Novinky v datových schránkách v roce 2023: Kdy vám stát zřídí schránku automaticky?
Rok 2022: Rozšíření fikce doručení na soukromoprávní písemnosti
Zatímco u veřejnoprávních písemností platí fikce doručení od počátku zavedení datových schránek, od počátku letošního roku se změnila pravidla doručování i pro soukromoprávní písemnosti. Jde o tzv. poštovní datové zprávy, u nichž měl uživatel v minulosti možnosti nastavit si, zda ve schránce přijímání těchto zpráv umožní, anebo ne.
V počátku letošního roku došlo k automatickému povolení přijímání soukromoprávních písemností u všech uživatelů. Jen fyzická osoba nepodnikatel má možnost přijímání poštovních datových zpráv zakázat. Pokud tak neučiní, je zpráva doručena automaticky fikcí po 10 dnech, ať se již uživatel do schránky přihlásí, či nikoliv. Přihlásí-li se dříve, zpráva se považuje za doručenou okamžikem přihlášení. Vyplatí se tak, nastavit si u datových zpráv notifikace do e-mailu (zdarma), anebo na mobilní telefon (za sms službu však uživatel platí). Příchozí zprávy i doručenky odchozích zpráv se uchovávají pouze 90 dnů, nepřikoupí-li si uživatel tzv. datový trezor.
„Komunikace prostřednictvím datových schránek je velmi vítaná možnost komunikace mezi podnikateli, ale i mezi všemi ostatními uživateli, spotřebitele nevyjímaje. Taková datová zpráva se totiž doručuje stejným způsobem jako úřední datová zpráva, pouze je zpoplatněna částkou 5 koruna za jednu odeslanou datovou zprávu,“ říká ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.
Komu stát od příštího roku zřídí datovou schránku automaticky?
Stejně jako v současnosti zřídí Ministerstvo vnitra datovou schránku automaticky po vzniku obchodním společnostem. Podle novely zákona o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů pak od 1. ledna 2023 dojde k automatickému zřízení datové schránky i osobám zapsaným ve spolkovém, rejstříku, nadačním rejstříku, rejstříku ústavů, společenstvím vlastníků jednotek a obecně prospěšným společnostem.
Datovou schránku stát automaticky od 1. ledna 2023 zřídí všem fyzickým osobám podnikajícím. V okamžiku zahájení podnikání a zápisu do příslušného živnostenského rejstříku získají datovou schránku všichni začínající podnikatelé.
U nepodnikajících fyzických osob je rozhodující okamžik, kdy využijí elektronickou identitu (Portál občana nebo bankovní identitu). „Vzhledem k nedávnému masovému rozšíření bankovní identity a jejímu častějšímu využívání se nakonec povinná datová schránka bude vztahovat na velké procento z nás. V případě, že spadáte do třetí skupiny, pak se o zřízení datové schránky dozvíte v okamžiku přihlášení přes Národní bod pro autentizaci a identifikaci (NIA) nebo zprávou do e-mailu. Pro přístup do datové schránky pak využijete přesně ten nástroj, který jste pro komunikaci se státem využili, tedy například právě zmíněnou bankovní identitu,“ vysvětluje advokát Ondřej Preuss, zakladatel služby Dostupný advokát. Pokud si nepodnikající fyzická osob nepřeje datovou schránku využívat, může požádat Ministerstvo vnitra o znepřístupnění. A to jednoduše to prostřednictvím klientského portálu datových schránek.