CZK/€ 25.120 -0,02%

CZK/$ 24.168 +0,07%

CZK/£ 30.274 -0,62%

CZK/CHF 27.020 +0,27%

Text: Petr Fejtek

24. 01. 2008

113 komentářů

Od zajištěných ke strukturovaným

 


 

Retail stále spí jak zakletá Růženka. Až by se chtělo říci retail je detail, jak neúprosně napovídá speller.

Kam se vyvíjí fondbyznys, možná naznačuje uplynulý týden. Retail se věnuje peněžnímu trhu a zajištěným fondům. Překvapí sice celková suma 1,34 miliardy korun, ale jen do té chvíle, než zjistíme, že rovných 700 milionů putovalo do jediného speciálního fondu.

Retail stále spí jak zakletá Růženka. Až by se chtělo říci retail je detail, jak neúprosně napovídá speller. Fondy peněžního trhu mají další víc než třetinu miliardy korun na standardní výsledkové listině lídrů.

Z hlediska fix income musí ovšem vyvážit další odliv z dluhopisových fondů, který tentokrát dosáhl ke 160 milionům. Ztrácejí všechny alikvotně své velikosti, překvapivý je zde snad jen 42milionový odliv z ČPI Korporátních dluhopisů, který jako jeden z mála na roce vydělává alespoň 2%.

Už i výkonnostní lídr Conseq Invest dluhopisový se musel sklonit na 2,27%, takže čest zachraňuje mladší Conseq Dluhopisy Nové Evropy s 3,31%.

Ale pozor na korunu – sice teď zakolísala a chvílemi "hezky" oslabila (cizoměnci, prodávejte!), nicméně dlouhodobý výhled analytiků se nemění a např.Next Finance zatvrzele opakuje své očekávání hodnoty 26,70 Kč za euro na konci tohoto roku.

REKLAMA

ZAJIŠTĚNÝ VLÁČEK
Nejkratší ČSOB Reverzního rozpětí 3 již končí upisování, takže si odnáší pomyslnou palmu vítězství se 177 miliony korun na závěr.

Další peloton již bez překvapení: 88 milionů další ČSOB Fixovaného růstu 3 (Fund Partners), 85 milionů Max 8, 56 milionů ESPA-ČS ZF 23, na Pioneer zajištěný zbylo 26 milionů korun, na ING Continuous Click 11 milionů.

To samo o sobě dá na součtu pěkných půl miliardy korun, není to však zdaleka všechno… Co to tedy je za tu mucholapku, která stáhla celých 700 milionů korun? Speciál pro elitu, tedy pro ty bohatší. Nejdříve krátký úvod: ČSOB se poradenské činnosti pro své klienty věnuje nejen dlouhodobě, ale i "strukturovaně".

RYCHLÍK MEZI COURÁKY
Pro ty nejlepší klienty má tzv. private banking, tedy privátní bankovnictví. Tam chovají klienty jako v bavlnce a vymýšlejí pro ně, co jim na očích vidí.

A tým pana ředitele Barty ve spolupráci s belgickou produktovou továrnou nemá o nápady nouzi. Jen pozor, na nejpřehlednějším bankovním webu u nás nesmíte hledat zajištěné, ale strukturované fondy.

Že cesta a směr budoucnosti míří právě ke strukturovaným produktům, asi nikdo příliš nepochybuje. Budou sice čím dál víc "clever", ovšem také čím dál složitější. A čím dál poplatnější marketingu…

Už u zajištěných fondů se setkáváme s tím, že jim přes 90 % lidí vůbec nerozumí a nerozlišuje jejich konstrukci (a těch je jen jako základních devět). Kdo potom porozumí těmto ještě složitějším produktům?

REKLAMA

PORADENSKÉ DILEMA
Zase se dostáváme k tomu, zda klient má vůbec rozumět finančním produktům – zeptejte se manželky, co ví o motoru v autě, i když jezdí velmi dobře? O mikrovlnce či indukční plotýnce na vařiči ví kulový i většina manželů, přestože si tu tam něco ohřejí či i uvaří.

Princip finančních produktů je ale jinde, ne v technologii či konstrukci. Vydělat na nich sice může klient, ale musí poskytovatel – zde tkví ona neodbytná podobnost s ruletou: kasino zkrátka vydělá z principu zero (tedy dvojité nuly).

A že vydělat musí, je snad každému jasné, protože jinak by je nikdo neprovozoval. Tudy tudy vede cestička k pojišťovnám, bankám i investičním společnostem.

Ve velkých číslech je pro klienta-hráče pravděpodobnost výhry v ruletě jen 48,65% (právě proto, že čísel není 36, ale 37, tedy 18/37 = 0,4865). Střední návratnost takovéto sázky je 97,3%, takže výnosnost pro kasino (střední hodnota výhry) je 2,7% ze vsazených peněz.

Nerozumíte? Riziko z hlediska kasina je dobře rozložené mezi jednotlivé sázky, takže při jediné sázce je sice pravděpodobnost ztráty kasina 48,65%, ale při 100 sázkách již jen 35,5%, při 1000 sázkách 18,8% atd. a dále klesá.

VÝROBA STRUKTUR
Ale zpět: každý zajištěný či jinak konstruovaný strukturovaný produkt je "vyráběn" jako kasino – provozovatel musí vyhrát. Jinak by také nenašel partnera pro danou opci (zajišťák v portfoliu nemá ani jednu akcii a když podkladové aktivum vzroste, někdo to musí zaplatit) – a to je spolumajitel kasina, často z téže finanční skupiny.

Ruka se musí tedy k ruce vinout… Celé "konstrukční oddělení" takové fabriky se tedy vlastně jen hraje s pravděpodobností a hledá šikovné permutace – z nich pak beztak vybírají markeťáci.

REKLAMA

K tomu jen zlovolný dodatek: naproti tomu pravděpodobnost kladného výnosu při klasické investici do akcií je vyšší než 50% díky dlouhodobě rostoucímu trendu.

Tedy klientům privátního bankovnictví ČSOB byl nabídnut pětiletý produkt Private banking World Jumper 1 navázaný na koš 30 světových akcií a se 100% zajištěním. To by nebyla novinka, ale zde výnos může být klientům vyplacen již po dvou letech!

MALÁ PÁKY, JEN TAKOVÁ "PÁČKA"
Hodnota koše akcií bude sledována během 3 období v průběhu života fondu. Jestliže hodnota koše akcií překročí počáteční hodnotu o určité minimální procento (průměrná cena akcií v koši za prvních 10 obchodních dní v únoru 2009, 2010 a 2011), pak bude fond předčasně ukončen.

Tato procenta jsou 10% v roce 2009, 15% v roce 2010 a 20% v roce 2011. V závislosti na roku pozorování bude připsán potenciální výnos ve výši 14%, 21% nebo 28%. Pokud žádné pozorování nepovede k předčasnému ukončení fondu, jsou možné dva scénáře.

1) Jestliže konečná hodnota koše akcií překročí nebo je rovna 125% počáteční hodnoty, pak výnos při splatnosti je 35%.
2) Jestliže konečná hodnota koše akcií je menší než 125% počáteční hodnoty, pak zisk při splatnosti je 100% růstu koše akcií.

Hezká a lákavá konstrukce, že? Vidíte tu malou šikovnou páku ve středním pásmu? A vidíte i to omezení výnosu "shora"? Jen dodejme, že minimální investice je půl milionu korun. A pro zájemce špatná zpráva: již je upsáno. Další z vtipů privátního bankovnictví ČSOB je totiž okolnost, že tam lze s klienty snadno jejich investice timovat.

AKCIÍM SE DAŘÍ I V NEURÓZE
Týden byl pro akciové trhy téměř neurotický – připomínal skutečně klid před bouří. Čekalo se totiž na středeční FOMC, což je měnový výbor amerického FED, a přestože nikdo změnu sazeb neočekával (dobrý růst, jen mírné inflační tlaky i zpomalení růstu indexu nákladů za pracovní sílu), jistota je jistota…

Ale nebyli jsme v tom čekání sami. Kdo večer občas mrkne i na jinou obrazovku, než tu televizní (doporučuji program http://dynamic.nasdaq.com/aspx/majorindices.aspx), viděl, jak až odpoledne (20.15 našeho času) vyrazily americké trhy na zteč.

Celá Evropa se poté zazelenala jak zjara a evropské trhy opět zamířily k šestiletým maximům! I Praha si hned do 10 minut po otevření lízla rekordu, a pak vyčkávala až do odpoledne, než Amerika zas namířila vzhůru, aby zdolala dokonce 1680 bodů.

Zdá se tedy, že úroveň odporu, kterou signalizovala technická analýza u 1650 bodů, není tak velkou překážkou. Pátek zaťukal PX na dveře dokonce 1700 bodů, ale pak se lekl amerických trhů, které právě po první půlhodině padaly dolů. Ne zcela se smířily s revidovanými údaji o počtu nových pracovních míst.

Náš PX si za týden připsal 1,65%, od začátku roku má již skoro 6,3% a na roce se blíží 11%. Kdypak asi přijde korekce? Loni jsme se také vezli na pěkné vlně únor bílý – akcie sílí.

Tak nakonec proslulý staletý citát Marka Twaina: "Říjen. Jeden z obzvlášť nebezpečných měsíců pro akciové spekulace. Dalšími jsou červenec, leden, září, duben, listopad, květen, březen, červen, prosinec, srpen a únor."

