobrý den pane Hanzle, v reakci na Váš komentář zopakuji svoji úvodní větu z předchozího příspěvku: kdyby se každý staral sám o sebe, tak by bylo postaráno o všechny lidi na této planetě. Doporučuji Vám uvést jej v život, bude se Vám významně lépe žít a dýchat. Proč máte pořád potřebu řešit ostatní kolegy v oboru, regulace a další věci? Už se prostě stalo, je to passé, život jde dál a buďto se přizpůsobíte nebo ne.

    Odpovědět

  • Pavel Hanzl

    16 května, 2019

    Dobrý den, Patriku! Když se budeme jen přizpůsobovat prostředí, které nám někdo nastavil, bude naše svoboda v životě osobním i profesním neustále ubývat, což se děje právě proto, že mnozí se řídí heslem Co tě nepálí, nehas. Mně prostě není jedno, co se děje a v rámci svých možností se alespoň k tomu vyjadřuji, pokud proti tomu nemohu účinně bojovat, tedy já sám to vybojovat. Tragické je, že naši šéfové jsou přizdisráči. Tečka.

    Odpovědět

  • Milan

    21 května, 2019

    Dobrý den. Pokud mohu napsat můj názor na 5 ti leté storno u životek, tak můj názor je ten, že tato regulace nic neřeší. Není bohužel ani proklientská a není ani ve prospěch poradců. Zákonodárce nevyřešil vůbec nic. No a pokud mluvíte o navyšování produkce životního pojištění … no velký podíl má stejně i nadále „přebouchávání“ životek. Včera mi volal kamarád, co to má znamenat… volal mu někdo, kdo se představil jako nějaká asociace a at si připraví všechny pojistky, že jdou dělat kontrolu. A to se ho ptali na jeho věk. Vzápětí volali i jeho partnerce a když se volající na druhé straně zeptala kolik je jí roků a dozvěděla se že 60, tak se odpoklonkovala, řekla nashledanou a bylo vymalováno. Tak co to je ? Upřímně řečeno sviňárna páchána na klientech v jejich neprospěch. A kvůli takovým lidem napříč všem společnostem dochází k tomu, k čemu dochází.

    Odpovědět