V srpnu 2009 se na webu Finformation.eu objevila tisková zpráva o tom, že se Sdružení obrany spotřebitelů zapojilo do mezinárodního projektu, jehož cílem je testování produktů finančního trhu. Testování produktů mělo za cíl snížit informační asymetrii mezi finančními institucemi a spotřebiteli. Tohoto cíle chtěl projekt dosáhnout poskytnutím jasných a nezkreslených informací o každém produktu či finanční instituci, a to na základě jednoduchých a transparentních srovnávacích metod. Na stránkách projektu www.finformation.eu měly být o každém testovaném produktu uveřejněny přehledné finanční prospekty, které měly být doplněny o právní rozbor související dokumentace.
Vybraní experti měli nejprve testovat produkty z oblasti investic, hypotéčních úvěrů, pojištění, osobních účtů a kreditních karet. Kromě německé Stiftung Warentest se projektu účastnili také externí spolupracovníci ze společnosti TANK s.r.o.
A jaký je výsledek jejich bádání pro české spotřebitele? Výsledek je bohužel takový, že užitečný projekt nevydržel ani rok. Webové stránky přitom měly velmi pochybnou kvalitu – spotřebitelé před zavřením webu mohli na stránkách najít pouze obecné rady, které snad nemohl nikdo chtít financovat. Smutné je, že dnes najdeme na zmiňovaných webových stránkách již jen informace v polštině o módě a životním stylu. Po výsledku práce německých a českých finančních expertů ani památky, přestože byl projekt financován evropskou organizací DG Sanco.
Jak bylo naloženo s penězi určených na projekt, je otázka. Podle některých zdrojů si externí spolupracovníci TANK s.r.o. stěžují na nezaplacené faktury od Sdružení na obranu spotřebitelů. Navíc, sdružení bylo posláno Krajským soudem v Praze v loňském roce do insolventního řízení. Podle zveřejněných zpráv nasekalo sdružení velké dluhy a dostalo se do problémů (zdroj: tn.cz). Ano, stejné sdružení, které má lidem pomáhat s osvětou mimo jiné v tom, jak se nedostat do dluhové pasti. Možná je v tom však sdružení nevině, protože si stěžuje na nevyplacené dotace od Ministerstva průmyslu a obchodu. Ať tak či onak, tento projekt klientům finančních institucí vůbec nepomohl.
Ještě že tedy u nás již několik let celkem dobře fungují soukromé projekty jako například www.bankovnipoplatky.com nebo www.produktovelisty.cz. Nedostatek transparentních informací na finančním trhu totiž snižují mnohem lépe než megalomanské projekty různých neziskových sdružení. A jde to i bez dotací ze státního rozpočtu nebo od evropských organizací.
REKLAMA
Dušan Šídlo, analytik Partners a autor knihy Život jako riziko