TŘETÍ LIFE-CYCLE NA SCÉNĚ
Jako další přichází na trh s novým životním investičním programem PARTNER Invest investiční společnost ČP INVEST. Dnes již klasické schéma pravidelného investování + realokace je jednoduché, pochopitelné a vhodné pro celý investiční život retailového klienta.

Ve standardní verzi obsahuje 5 životních fází, od nejrizikovější k nejméně rizikové, je však zároveň variabilní a klient si je může upravovat. Doba trvání je od 1 roku do 40 let, investovat lze jednorázově na začátku (min. 3000 Kč), mimořádnými platbami kdykoli nebo pravidelně menšími částkami (min. 500 Kč).

Umožňuje jednorázový výběr, ale i možnost pravidelného vyplácení renty, součástí doprovodných služeb je rovněž zdarma Online přístup prostřednictvím internetu. Uvidíme, kdo PARTNERA začne prodávat – konkurence je tvrdá.

Loading

Vstoupit do diskuze 113 komentářů


Související články

investice roku výsledky 2019

Na začátku února se předávaly ceny za investice roku

Investice roku je takové ohlédnutí a zhodnocení uplynulého investičního roku. Sofistikovaná metoda hodnotí investiční fondy za minulý rok a to nejen z hlediska výnosnosti, ale i z  pohledu postoje k riziku a k celkové úspěšnosti porážet benchmark na trhu. Vyhlášení těch nejlepších investičních fondů za rok 2019 […]

Text: Hana Bartušková

14. 02. 2020


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Pepe

    23 února, 2012

    To je opravdu dobrý!

    Odpovědět

  • Petr Borkovec

    6 února, 2007

    a sakra, asi jsem nějak nepochopil pointu článku, když tak čtu tu diskusi, ale jako obvykle musím poděkovat Martinovi Nejedlému, který mě svým příspěvkem opět velmi pobavil. Toho borca mám prostě rád. 🙂 no není neuvěřitelnej? 🙂

    Bohužel jsme jistě zase přišli o důvěru těch pár klientů, kteři sem zabloudili a mysleli si, že si přečtou názory k zajištěným fondům a strukturovaným produktům.

    Odpovědět

  • Martin Nejedlý, Fincentrum

    5 února, 2007

    Ach jo, to je situace 🙂 Jak se bránit a přitom nelhat a tím pádem nepoškodit ostatní? No, zkusím to takhle: Při spolupráci s Honzou Majerem bylo mnoho pozivit a mnoho negativ. To, že intenzivní spolupráce na investujeme.cz skončila, asi naznačuje, co převažovalo. (pozn. Jinak ve Fincentru, a to jak na centrále, tak i mezi poradci, máme velmi nízkou fluktuaci.) K prvotnímu impulsu Honzy skončit spolupráci s Fincentrem na poli finančního poradenství nemá cenu se raději vyjadřovat už vůbec. Nicméně, kdo by chtěl celkově vědět více, ať se na mě klidně obrátí mailem (prosím pouze firemní nebo mně známé adresy) nebo mi zavolá. PS odpověď ale při velkém počtu dotazů negarantuji 🙂
    K poznámce ohledně podrobných údajů firmy. Ano, skutečně to bylo Fincentrum, kdo bylo proti. Proč? Zkrátka jako majitelé firmy necítíme potřebu sdělovat na veřejnost velmi citlivé údaje. Nejednalo se totiž jen o strukturu produkce, ale i o počty klientů, zisky a další věci. Honza s Fincentrem spolupracoval, a proto by měl vědět, že v našem interním Zpravodaji strukturu produkce každý měsíc zveřejňujeme a že naše produkční portfolio je slušně vyrovnané. Takže opravdu nevím, Honzo, o co Ti v tomhle případě šlo. A nebylo lepší se mě nebo Petra Stuchlíka zeptat v mailu?
    Pan Lener má pravděpodobně jiný obchodní model a nebo je zatím ještě moc mlád a nemá dost zkušeností z této branže. A teď nemyslím s poradenstvím u klienta, ale s řízením velké sítě. Snaží se v diskuzích zřejmě skloubit dvě neskloubitelné věci a nemůže pochopit, že skloubitelné nejsou. Ale jinak je to velmi inteligentní hoch a určitě z něj jednou něco bude 🙂

    Odpovědět

  • Pavel Hanzl

    5 února, 2007

    Díky, Martine! Už jsem těmi útoky poněkud unaven a zítra jdu zase mezi klienty 🙂

    Odpovědět

  • Jan Majer

    5 února, 2007

    Martine, jestli mohu požádat, pošli mi také v kopii info, proč jsem přestal spolupracovat s firmou Fincentrum FP. To si rád přečtu:-) Jinak na můj stručný dotaz stačilo stručně odpovědět, že se vám nechce pouštět citlivé údaje.

    Odpovědět

  • Jan Traxler

    5 února, 2007

    Mě by to také zajímalo, proč jste se rozešli… A myslím, že takových lidí tu bude vícero. Takže když už se to začalo řešit veřejně, tak bych spíše uvítal (nechci Martinovi nic naznačovat), aby i vyjádření FCT bylo veřejné.

    Odpovědět

  • Jan Majer

    5 února, 2007

    Ano, Martine, já myslím, že tvoje verze může být taková pěkná tečka místo poděkování za spolupráci.

    Odpovědět

  • Jan Lener

    6 února, 2007

    Honzo, pšššt, nevíte jaké dvě věci se snažím skloubit? Mě to také ještě neřekli, takže vůbec nevím, co dělám. 🙂

    Odpovědět

  • Jan Majer

    6 února, 2007

    No, myslím, že ty dvě věci, z nichž na jednu Martin Nejedlý z vysoka kašle:-)

    Odpovědět

  • Jan Lener

    6 února, 2007

    🙂 🙂 🙂 A ví o ní vůbec? Honzo, heleďte třeba neví, že se to dá také řídit…
    Ale nic ve zlém, pane Nejedlý. Různé koncepce mají na trhu své místo a já Vám jako mladý spolusoutěžitel přeji hezký den a spoustu obchodních úspěchů.

    Odpovědět

  • Jan Majer

    6 února, 2007

    Já taky. Nicméně je fajn, že lidé z Fincentra mají ve smlouvě jen jednoměsíční výpovědní lhůtu:-)

    Odpovědět

  • Jan Lener

    6 února, 2007

    A žádnou sankci…To je sebevědomý přístup! Klobouk dolů.

  • Pavel Hanzl

    6 února, 2007

    Milí kolegové, reagujete jako uražené dospívající slečny. Co takhle napsat něco střízlivého, s trochou nadhledu?

    Věřím, že důvody majitelů Fincentra jsou vážné. Kdekdo by některé údaje Fincentra s chutí použil proti Fincentru. Jako byste nevěděli, že razantní obchodní úspěch se v našem poradenském rybníčku neodpouští. Poradce, který si založí vlastní firmu, když předtím poplival poradenské lůno, kde jej naučili základy, zde útočí na někoho, kdo má skutečné, hmatatelné, až nebezpečně vysoké obchodní výsledky. Ano, ano, chápu Vaše rozhořčení. Ale nějakou dobu už podnikám a dobře vím, jak se také dá vést konkurenční boj. Vsadím boty na to, že mnozí by si otevřeli láhev, pokud by se nám najednou prudce nevedlo. Všem takovým vzkazuji, že jim tu radost udělat nechceme. Třeba právě proto chceme zavést nový, profesionální školící systém… ale víc Vám tu nenapíšu, počkám až to udělá někdo s mandátem.

    Pane Lenere, prosím téměř na kolenou – ovládejte své emoce. Tento web nemá být vrba, ale výkladní skříň uvážených názorů nezávislých poradců. Mám silný pocit, že svými glosami nám často děláte ostudu. Děkuji!

  • Pavel Zachrdla

    6 února, 2007

    Není to až příliš sebevědomé posuzovat kdo komu tady dělá ostudu? Co Vás k tomu opravňuje? Váš věk? Vaše délka poradenské praxe? Váš styl poradenství?

  • Pavel Hanzl

    6 února, 2007

    Pěkný den, pane Zachrdlo!
    Doufal jsem, že to nebudu muset vysvětlovat (to může zbytečně ublížit, nač to veřejně rozmazávat?) a právě u Vás jsem velmi překvapen, že se takto ptáte. Čekal bych spíše že mě podpoříte, že Vám není lhostejné, jak někteří klienti reagují po přečtení našich diskusí, do kterých se už dostávají i otevřené urážky. Nestačím hasit oheň vášní, do kterého někteří dychtivě přilévají olej. Tady nejsme na Peníze.cz, ani v diskusi Blesku, měli bychom se snažit o udržení úrovně. Vůbec nejde o to kolik je mi let a jiné věci. Tímto se současně ptám správce webu pana Boučka, zda souhlasí s mým názorem. Bylo by mně osobně, i za jiné urážené osoby velmi milé, kdyby se příštího napomenutí ujal on sám, padni komu padni.

    Některé věci jsou od pana Lenera nedůstojné a je mi líto, že jste je přehlédl, nebo toleroval, pane Zachrdlo. Pak byste se vůbec neptal. Kdyby je napsal anonym, nebo obecný klient, pak bych je i já toleroval, ač nerad. Ale pan Lener zde hraje roli velmi mediálně exponovaného poradce, evidentně si tu dělá reklamu a ani se tím netají, moc mu přeji úspěch, má velké ambice a tím jsou jeho formy vyjadřování jasně dány. Prostě se stydím za některé výrazy, které zde padnou a nejen z jeho úst. Stydím se za ně před klienty, ano. Proto jediným oprávněním na které se ptáte je snaha udržet slušnou komunikaci při současném respektování názorů protistrany, i když s ní dotyčný nesouhlasí. Máte pocit, že pan Lener je vždy dostatečně slušný, když nesouhlasí s něčím názorem? Jste opravdu přesvědčen, že nám ještě neudělal ostudu nějakým svým příspěvkem? Například jsou poradci, třeba Vy, kteří pravidla dodržují. Nemusíte se mnou v ničem souhlasit a často nesouhlasíte. Nikdy jste se však neuchýlil k pokleslým výrazům. Proto děkuji za Váš kultivovaný projev komunikace. Kéž by takových diskutérů bylo více!

