Ochrana pro cestovky končí. Za nevybrané vouchery musí vrátit peníze
Foto: Shutterstock
Pouze do konce srpna budou cestovní kanceláře pod ochranou podle kontroverzního zákona nazývaného Lex Voucher, který byl loni přijat ke zmírnění dopadů koronaviru na odvětví cestovního ruchu. Posledním srpnovým dnem končí ochranná doba a nevyužije-li zákazník možnosti náhradního zájezdu do 31. srpna, cestovka musí vrátit peníze.
Pozor na to, který poukaz máte
Poukazy podle Lex Voucher mohla cestovní kancelář vystavit i bez souhlasu klientu. Přes výhrady kritiků to umožnil zmiňovaný zákon. Tyto poukazy také musely splňovat zákonem stanovené náležitosti.
„Cestovní kanceláře mohly jako náhradu za neuskutečněný zájezd poskytnout voucher pouze u zájezdů s termínem zahájení od 20. února 2020 do 31. srpna 2020,“ vysvětluje ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.
Přesto mohly cestovky i nadále vydávat vlastní poukazy. Tyto smluvní vouchery mohou mít například delší dobu pro uplatnění, anebo se od zákonem stanovených poukazů liší jinak. Po marném uplynutí platnosti smluvního voucheru bez rezervace náhradního zájezdu ale v takovém případě nemá zákazník právo na vrácení peněz.
„Často cestovní kanceláře tvrdily, že akceptace jejich smluvního voucheru je jedinou cestou, jak získat peníze za zájezd nazpět. Opak je však pravdou. Pokud vám byl nabízen či vnucován smluvní voucher, měli jste možnost jej kdykoliv odmítnout,“ upozorňuje Hekšová.
REKLAMA
Cestovní kanceláře měly zákazníka řádně informovat
Při využití ochranné doby podle Lex Voucher o tom měla cestovní kancelář zákazníka vyrozumět písemně a voucher vystavit bez dalších poplatků. Ze zákona vyplývá, že o právech podle Lex Voucher musela cestovka zákazníka poučit jasným, srozumitelným a zřetelným způsobem o jeho právech, a to opět písemně. Zákon vymezuje i zvláště zranitelné osoby, které mohly i voucher podle zákona odmítnout.
„Nesplnění nebo nesprávné splnění informační povinnosti může být kvalifikováno jako nekalá obchodní praktika,“ upozornilo Ministerstvo pro místní rozvoj v metodickém pokynu. Porušení povinnosti pak může být podle zákona o ochraně spotřebitele sankcionováno pokutou až pět milionů korun.
Jak řešit situaci, kdy kancelář klientovi vnutila smluvní voucher jako jedinou možnou variantu řešení nebo neinformovala o rozdílu mezi vouchery? Podle názoru Eduardy Hekšové je možné napadnou toto jednání i nyní. „Vůči cestovní kanceláři se můžete zpětně ohradit a namítnout, že vás uvedla ohledně typu voucheru v omyl. Pak byste měli i nyní obdržet zákonný voucher. A pokud byste jej nevyužili, tak následně i své peníze. Bohužel ne vždy, se tento postup setká se vstřícným jednáním ze strany cestovní kanceláře. Na vyjasnění situace u obcházení pravidel daných Lex voucherem si tak budeme muset počkat a do rozhodnutí soudů,“ míní ředitelka dTestu.
Termín náhradního zájezdu může být i pozdější
Náhradní zájezd může mít i pozdější termín konání, poukaz podle Lex Voucher tak můžete využít i na pořízení zimní dovolené nebo dovolené konané příští léto. Smlouvu o zájezdu je ale nutné uzavřít do 31. srpna 2021.
REKLAMA
„Pokud si zákazník z nabídky cestovní kanceláře nevybere, pro vrácení peněz nemusí dělat žádné formální úkony, jako například odstupovat od smlouvy apod. Cestovní kanceláři pouze sdělí číslo účtu pro vrácení peněz, pokud ho cestovní kancelář dosud nemá. Tato pravidla se netýkají jakýchkoliv jiných voucherů vydaných mimo režim zákona Lex Voucher,“ vysvětluje ředitelka odboru cestovního ruchu Ministerstva pro místní rozvoj Renata Králová.
V případě nevyužití zákonného voucheru mají spotřebitelé dostat zpět veškeré uhrazené platby do 14 dnů od skončení ochranné doby, tedy do 15. září 2021. Ministerstvo zároveň apeluje na cestovní kanceláře, aby se na ukončení ochranné doby řádně připravili, a to jak personálně, tak administrativně.