    Pro pana Lenera: ne, vážně to není osobní a útočit na Vás nechci, děláte si to sám, protože nejste slušný, když nechcete respektovat cizí názory a přitom se pokoušíte zranit něčí ego. Přeji krátké zamyšlení, zda by nestálo za to více přemýšlet, než začnete psát (teď mi to vrátíte, já vím). Pokud mi zase chcete psát cosi o nedostatku vtipu a ztrátě kreditu, tak prosím. Ale ocenil bych, kdybyste se konečně chytil za nos. V zájmu Vašeho dalšího rozvoje. Jak napsal Martin Nejedlý, jednou z Vás něco bude.

  • Martin Bouček

    6 února, 2007

    Pane Hanzle, souhlasím s Vámi, že bychom se měli snažit udržet úroveň. Podle mého názoru části této diskuze sklouzávají na osobní rovinu a neřeší nic. Zároveň ale souhlasím s panem Zachrdlou, protože hodnocení, kdo komu dělá ostudu patří právě do kategorie osobní, vlastně vztahové.

    Mám zájem na kultivaci nejen webu, ale i podnikatelského prostředí mezi poradci a též ve vztahu ke klientům. Zároveň ale na tomto webu není zavedená cenzura a nehodlám jít tímto směrem!

    Chci tedy tímto poprosit dané pány (Majer, Lener, Hanzl, Nejedlý a všechny ostatní, které dané téma zajímá) o vzájemnou komunikaci emaily. Probírané téma totiž není ve vztahu k článku, tak sem zřejmě nepatří.

  • Jan Majer

    6 února, 2007

    Ok, pokládám obecnou otázku, která nesměřuje k žádné konkrétní firmě: Jak může konkurence jakékoli firmě uškodit, jestliže tato firma zveřejní údaje o své produkci a počtu klientů, přičemž tyto údaje poskytují všechny ostatní poradenské firmy? Řekněme, že chci sejmout AWD, Moneco, Broker Consulting… Co z publikovaných dat mohu proti nim použít? Martine, tohle jsou otázky, které sem patří, souhlasíš? Informační otevřenost je důležité téma a jestli jí něco zásadního stojí v cestě, mluvme o tom.

  • Jan Majer

    6 února, 2007

    Martine, knock knock, je to téma vhodné na profesní server, nebo není? Možná mne opustila soudnost, ale podle mě nejde utípnout takovou otázku s odůvodněním, že článek je o něčem jiném…

  • Martin Bouček

    6 února, 2007

    Honzo, já s tímhle tématem nemám žádný problém – vůbec. Odpověď bych docela rád slyšel (četl) od relevantních lidí. Co mi vadí je, že se zuřivě diskutuje o právu informace podávat či nepodávat, zveřejňovat nebo taky ne. Rozhodnutí (ve svobodné zemi), zda otázku zodpoví nebo ne, je vždy na tázaném. Nejsme tady přece u žádného profesního soudu, ale na webu přátel poctivosti v oboru finančního poradenství, abych tak řekl. Souhlasíš?

    Pak samozřejmě najít odpověď na otázku, jak mohou zveřejněné/nezveřejněné informace o firmě dané firmě ublížit, je dobré téma.

  • Jan Majer

    6 února, 2007

    Proto jsem dotaz přeformuloval do obecné roviny.

  • Jan Majer

    6 února, 2007

    Nesliboval jste, že dneska už půjdete pracovat, pane Hanzle? Ale vylekal jste mě. Fincentrum chce zavést nový školící systém? Už jen tím sdělením jste zasadil fatální ránu veškeré konkurenci:-)

    Pane Hanzle, vy jste prošel mizernými firmami a skončil jste v jedné, která s několikaletým zpožděním dohání konkurenci. To je realita. Fincentrum žije z dobrého jména, které si udělalo díky prvnímu webu a divizi zaměstnaneckých výhod. Na to jméno slyší řada nepsokojených lidí v branži, slyšel jsem na ně také. Osobní finance rostou, ale na kvalitě poradenství se teprve začne pracovat. Zatím jsou jiné priority. Slyšel jsem to od vašich šéfů mnohokrát, i v přítomnosti zástupce partnerské společnosti. Není to nic tajného.

    Můj dotaz, proč vaše firma jako jediná na trhu neukáže strukturu produkce byl zcela legitimní. Proč, ptám se znovu, jestli je opravdu „vaše portfolio vyrovnané“, jak tvrdí Martin Nejedlý? Co by asi tak mohla konkurence provést, kdyby věděla, kolik přesně máte klientů? Vy to víte? Na to jsem se ptal včera a odpověď jsem nedostal… I když vlastně asi dostal:-)

  • Pavel Hanzl

    6 února, 2007

    Pane Majere, díky za názor. Budu jej pečlivě analyzovat. Co kdybyste mi napsal mail o podrobnostech, které změnily Vaše cítění od loňského jara? Nechci mít jednostranné informace. A nechci abyste si myslel, že jsem fanatik. Hodlám s Vámi udržovat korektní vztah.

  • Jan Majer

    6 února, 2007

    Jednoho dne jsem na stůl položil výpověď a víc jsme se k tomu nevraceli. Pokud mě k tomu Martin Nejedlý dalšími poznámkami nedokope, nechám to tak, pane Hanzle.

  • Pavel Hanzl

    6 února, 2007

    Ano, pane Majere, nějaká čísla vím. Ale budu respektovat rozhodnutí majitelů Fincentra a nesdělím je ani Vám, ani nikomu jinému.

  • Pavel hanzl

    6 února, 2007

    Je to mé osobní přání, je mi opravdu líto, že jste pryč. Mohl jsem se od Vás mnoho naučit, mohl s Vámi sdílet informace. Takto jsem jen spolusoutěžitel, co si musí dávat pozor na jazyk. Trvám na své prosbě.

  • Jan Majer

    6 února, 2007

    Teď nevím, o jakých číslech je řeč. Jestli jde o čísla týkající se produkce, tak jste nepochopil otázku. Ptal jsem se, co by mohla konkurence udělat s daty o produkci vaší firmy, počtu klientů apod. Jak konkrétně by je mohla zneužít.

  • Pavel Hanzl

    6 února, 2007

    Nic Vás nenapadá? Provokace s prodejem Clever Invest Vám nestačí?

  • Jan Majer

    6 února, 2007

    Nic mě nenapadá. A ocenil bych, kdybyste jen nenaznačoval a uvedl opravdu něco konkrétního. Kdyžtak mi pošlete váš soukromý mail.

  • Pavel Hanzl

    6 února, 2007

    Myslím, že jsem se ve Vás nezmýlil. Čistý idealista, že? Obchod je jen nutné zlo, že? Jste tak slušný, že to až bolí. Mám Vás rád, ani nevíte, jak jste ovlivnil mé poradenské myšlenky. Přesto že Vám napíšu ten mail, nedozvíte se nic číselného, nic ze zákulisí. Jen moje osobní názory. Víte přece, že jsem ve FCTR spokojen?

  • Jan Majer

    6 února, 2007

    Mě ta čísla nezajímají. Zajímají mě důvody, proč je nezveřejníte. Pořád nevím, čeho se bojíte, když ostatní se nebojí.

  • Pavel Hanzl

    6 února, 2007

    To opravdu věcí majitelů firmy, jistě Vám odpoví, napište jim mail. Mně stačí to, co si myslím, že je důvod. Jste chytrý, tak o tom přemýšlejte. Odměnou budiž vlastní prohlédnutí. Nápověda: historie článků zde na webu. Přeji mnoho trpělivosti při čtení.

  • Jan Majer

    6 února, 2007

    Jako že bych se pánů zeptal podesáté, tentokrát prostřednictvím vhodného média? Včera na zcela standardní dotaz neodpověděli, nekontaktovali mě, jen začali agresivně vyšetřovat na AFIZ, kdo to Majerovi řekl. Přitom taková blbost, viďte, když máte odpověď:-) Jediná reakce se objevila na webu po dvanácti hodinách – a toliko obecné mlžení o možném zneužití dat konkurencí, jaké opakujete i vy. Už druhý den se na něco ptám, a vy mi stále říkáte, že si mám odpověď domyslet. Kde je sakra chyba?

  • Pavel Hanzl

    6 února, 2007

    Chyba je ve Vašem myšlení, pane Majere. Napsal jsem Vám ten mail.

  • Jan Majer

    6 února, 2007

    Nic mi nepřišlo. Zkuste to prosím na jan.majer@mac.com. Díky

  • Anonym

    6 února, 2007

    Prověřím to

  • Anonym

    6 února, 2007

    Přeposláno

  • Jan Lener

    6 února, 2007

    tak myslím, že už jsme si zvykli, že z Fincentra vychází různé údaje. O produkci, počtu poradců. Jednou je to 400, jindy 1000, v pořádku. A třeba i různé informace o mě! Přizpůsobování reality zájmům je v této branži obvyklé, ale to s jakou vervou a neomaleností to někteří dělají je…ale ne je to zábava, nejde o život, ne? Myslím, že už vím, co koupím panu Nejedlému k narozkám. To bude hezké.

    Odpovědět

  • Jan Lener

    6 února, 2007

    Pane Nejedlý! A víte co? V rámci kultivace diskuzí nebudu příliš reagovat. Snad jen, víte o kom se povídá, že neumí řídit síť? No, já Vám to neřeknu…

    Odpovědět

  • Jan Majer

    6 února, 2007

    Martin Nejedlý je ve svém jediném příspěvku k otázce informační otevřenosti velmi osobní. Víc než tématu se věnuje Majerovi a Lenerovi. Hned v úvodu píše, že v naší spolupráci na investujeme.cz bylo mnoho pozitiv a mnoho negativ a že negativa převažovala. Stejně jako si nechávám pro sebe okolnosti ukončení naší spolupráce v oblasti poradenské firmy, jsem rozhodnutý neventilovat, jak neslavně se vyvíjela a jak trapně skončila naše spolupráce na webu.

    Možná si přítomní kolegové vzpomenou, jak jsem se s nimi před dvěma týdny loučil v posledním editorialu. Bylo to v momentě, kdy na mne „negativa naší spolupráce“ dolehla opravdu silnou vahou – na začátku ledna nabídnutá další spolupráce se ukázala jen jako pojistka hladkého předání webu. Zeptám se trochu hloupě, ale poznal někdo z kolegů, že se nerozcházíme v pohodě? Opravdu jsem se v tomto ohledu snažil zachovat úroveň.

    Odpovědět

  • Pavel Hanzl

    6 února, 2007

    Nic jsme nepoznali, pane Majere. Přemýšlel jsem o Vašem mailu. Jste formát, věřím Vám každé slovo…. a lituji ještě více než dnes ráno, že nejsme ve stejné poradenské společnosti. Jsem si zcela jist, že Vy své místo na slunci hledat nemusíte, jste sám totiž to poradenské slunce, máte na to zastínit většinu kolegů na trhu, věřím že všichni kolegové napříč trhem kteří sledují zdejší diskuse se mnou souhlasí. Velmi se zamyslím jak a s kým budu o čem kdy jednat… zvláště pokud jde o mou profesní budoucnost. Hlavně neodcházejte z tohoto webu, to bych Vám neodpustil. Díky.

    Odpovědět

  • Martin Bouček

    6 února, 2007

    Dobrý večer všem! Připojuji se k pan Hanzlovi, souhlasím s ním. Musím ale reagovat také na Honzu Majera.
    Cituji: „na začátku ledna nabídnutá další spolupráce se ukázala jen jako pojistka hladkého předání webu“. Já si to vůbec nemyslím.
    Nevím, zda někdo systematicky sleduje moje přispěvky, jestli ale ano, nebude to, co teď napíšu pro něj nic nového. Jako nový šéfredaktor nechci, aby KDOKOLIV z tohoto webu odešel. Už vůbec ne Honza Majer, kterého jsem zde nazval duší webu. Já v budoucí spolupráci s ním doufám, moc se mi líbí jeho názory i postoje v našem oboru. Souzní mi. Jestliže existují nějaké sporné body mezi Honzou Majerem a majiteli webu, já nemám mandát o tom mluvit. Myslím si, že se mnou ve sporu není. A zjišťuji, že za většinou rozepří se obecně schovává nedorozumění na počátku. Věřím, že se dá vše vysvětlit, vyjasnit.
    Několikrát jsem se snažil říct, že svou roli zde chápu jako výkonnou. Líbí se mi směr, kterým web jde, a chci, aby tam dále směřoval, ale spolu s týmem lidí, kteří s Investujeme.cz spolupracují.
    Já jsem za tenhle web dost vděčný, protože jestli mi osobně v minulosti OVB ublížila, tady jsem se přesvědčil, že rozhodně jsou v té firmě rozumní lidé, kterým bych se nebál svěřit se jako klient do rukou (zdravím pana Borkovce). Také, že je dost menších firem v rámci finančního poradenství, jejichž přístup ke klientovi mi vyhovuje.
    Chci říct, že díky Honzově práci na Investujeme.cz se mi změnil postoj k oboru jako takovému směrem k dobrému.
    Proto si osobně přeju, aby stránky nedošly úhony. A když má něco žít, musí to mít duši.

    Odpovědět

  • Jan Majer

    5 února, 2007

    Právě mi v mailu přistála tisková zpráva z AFIZ:

    „Představenstvo dále rozhodlo o vydání písemné Výroční zprávy AFIZ za rok 2006 s tím, že zde budou uvedeny i údaje o produkci jednotlivých členských společností… Naprostá většina společností zastoupených v představenstvu přitom deklarovala vůli údaje za svoji společnost zveřejnit, což představuje významný posun k informační otevřenosti, neboť doposud společnosti souhlasily pouze se zveřejněním kumulativních údajů za celou AFIZ“

    „Naprostá většina“ znamená všichni kromě jedné. Zveřejnit výsledky znamená mimo jiné odhalit, jestli náhodou není byznys dané společnosti založen téměř výhradně na prodeji životního pojištění. Opravdu by mě zajímal podíl například investic na produkci firmy, která se zveřejněním nesouhlasí. A věřím, že zde její vedení zveřejní alespoň výklad, proč je můj pohled na věc chybný.

    Odpovědět

  • Pavel Hanzl

    5 února, 2007

    Pěkný den pro Vás, pane Majere!
    Finanční poradenství není jen byznys, to tvrdím já a často také Vy. Životní pojištění investičního typu je navzdory Vašemu odmítání potřebné a pro spoustu lidí první možností, jak poprvé skutečně a bez nějakého subjektivního strachu investovat (odkazuji též na editorial p. Kožúška). Ptám se: jak by se jinak a MASOVĚ ke klientům dostaly levné a dobré úrazové produkty třeba od Kooperativy nebo PČS, pokud by k nim nedostali něco dražšího od GP nebo ING? Stále mám pocit, že investiční specialisté a Vy zvláště jaksi podvědomě pomíjíte základní dilema: jak dostat alespoň trochu kvalitní finanční poradenství k PODSTATNÉ části veřejnosti??? Jak to udělat, aby klient neselhal při nejbližších spotřebních lákadlech, pokud dostane superlevné a svobodné investiční produkty? Sám jste napsal, že Vaše slušnost téměř nedovoluje navrhovat předplacený vstupní poplatek. Je takový postoj vůbec správný v zájmu finanční stability poradce?

    Tím nijak nesnižuji to, že investovat mimo produkty pojišťoven je dlouhodobě pro vývoj většiny klientských portfolií také velmi žádoucí, třeba právě přes Horizont Invest nebo Rentiér Invest, i když nesplňují požadavky nejnáročnějších klientů.

    Jen připomínám, že zmínky kohokoliv o firmách, co poradenství redukují na byznys nedojdou cíle, ať je tím cílem cokoliv. Byznys je cíl nás všech a nenalhávejme si, že jsme nějakými altruisty. A finanční poradenství je nástroj k úspěšnému byznysu. Firmy, které dělají tento byznys a přežijí (porostou), prostě musejí poskytovat i kvalitní poradenství, do kterého patří i prodej (zatím převážně prodej) IŽP. To platí ale pro každý byznys, že musí být doprovázen kvalitním servisem. Prodejce není nadávka. To jen na tomto webu. Obchodníci jsou ty nejbohatší osoby téhle planety.

    Myslel jste ZFP nebo Kapitol? Myslel jste Fincentrum nebo AWD? Je to úplně jedno, ale jen pro pořádek bych o Vaši odpověď stál. Děkuji! Každá dobře umístěná životní pojistka je potřebná. A až klient vyspěje k nějaké finanční úrovni, proč mu nenapsat investice? Pracuji na tom a věřím že i další poradci, kteří si to uvědomují.

    Malý příklad: klientka prodavačka, 31 let z Teplicka, čistý příjem rodiny 35.000 CZK p.m., stav po 4. schůzce, manžel zedník, 2 dny po vysvětleném a podepsaném, dopodrobna i ze strany poplatků rozebraném produktu Z65 od Generali řekla, že se bojí svého rozhodnutí platit nově pojistné 1.000 CZK p.m. a zhodnocení ve výši 6 až 8% ročně, po odečtení poplatků, před srážkou daně 15% na konci nevěří, protože tomu nevěří nikdo z jejího okolí (je to příliš moc a nemohu jí zaručit výnos). Nikdo z jejího okolí rovněž nevěří společnosti Immofinanz, protože ji neznají a nikdy o ní neslyšeli, dlouhodobý vývoj její akcie na vídeňské burze ji nepřesvědčuje a je jí spíše podezřelý. Firmu Pioneer Investments zná matně v souvislosti s nějakým propadem akcií před 5 lety a slova fond se děsí už od kupónové privatizace, protože neví, která firma za ním stojí. Firmu Exxon Mobil zná čistě náhodou z havárie tankeru na Aljašce, ale netušila, že jde o světového giganta v energetice. Neumí si ani představit její roční zisk 40 mld. USD za rok 2006, ani potenciál investování do firem, které dodávají energii. Nikdy by do akcií takové firmy nešla, protože se přece může potopit další tanker. Generali se tolik nebojí a vývoj našeho vztahu poradce – klient povede snad k tomu, že si to ještě rozmyslí.. Dosud měla 2 roky Dynamik od ČP na 400 CZK p.m. a 4 roky důchodovku DP10 od ČP na 500 CZK p.m., které se na základě mé analýzy rozhodla zrušit a nyní chce náhradní produkt Z65 neplatit a místo toho spořit formou stavebního spoření až do důchodu (lišku zná z televize a té věří). Ptáte se, zda jsou v jejím okolí jen samí finanční poradci? Nikoliv. Průměrný retailový klient věří zkušenosti známých a reklamě (se všemi důsledky, které vyplývají ze všeobecné finanční negramotnosti). Proto je Váš pohled na životní pojištění, masově zprostředkovávané, osudně chybný. Pokud by v terénu chyběla armáda, jak Vy říkáte byznysmenů se IŽP, kdo by pak takové klienty obsluhoval? Přepážkoví pracovníci pojišťoven a bank, se svým závislým a k prodeji cíleným poradenstvím pro jednu barvu. Pročpak se asi masově prodávají zajištěné fondy ČSOB? Klient se prostě bojí a odmítá přijmout základní pravidla investování. Zato si koupí to, co důvěrně zná a může to mít na každé poště.

    Mé finanční poradenství chci stále zkvalitňovat. Až můj klient bude schopen chápat co je jeho finanční realita, že všechno co dostává má svou jasnou cenu a on ji respektuje, a co by objektivně měl chtít, pak mu mohu napsat investici a nebudu jej muset mít stále na očích (ne každý klient bude souhlasit s předplaceným vstupním poplatkem a já nechci být často jen marně doufajícím členem klubu stoletých poradců, co každý měsíc s nadějí čekají na fragment své provize). Klienti jsou sami sobě finančně velmi nebezpeční, právě pro velkou svobodu ve změnách investičních produktů. Odpovědnost finančního poradce není v tom, že minimalizoval poplatky klienta. Spočívá ve skutečné pomoci k dosažení klientových cílů. Aby klient nemusel ve stáří iniciovat vzpouru starců, protože nemá na chleba, když si tolikrát předtím mohl sáhnout na zůstatek své investice.

    Tentýž klient, který by dnes odmítl ze strachu produkty Pioneer a Conseq je za rok bude chtít, pokud se nechá obsloužit a neodmítá službu FP, která je v mém případě mnohem více osvětou, než prodejem. Má přece ještě bratra, sestru… O tom to je.

    Odpovědět

  • Jan Majer

    5 února, 2007

    Pane Hanzle, kladete mi jednu konkrétní otázku – koho jsem měl na mysli. No, na mysli jsem měl přeci firmu, která odmítla na rozdíl od zbytku trhu zveřejnit údaje o své produkci. Její jméno AFIZ neuvádí, tímto jsem vyzval vedení té firmy k vysvětlení takového rozhodnutí. Já si o tom myslím svoje, ale mohu se mýlit.

    S vašimi názory nepolemizuju, v mnohém se shodneme. Hezký den:-)

    Odpovědět

  • Pavel Hanzl

    5 února, 2007

    Děkuji Vám!

    Odpovědět

  • Jan Majer

    5 února, 2007

    Pane Hanzle, jmenoval jste čtyři firmy. Jen tak mimochodem, kterou z nich tipujete, že má důvod čísla tajit? Připomínám, že jako samozřejmost slíbila podrobnosti o produkci firem za rok 2006 celá USF. Teď taky celá AFIZ. Až na jednu výjimku…

    Odpovědět

  • Pavel Hanzl

    5 února, 2007

    Možná my? O žádném důvodu nevím a považuji za poctivé raději veřejně zabojovat na diskusním serveru, než něco tajit. Jste téhož názoru? Jste zdatný diskutér a silný protivník, to mám rád.

    Odpovědět

  • Jan Majer

    5 února, 2007

    Od mého prvního příspěvku k tomtuto tématu se zatím jen vyšetřuje, kdo to vynesl z představenstva:-)

    Odpovědět

  • Pavel Zachrdla

    5 února, 2007

    Je to od 2.2. zveřejněno na http://www.afiz.cz – takže informace veřejná.

    Odpovědět

  • Jan Majer

    5 února, 2007

    A dnes to dostali novináři v tiskové zprávě.

    Odpovědět

  • Jan Majer

    5 února, 2007

    Ještě ke komentáři pana Hanzla. Když má někdo byznys otevřeně postavený na prodeji životek, nemusí se za strukturu produkce stydět. Když ale někdo tvrdí, že dělá finanční poradenství, a dlouhodobě se velmi agresivně a povýšeně vymezuje vůči „třípísmenkovým“ firmám, je docela překvapivé, že jako jediný odmítá odkrýt karty. Možná vám to trochu objasní moje postoje, pane Hanzle.

  • Pavel Hanzl

    5 února, 2007

    Rozumím Vám a děkuji za Váš názor, pane Majere. Souhlasím s Vámi, pokud budeme diskutovat čistě v rovině poradenství. Ale mám pocit, že Fincentrum ještě není v kritickém minimálním obratu potřebném k tomu, aby se mohlo cítit bezpečně vůči těm firmám. Snad rozumíte. Vývoj, kterého jste se ještě u nás nedočkal teprve nastane.

    Kromě toho, pokud potvrzujete že ta firma je právě Fincentrum, kdo odmítá odkrýt čísla produkce, měl byste se zeptat výše. Mými nejvyššími šéfy jsou pánové Nejedlý a Stuchlík. Za své nejbližší okolí říkám, že pokud poradce na své odbornosti nepracuje (nerozšiřuje své portfolio nabízených produktů a nesleduje trhy), stejně dlouhodobě nebude prosperovat. To platí i pro jiné firmy. Fincentrum nemá extrémně jiné lidi, než je to jinde. Má však chytré majitele a nehází klacky pod nohy. To je hodně.

  • Pavel Zachrdla

    5 února, 2007

    Neudržet si pana Majera zrovna za moc chytré nepovažuji. No ale možná jsou v pozadí ještě další věci, kdo ví. Každopádně je to záležitost těchto dvou majitelů (+ pana Majera) a nám to hodnotit nepřísluší. Je to ale velká škoda pro tento web a asi i pro poradenství Fincentra.

  • Pavel Hanzl

    5 února, 2007

    Zcela souhlasím. Je to veliká škoda.

  • Jan Majer

    5 února, 2007

    Pane Hanzle, píšete, že jsem se měl obrátit na majitele – ano, právě je jsem oslovil. Přečtěte si můj úvodní příspěvek. Chtěl jsem slyšet důvody, proč na rozdíl od ostatních odmítají ukázat, jak jejich desetipísmenková firma pracuje. Opravdu jsem myslel, že je za tím něco, co přesahuje můj obzor.

  • Pavel Hanzl

    5 února, 2007

    Asi víte více než já, pane Majere. Chce to spíše mail, nevím, zda dotčené osoby monitorují vše, co se tu napíše. Já jsem ve FCTR krátce, nemám Vaše zkušenosti a v investování ani kvalifikaci Vaší úrovně. Snad jste si již dříve všiml, že dokážu přijímat porážky v diskusi. To neznamená, že mohu mlčet k urážení nějakou horkokrevnou hlavou. Pan Lener totiž neuráží jen mne, ale tisíce dalších poradců. Vy přece víte, co se v duši klienta odehrává. Vaše reakce jsou mnohem chytřejší a ukazují na Vaše zkušenosti s mozkem lidského druhu. Honza Lener se tváří jako etický Olymp, dost možná nebude nějaký měsíc, možná celý rok dělat kompromisy. Dokud se neposune dál. Přesto mnohokrát uznal i osobně v diskusi, že využívá též IŽP. Kompromisy totiž jsou všude a děláme je celý život, nejen ve financích.

    Já si nedělám vůbec žádné iluze o byznysu. Fincentrum to má trošku složitější, než by to bylo v jiném oboru. Úspěch se totiž v Čechách neodpouští a na některé věci je vidět. Růst nejde současně s kultivací kvality a ultrarychlý růst mnoho firem ani nepřežije. Tím spíše se obdivuji odvaze Fincentra, provozovat tento server. Trochu to svědčí o tom, že plány jeho majitelů přesahují naše spory o etice. Víte dobře jako já, že už tohle samo o sobě znamená pro mnohé konkurenty počáteční nedůvěru, ale pak smekají klobouk.

    Mnohokrát jsem napsal, že se mnou nemusíte souhlasit. Jsem vděčný už za to, že o mých myšlenkách přemýšlíte.

  • Jan Lener

    5 února, 2007

    Pavle Vy jste přilétl z vesmíru? Pan Majer je prostě jinak založený člověk, a proto reaguje jinak. Já jsem mnohem přímější. Jasně, že využívám IŽP. Napíšu o tom článek, kdy IŽP ano, kdy spíše ne…Je to normální produkt. Ale Pavle Z65? Nemá co nabídnout…Musíte umět IŽP použít, vědět jaké použít…Já jsem nikdy IŽP neodmítal. Ale na bydlení za 5 let neposlouží. 30 letý člověk si své 3000 měsíčně také uspoří jinde lépe (a správou peněz dojdete i k větší provizi)…Víte, to co slýchám od Vás panovalo v OVB ve struktuře Pavel Milan Černý před 3 lety…Jak to tam dělají teď, mám jen kusé informace. Ale určitě to dělají lépe než 90% ostatního trhu. Je hezké, že zájmy majitelů Fincentra jsou vždy dobré a ostatních špatné…Opravdu tomu věříte?

  • Jan Majer

    5 února, 2007

    Pane Hanzle, nemohu si pomoct, ještě jedna věc k tomu vyčerpanému tématu. Píšete: „Nevím, zda dotčené osoby monitorují vše, co se tu napíše.“ Vaši šéfové to kupodivu monitorují, můj první příspěvek odchytili o pár minut dřív než vy.

  • Pavel Hanzl

    5 února, 2007

    Díky za informaci, pane Majere. Zdravím majitele Fincentra a dodávám, že jim nepotřebuji pochlebovat, pokud snad mají ten pocit. Přesvědčují mě svými praktickými činy o tom, že jim mohu věřit. Vše co píšu jde z mého srdce a vážím si jich, právě tak jsem vděčný za existenci jejich firmy, kde mohu svobodně pracovat. Díky!

  • Jan Majer

    5 února, 2007

    Minuli jsme se o rok, pane Hanzle. Vlastně ještě loni na jaře jsem se ve Fincentru velmi citově angažoval:-))) Naštěstí to tehdy nebylo kam psát, tak mi to nikdo nemůže otlouct o hlavu. Nicméně připadá mi, že jste v jakémsi transu, asi ještě z nějakého školení pana Balona: Nikdo vám nehází klacky pod nohy a můžete svobodně pracovat? Jako že jinde to tak není? Nebo jak to myslíte? Jak zmínil kolega Lener v jiné souvislosti – také tohle velmi připomíná argumentaci v OVB před nějakými pěti lety. S tím rozdílem, že tehdy se podnikání v OVB takto vyzdvihovalo oproti běžnému zaměstnání.

  • Pavel Hanzl

    5 února, 2007

    Zdravím ještě jednou, pane Majere!
    Ivo Balon je chytrý a odborně zdatný kolega, znám jej krátce, z jeho úst vím, že dělal nějakého ředitele v OVB. Rozhodně si jej hodně moc vážím, ale tvrdit, že jsem z něj v tranzu je velmi přehnané. Spíše bych řekl, že se navzájem respektujeme jako kolegové, kteří mají co nabídnout Fincentru i sobě navzájem. Jako školitel má jistě ještě kam růst, ale zásadní problém u něj nevidím. Ve Fincentru jde o to, aby se zvedl podíl produktivních poradců, kteří mají zajímavou produkci a aby se kultivovali ke kvalitě poradenství, byť tomu třeba Vy už nevěříte. Tipuji, že mezi 1.000 poradci FCTR je nejméně 150 velmi dobrých, z toho 10 až 20 extrémně úspěšných. Mezi ně zatím nepatřím, ale pracuji na tom. Myslím, že z příspěvků konkurenčních poradců jsem schopen poznat, kdo jaké služby dělá a co mi může přinést čtení jejich vstupů do diskusí. Díky i Vám.

    Z toho co píšete jste asi velmi zklamán. O to víc je mi líto, že nejste můj kolega a minuli jsme se. Lidé s vlastními vizemi mívají potíže, ale mají obrovský potenciál růstu po všech stránkách. Jsou milováni, nebo nenáviděni, stále vymýšlejí nové věci. Tipuji, že obchodní stránku naší práce děláte s mírným odporem, protože milujete poradenství a vyplňovat návrhy se Vám hnusí (věřte – nevěřte, i mně), jste spíše introvertní typ, milovník umění a investiční problematiky, poctivě deklarujete že co neumíte dokonale, to raději řešíte přes jiné specialisty. Vnitřně Vás čtu mnohem lépe, než jiné kolegy zde na webu a rád bych s Vámi vypil nejednu kávu. Máte ještě zájem, jak jste kdesi napsal?

  • Pavel Hanzl

    5 února, 2007

    K těm klackům: ano, zažil jsem to. V AMCICO a v IMG, a.s. O vlastní vize se musí bojovat, aby z nich byla realita. Každému to nevoní, když si nováček dovolí být osobnost.

  • Jan Majer

    5 února, 2007

    Bezva, až budete mít cestu do Prahy, mohli bychom sednout na kafe.

  • Pavel Hanzl

    5 února, 2007

    OK.

  • Pavel Hanzl

    5 února, 2007

    1. Ne, nepřiletěl jsem z vesmíru, Jane. Doufám, že ještě nějakých 50 let se tam nevrátím.
    2. Z65 od GP je dobrý produkt a podle toho co píšete jej neznáte. Jsou mnohem horší.
    3. Díky e uznáváte, že IŽP je normální produkt a sám jej využíváte (jistě často, navzdory tomu, co okázale píšete na tomto webu)
    4. Souhlasím, že na 5 let se IŽP nehodí a je to zločin, takto řešit bydlení
    5. Nikdy jsem v OVB nebyl a vše co píšu mám z vlastní hlavy. Pokud se to kryje s něčím dalším, asi je to správně. Nemohu za Vaše nedoléčené splíny, mohu Vám však nastavit rameno pro Vaše slzy. Využívejte toho kdykoliv a dýku ponechte v rukávu, prosím!
    6. Neříkal jsem, že zájmy majitelů Fincentra jsou vždy dobré a ostatních špatné, říkal jsem, že majitelé jsou chytří a nehážou klacky pod nohy. Fincentrum ještě není na vrcholu a já myslím, že z Vás teoreticky mluví i špatně skrývaná závist, že nejste spolumajitel :-). Nebo obráceně, vy přece víte něco z lůna OVB, vznik TC vážete na svůj vývoj, když jste nesouhlasil s řízením a praxí v OVB. Vzpomínám, jak jsem se Vás v jedné diskusi zastal proti p. Borkovcovi. Slušelo by se od Vás alespoň neútočit a přiznat (díky, již jste tak učinil jinde), že jsem též poradce a dobrý poradce… Napadlo Vás někdy, proč si bohatí lidé kupují oblečení Adidas, nebo Nike a to i v případě, že bylo vyrobeno ve stejné továrně jako naprosto identické zboží jiné, neznámé značky, o 90% levnější? Ano, mí klienti prostě kupují Hanzla, třeba jen proto, že se na něj mohou spolehnout. Hanzl je značka a neskrývá, že vždy nenabízí jen to nejlevnější. Chcete Lenera? Prosím… Doufám, že mé přáteslské strkání neberete jako osobní útoky. To bych byl zklamán.
    7. Věřím jen 3 osobám na planetě Earth. Sobě, mému manažerovi a manželce. Ty dva ještě prověřuji, zda nelžou :-)) Jo, taky věřím že Fincentrum i já ještě výrazně porosteme.
    8. Mám Vás stále rád a to že mě štvete je v pořádku. Vydržte, prosím. Dobrých protivníků není nikdy dost.

  • Jan Lener

    5 února, 2007

    Vy jste pil? :-)Vždyť to už nedává smysl, protiřečíte si v každém příspěvku. Nějaký rafinovaný trik zase? Nastudujte tu Z65!

  • Jan Lener

    5 února, 2007

    Prostě jste 4 roky za konkurencí a dva roky za OVB? Všchno teprve nastane, nejprve je třeba něco jiného…Kde jsem to jednou už slyšel?

  • Pavel Hanzl

    5 února, 2007

    Milý Jane, Vy jste zbytečně hubatý. Pokoušíte mou trpělivost, s jakou píši ta laskavá písmena. Někdo jiný, kdo Vás nemá rád jako já, Vám to dá jednou pěkně spapat i s úroky. Přeji pěkný večer…

  • Jan Majer

    5 února, 2007

    Honza Lener to popsal velice trefně:-)

  • Jan Lener

    5 února, 2007

    Vy už mě nemáte rád? Vždyť bude Valentýn…Tak já Vás na chvíli nechám být.

  • Zachrdla - TriMan

    5 února, 2007

    Může projektant navrhnout kantku místo nosné zdi jen proto, že investor si to tak přál a nosnou zeď by v projektu odmítl?

    Odpovědět

  • Pavel Hanzl

    5 února, 2007

    Pěkný den pro TriMAN! Kantka je patrně příčka? A co když investor raději zavrhne projektanta a jím doporučené stavební firmy, protože svépomocí to vyjde levněji, nebo jiný projektant nabídne jiný tvar nosné zdi? Kromě toho, každý projekt se dá doplnit. Jde jen o to, abyste u toho ještě mohl být.

    Odpovědět

  • Pavel Hanzl

    5 února, 2007

    Kromě toho, cílem klienta je bydlet, nikoliv se na bydlení jen těšit, pak stavět jinak než by chtěl (než mu dovolí strach či jiné předsudky) a před kolaudací bydlení prodat, protože není podle jeho představ… takový klient pak snadno skončí v UNIMO buňce nebo v paneláku, protože se uchýlí k jistotě 2% ročně.

    Odpovědět

  • Pavel Zachrdla

    5 února, 2007

    No já jsem myslel, že projektant je tu od toho, aby počítal statiku stavby, řešil systém vytápění, navrhoval rozvody medií atd., jinak řešeno aby navrhoval řešení a vypravovával plány. Myslel jsem, že projektanta si stavebník najímá aby využil jeho odborných znalostí, aby mu stavba fungovala podle jeho představ a aby mu barák nespadl na hlavu ;-). Vy myslíte, že projektant se živí doporučováním stavebních firem a prodejem cihel? 🙂

    Odpovědět

  • Pavel Hanzl

    5 února, 2007

    Ještě jednou dobrý den, pane Zachrdlo!
    Zcela souhlasím, ale bohužel nejde o přesnou analogii s finančním poradcem. Vždy se projektant může rozhodnout, zda bude na něčem trvat i za cenu ztráty projektu a klienta, nebo bude investorovi trpělivě několik let vysvětlovat, že nosná zeď na konkrétním místě stavby být musí a posléze ji do projektu stejně (nyní již se souhlasem klienta a třeba i po kolaudaci) přimaluje a nechá dostavět. Sám ale dobře víte, že mnoho českých klientů bude za 30 let bydlet v rozpadlém, nebo nuzném finančním domě navzdory tomu, že jsme je varovali, když nedohlédneme na jejich osud (= nebudeme smět, protože jsme tlačili na pilu předčasně, nebo to jsou tzv. chroničtí odmítači všech poradců). Navzdory projektům a našim odborným znalostem jde mnohem více o reálnou, chcete-li pravděpodobnou finanční budoucnost těch lidí a mně není lhostejné, že jsem u někoho neuspěl. Tedy, jde asi mnohem více o cíle, než o cesty k nim, i když nesouhlasíte s cestou, protože znáte nějakou bez mýta. Jde tedy o to, zda budete mít šanci na těch cestách hlídkovat, aby se klient nevrhl do nějaké díry. Pustit nepřipraveného klienta na provazový most (s cenově nádherným finančním produktem) je jistě na jednu stranu etické = levné, ale současně také nezodpovědné = nerealistické. Hledejme tedy více adjektiv, kterými budeme hodnotit naši práci. Hledejme souvislosti a zaměřujme se na vývoj klientovy duše, aby nežádala jen štěstí a klid, ale postupně též odpovědi na otázky, které bude umět klást. Aby to klient dokázal, potřebuje mnohem více ten vývoj, než ty produkty. A od toho jsme tady.

    Odpovědět

  • Pavel Zachrdla

    5 února, 2007

    Poradenství není o nekonečném přesvědčování nepoučitelných klientů ani o vnucování této služby těm, kteří o ni nestojí, nebo ji nedokáží náležitě ocenit. Poradenství je určeno pouze menší části populace, jen těm, kteří vědí že nevědí. Vnucování poradenství masám, dělání ústupku jen abych uspěl, tuto službu devalvuje a poškozuje celou naši profesi.

    Odpovědět

  • Jan Majer

    5 února, 2007

    A nejde o dvě různé profese?

    Odpovědět

  • Pavel Zachrdla

    5 února, 2007

    Že by poradenství a zprostředkování byly dvě různé profese? No s tímhle názorem AFIZ moc nepotěšíte :-))).

    Odpovědět

  • Jan Lener

    5 února, 2007

    Jde! Poradenství je o já sděluji klientovi a on činí po té, co jsem ho poslouchal, abych usměrnil mé sdělení. To dělají lékaři. Přijdete, svléknete, vypláznete, vyslechnete a jdete a uděláte. Zprostředkování je o podpisu smluv. Ale lze na základě analýzy trhu vybrat ten správný produkt (mezi obdobnými produkty) Bohužel někteří již tomuto říkají poradenství. To není poradenství. Náznaky poradenství se objevují tam, kde jsou zprostředkovatelé schopni určit vhodný produkt napříč spektrem finproduktů a zasadit jej do klientova funkčního portfolia.

    Odpovědět

  • Pavel Hanzl

    5 února, 2007

    Zásadně nesouhlasím! My máme povinnost klientům dávat informace o finanční pravdě v jejich rodinném portfoliu. To že jsme relativně nezávislí je naštěstí příčina, proč smíme (musíme) dělat analýzy navzájem konkurenčních produktů. Aby i klienti, co ještě neví, že neví, věděli že nevědí. Je jich většina.

    Pokud bychom se řídili Vaším názorem, pane Zachrdlo, museli bychom rezignovat na aktivní oslovení neznámého, tzatím potenciálního klienta, na aktivní finanční osvětu která je skutečně zdarma a není podmíněna následnou novou finanční produkcí a jen bychom čekali na referenční kontakty, tedy na spontánní poptávku.

    Odpovědět

  • Pavel Zachrdla

    5 února, 2007

    Oslovit ANO, nabídnout ANO, podbízet se a slevovat ze svých názorů NE.

    Odpovědět

  • Pavel Hanzl

    5 února, 2007

    Vážím si Vašeho pevného postoje. V tomto se rozcházíme. Nemocné děti dostávají v ordinacích bonbóny a obrázky. Aby se nebály. Vy byste jim vynadal že se bojí a vyhnal je na ulici?

  • Zachrdla - TriMan

    5 února, 2007

    Ne, ale v žádném případě bych jim nepředepsal Paralen, když jako odborník vím, že potřebují antibiotika. To bych se zpronevěřil své odbornosti. Moji povinností je předepsat to, o čem jsem přesvědčen, že pacientovi (klientovi) pomůže. Nelze dělat odborné ústupky jen proto, že některá forma léčby je pro pacienta nepříjemná. Pokud pacient odborné rady lékaře neposlouchá, podepíše reverz a může si, na vlastní odpovědnost, dělat co chce. Obdobně postupuji při finančním plánování. Plán neměním a klient musí do plánu písemně potvrdit, že takto navržené řešení neakceptoval. Následně mu pak sjednám to, o co sám požádá.

  • Pavel Hanzl

    5 února, 2007

    Rozumím. Ale kdybyste napsal drahá známá antibiotika a levná neznámá antibiotika, lépe byste to gradoval. Takto mi téměř podsouváte, že kapitálovky nahrazuji stavebním spořením a to mě šetříte. Klidně se opravte.

  • Pavel Hanzl

    5 února, 2007

    Jinak, jde o běžnou praxi, lékaři participují na zisku dodavatelů léčiv. Stává se Vám, že byste tvrdě odmítl a žádal třeba levné tuzemské léčivo?

  • Jan Lener

    5 února, 2007

    Ale klidně si pište klientům, co se Vám dobře prodává. Myslím, že žádné neplechy neděláte…Jen znovu opakuji. Říkejte si obchodník.

  • Pavel Hanzl

    5 února, 2007

    Ale… to jste Vy také, pane kolego. Pojišťovací a investiční zprostředkovatel. Nenalhávejte si, že je to jinak a přestaňte pyšně nadýmat svá poradenská prsa. Jen máváte jinými peříčky než já, abyste uzavřel finanční obchody. Poradenství je náš pracovní nástroj a kdybych byl jen obchodník, jak se mě tu snažíte očernit, neztrácel bych tu svůj čas.

  • Jan Lener

    5 února, 2007

    Asi se neshodneme. Obsah Vašeho poradenství je jiný než můj OK?

  • Pavel Hanzl

    5 února, 2007

    Right !

  • Jan Lener

    5 února, 2007

    To je bolest poradenství. Pevný postoj, 0 kompromisů. A občas klient řešení neunese! Tolik na úraz a denní dávky??? No ano, je Vám 48, levněji to nejde. Ale já chci platit méně! Ale paní klientko to Vám nic nevyřeší, máte dítě na základce a jste samoživitelka, OSVČ, platíte minimální zdravotní. Ne nechci. Obchodník by samozřejmě klientce slevil. Jo to Vám stačí, alespoń něco…

  • Pavel Hanzl

    5 února, 2007

    My zíráme, Vy zíráte. Tak Vy byste jí to skutečně nenapsal v nějaké minimalizované podobě? Raději hrdě odmítnete, protože malá dávka je horší než žádná? Je vidět, že omezujete pojištění, se vší úctou k jiným Vašim přednostem.

    Paradoxem ovšem je, že já od takových klientů plánovitě ustupuji, protože jsou to ti nejméně spolehliví, i když nejvíce potřební.

    Snad nečekáte, že Vaše útoky budu odrážet sametovým štítem? Začal jste Vy :-))

  • Jan Lener

    5 února, 2007

    Já od těchto klientů právě také ustupuji. Ale ne hrdě. Nechci se podílet na nekvalitě. I když s tím reversem, jak píše pan Zachrdla, to je moc dobrý nápad. Nějak mi Vaše odpověď přijde hodně sametová…asi jsem jí nepochopil 🙂

  • Pavel Hanzl

    5 února, 2007

    Ale Vy se na té nekvalitě stejně podílíte. Každý kompromis, ke kterému Vás donutí klientova mysl je ústupem k nekvalitě. Já s klientovou myslí předem počítám jako s neurčitým, nespolehlivým prvkem a za to mi nadáváte. To je nečestné a nesportovní :-)) Je to pořád lepší, než klienta propustit na trh, kde se jej rád ujme někdo jiný a často horší než já.

  • Jan Lener

    5 února, 2007

    Která pilulka to byla dnes? 🙂

  • Jan Traxler

    5 února, 2007

    Do diskuze tria Pavel Hanzl – Jan Lener – Jan Majer se tentokrát vměšovat nebudu. Ale pod tento příspěvek Pavla Zachrdly se rád podepíšu. 😉

    Odpovědět

  • Pavel Hanzl

    5 února, 2007

    Pěkný večer, pane Traxlere!
    Jsem zmaten, na jaké vyjádření vlastně reagujete. Pane Boučku, šlo by něco udělat s tou grafikou? Třeba čáry, nebo tak něco, aby byly vidět vazby.

    Odpovědět

  • Martin Bouček

    5 února, 2007

    vím o tom, pane Hanzle, a také mě to štve. Jen se mi za tu krátkou dobu plné odpovědnosti ještě nepodařilo domluvit s programátory. Nicméně na to myslím.

    Odpovědět

  • Pavel Hanzl

    5 února, 2007

    Díky za to, že pracujete v zájmu nás všech. Také by stálo za úvahu tento web rozvinout k přívětivému rozhraní pro klienty. Někteří co zde byli v minulých dnech jsou evidentně odborníci v IT. Aby se tu klient neztratil v sumě emotivně vedených, mnohdy sterilních diskusí. Dnes večer mi volal kolega pan Kožúšek a vyslovil pozoruhodný názor, že tento web má být výkladní skříní nezávislého finančního poradenství, nikoliv vrbou poradce, kterému dalších 5 šláplo na kuří oko. Mohl byste Vaše plány uvést v brzký život? Díky.

    Odpovědět

  • Josef Kolář

    5 února, 2007

    Velice děkuji všem zúčastněným. Dlouho jsem se při čtění nepobavil tak dobře jako zde! … profesionální finanční poradci :-)))

  • Jan Traxler

    5 února, 2007

    No vidíte to… a když si takového poradce vezmete do služby, tak se budete moci zasmát častěji. :-))) Smích prodlužuje život. Takže byste měl být aktérům této žhavé diskuze vděčný. :-)))

    P.S. Samozřejmě s notnou dávkou nadsázky. 😉

  • Josef Kolář

    6 února, 2007

    To by byla veselá spolupráce! Ještě přizvat p. Fejtka a ty jeho úvody, jež občas zahlédnu ve Finančním poradci … Měl bych pak vážně dlouhý život. :-)))

  • Anonym

    5 února, 2007

    Reagoval jsem na tento příspěvek… uznávám, že to v té změtí asi nelze rozpoznat. ;-)) Ale v tomto případě to není až tak důležité, protože jak jsem si v rychlosti pročítal diskuzi, tak bych souhlasil se všemi příspěvky od Pavla Zachrdly. Pod tento bych se přímo i podepsal. 😉

    „No já jsem myslel, že projektant je tu od toho, aby počítal statiku stavby, řešil systém vytápění, navrhoval rozvody medií atd., jinak řešeno aby navrhoval řešení a vypravovával plány. Myslel jsem, že projektanta si stavebník najímá aby využil jeho odborných znalostí, aby mu stavba fungovala podle jeho představ a aby mu barák nespadl na hlavu ;-). Vy myslíte, že projektant se živí doporučováním stavebních firem a prodejem cihel? :-)“

    Odpovědět

  • Jan Traxler

    5 února, 2007

    Omlouvám se, teď jsem se ještě v zápalu vyhledávání zapomněl podepsat. :-))

    Odpovědět

  • Jan Lener

    5 února, 2007

    Cituji:“Finanční poradenství není jen byznys, to tvrdím já a často také Vy. Životní pojištění investičního typu je navzdory Vašemu odmítání potřebné a pro spoustu lidí první možností, jak poprvé skutečně a bez nějakého subjektivního strachu investovat (odkazuji též na editorial p. Kožúška). Ptám se: jak by se jinak a MASOVĚ ke klientům dostaly levné a dobré úrazové produkty třeba od Kooperativy nebo PČS, pokud by k nim nedostali něco dražšího od GP nebo ING? Stále mám pocit, že investiční specialisté a Vy zvláště jaksi podvědomě pomíjíte základní dilema: jak dostat alespoň trochu kvalitní finanční poradenství k PODSTATNÉ části veřejnosti??? Jak to udělat, aby klient neselhal při nejbližších spotřebních lákadlech, pokud dostane superlevné a svobodné investiční produkty? Sám jste napsal, že Vaše slušnost téměř nedovoluje navrhovat předplacený vstupní poplatek. Je takový postoj vůbec správný v zájmu finanční stability poradce?“

    Ptáte se, jak se masově dostanou ke klientům levné a dobré úrazové produkty? Prostě si odtrhnete od úst to prase a bude Vám stačit kýta. Ale několikrát kýta v průběhu času.

    Cituji:“Mé finanční poradenství chci stále zkvalitňovat. Až můj klient bude schopen chápat co je jeho finanční realita, že všechno co dostává má svou jasnou cenu a on ji respektuje, a co by objektivně měl chtít, pak mu mohu napsat investici a nebudu jej muset mít stále na očích (ne každý klient bude souhlasit s předplaceným vstupním poplatkem a já nechci být často jen marně doufajícím členem klubu stoletých poradců, co každý měsíc s nadějí čekají na fragment své provize). Klienti jsou sami sobě finančně velmi nebezpeční, právě pro velkou svobodu ve změnách investičních produktů. Odpovědnost finančního poradce není v tom, že minimalizoval poplatky klienta. Spočívá ve skutečné pomoci k dosažení klientových cílů. Aby klient nemusel ve stáří iniciovat vzpouru starců, protože nemá na chleba, když si tolikrát předtím mohl sáhnout na zůstatek své investice.“

    Aha, vždyť oni jsou ti klienti taková nemehlíčka blbá, že? Přestaňte se vymlouvat na klienty a natvrdo řekněte, že jste mazaný obchodník a ne poradce „se vším všudy“, jak říká Slavomír Kožúšek. Vždyť je to legitimní a v pořádku (z určitého pohledu, velmi širokého), tak se za to nestyďte, Pavle. Nechcete mít klienta na očích? Chápu! Poprvé je to nejvýnosnější…Nemusíte se za to stydět…

    Odpovědět

  • Pavel Hanzl

    5 února, 2007

    Proč ten útok na mou hlavu, pane Lenere? Já mám klienty také rád, tak jako Vy. Mám s nimi jen více zkušeností než Vy. Nejsou, jak Vy nevhodně strkáte do mých úst „nemehlíčka blbá“, ale bytosti které potřebují dospět k finanční gramotnosti (kázni) a do té doby budou dělat chyby (více než dřív). Ani Vy je nemůžete mít stále na očích, ale bylo by i pro Vás lepší, kdybyste nemusel. Já jsem napsal, že nebudu muset mít svého klienta stále na očích (protože budu vědět, že už něco tuší o finančním trhu a produktech).

    A pane Lenere, dík za lichotku, ale netěší mě tón, s jakým ji vyslovujete. Jsem TAKÉ mazaný obchodník, který umí obchodovat (mnohem více než dříve kontroluje všechny konstanty i neznámé tak složité rovnice, jakou je dlouhodobě úspěšný vztah s klientem). Hlavně jsem ale učitel, poradce svého klienta. Ale to Vy popíráte a já to zcela respektuji. Vy máte složitý systém vnitřní kontroly kvality v TC a já si buduji svůj, buduje ho můj manažer a také FCTR, jen Vy to nevíte, možná nechcete vidět a vědět zblízka a hlavně se vymezujete jako konkurent co chce mediálně zazářit a tak to děláte, je to zcela legitimní. Přeji Vám nmnoho klientů, samozřejmě těch co neselžou a nezklamou Vás.

    Myslím že si nepřekážíme a jen volíme jiný styl, jinou cestu. Tak proč byste se měl uchylovat k hrubým výrazům? To je od Vás neslušné. Klienti si všímají i takových drobností. Nechtějte, abych se pustil do nějakých Vašich slabin. Bylo by to nečestné, protože by to bylo osobní. O to mi nejde. Já jen poctivě píšu, co si myslím a kdo mě čte a souhlasí, tomu děkuji. Bylo by mi milé, kdybych nebyl se svými názory téměř sám, kdo se nebojí psát a hlavně se pod ně i podepsat. A je mi milé, když na mě někdo zaútočí inteligentně a bez pokusu mě urazit. Rád si z toho něco odnáším, víte? Zpětná vazba.

    Není to o kýtách ani o celých prasatech. Není to ani úplně jen o penězích, takovou nálepku odmítám, je to jasnější?

    Odpovědět

  • Jan Lener

    5 února, 2007

    Zase mi vyhrožujete? Už nejste ani vtipný tímto.
    Berte můj příspěvek jako zpětnou vazbu. Jako zpětnou vazbu toho, co píšete a jak se to dá chápat. Aby se k lidem dostaly dobré produkty, musí si poradce od každého klienta odnést 30-50tis na provizi? Co je to za argument? Jste dobrý obchodník. Držte se toho a změňte si vizitku :-). Vy o zákazníky nepřijdete. A věřím, že poctivě píšete. Chcete vidět, jaká dělám portfolia. Kupte si dnešní lidovky.

    Odpovědět

  • Pavel Hanzl

    5 února, 2007

    Nerozumím Vám. Jaké moje výhrůžky? Ani jsem se nedotkl oblasti, ve které máte slabiny. Zato vy razantně útočíte na mé tělo. Jakých 30-50 tis? O jakých klientech to píšete? Ty Lidovky si koupím.

    Odpovědět

  • Jan Lener

    5 února, 2007

    Nechtějte, abych se pustil do nějakých Vašich slabin. To je výhružka. 🙂 Docela drsná a nebyla první. Neztrácejte kredit, pane kolego, osobními útoky.

    Odpovědět

  • Pavel Hanzl

    5 února, 2007

    Nemusím útočit, pene kolego. Úplně stačí hodit Vám stoličku, když se ženete Vy po mně :-))))

    Odpovědět

  • Jan Lener

    5 února, 2007

    Co jste tou stoličkou myslel?

    Odpovědět

  • Pavel Hanzl

    5 února, 2007

    Jen mi nabízíte materiál, na který se dá reagovat, Vaše příspěvky jsou jako byste si naběhl proti mým zbraním. A uměl bych to tvrději, jen na tom nemám zájem. Nejsem Váš nepřítel. Beru si od Vás to know – how, co mimoděk trousíte.

  • Jan Lener

    5 února, 2007

    Vím, co trousím. Trousím toho tolik, kolik se mi vyplatí. 🙂

  • Adam Holý

    7 února, 2007

    Jaké jsou Vámi zmiňované „základní pravidla investování“?

    Odpovědět