Peg Reed: Naši klienti mají dlouhou životnost
Mohla byste v krátkosti představit svou společnost, čím se zabýváte, jak dlouho fungujete apod.?
Interbank FX působí na trhu od roku 2002 a po celém světě máme kolem 40 000 retailových klientů ve 140 zemích. V té době, kdy jsme začínali, byly podmínky pro obchodování na trhu FX velmi příznivé, čehož využila i naše firma. Dnes díky svému přístupu a kvalitě patříme mezi špičku v oboru.
Jakým způsobem bude vaše společnost působit na našem trhu? V tiskových zprávách jste deklarovali, že budete nabízet své služby, servis a zázemí bankám, investičním společnostem a brokerským firmám. Chcete fungovat pod vlastní hlavičkou, jako IBFX, nebo pouze jako zprostředkovatel?
My poskytujeme technologii, poskytujeme likviditu brokerům a bankám, které to zase poskytují zákazníkům na daném vybraném trhu. Takže naším hlavním cílem je poskytování servisu společnostem na lokálním trhu, které naše produkty distribuují dále.
Takže nepůsobíte na trhu pod hlavičkou IBFX.
Řekla bych, že je zde možnost, aby zde IBFX působila sama, ale naším hlavním cílem pro dnešek je nabídnout mezinárodní kapitál zde, na českém trhu, a udržet ho zde tím, že poskytujeme náš servis a klienti v ČR mohou obchodovat přímo na FX trzích. Jedním z důvodů tohoto postupu je také skutečnost, že společnosti, které působí na lokálním trhu, lépe porozumí potřebám klientů ve svém regionu, resp. zemi.
REKLAMA
Čím chcete přilákat klienty, nebo společnosti, s nimiž chcete rozvíjet svou činnost?
Nabídneme jim svou technologii, kvalitní služby a samozřejmě vzdělávací nástroje, které pak naši společníci mohou nabídnout svým koncovým zákazníkům. Klienti tak budou moci lépe porozumět základním principům FX trhu, jaká jsou hlavní rizika, jak tento trh funguje apod. Pokud se rozhodnou zapojit se a investovat své prostředky, budou mí t samozřejmě k dispozici mnoho nástrojů k tomu, aby bylo jejich investování úspěšné. Je to tedy základní řešení, které nabízíme, nebo poskytujeme brokerům a obchodníkům, prostřednictvím nichž nabízíme svůj produkt a také servis a podporu jejich klientům.
Jak vnímáte konkurenci na českém trhu?. V poslední době se na trhu objevilo poměrně dost firem, které působí v této oblasti. A čím chcete zaujmout potenciální klienty?
Konkurujeme si se společnostmi po celém světě, takže vím a velmi dobře rozumím tomu, jaké jsou nabídky konkurentů a co nabízíme my. Můžu říct, že díky transparentnosti našeho systému nabízíme lepší řešení, jak po technologické stránce, tak po stránce vzdělávacích nástrojů, servisu, cen apod. Silnou stránkou je vztah ke klientovi, o němž si myslíme, že jiné firmy na tom nejsou tak dobře. Myslím, že můžeme vstoupit na trh, kde jsme nikdy nepůsobili a stát se jedničkou, nebo dvojkou v relativně krátkém čase. Je to o kvalitě a zkušenostech, které nabízíme našim partnerům.
A je to také o reputaci. Když chcete, aby s vámi někdo pracoval, musíte mu nabídnout to nejlepší, protože on svým klientům nechce nabízet nekvalitní zboží. A naše reputace nám umožňuje, že ve světě spolupracujeme s největšími brokerskými společnostmi ve světě.
Říkáte o vztahu s klienty. V čem je právě silná stránka vašeho přístupu?
My to zkrátka neděláme tak, že přijdeme za klientem, nabídneme mu svoji aplikaci a pak se s ním již nevidíme. Základem je zůstat neustále v kontaktu prostřednictvím podpory, tak dlouho jak to jde a nabízet doplňkové informace, které mohou klientům pomoci. Podpora klientům u nás funguje na vysoké úrovni a jako firma se snažíme řešit všechny problémy, s nimiž se na nás klient obrací. Není to o přesouvání odpovědnosti na banky apod., je to o řešení problémů.
Problémem mnoha konkurenčních firem v tomto byznysu je příliš krátká životnost klientů. Příliš mnoho klientů je neúspěšných. Což může být z různých důvodů, ale většinou je to kvůli nedostatku vzdělání v tomto směru a malém pochopení základních principů. U nás je dlouhodobý kontakt s klienty základem, resp. cílem, což se nám skutečně daří naplňovat. Víme, že životní cyklus klientů u jiných firem se může pohybovat kolem jednoho až tří týdnů. Základem našeho úspěchu je právě důraz kladený na vzdělání klientů a samozřejmě zákaznická podpora. Je to základní kámen fungování IBFX jako obchodníka. A to samé také učíme společnosti, s nimiž navážeme spolupráci.
Další naší silnou stránkou jsou ceny, které nabízíme svým klientům. Prakticky mají k dispozici stejné ceny, při nichž obchodují institucionální investoři. To je také silná stránka, kterou u našich konkurentů nevidíme.
REKLAMA
Co se týče cen. Fungujete jako market maker, nebo nabízíte kurzy od vícera bank?
Všechny naše ceny a likvidita přichází od dané skupiny bank, s nimiž spolupracujeme. Nepůsobíme jako market maker, ale nabízíme nejlepší nabídkovou a poptávkovou cenu od zmiňovaných bank. Takže klient má k dispozici vždy nejlepší cenu. Spready jsou tedy pohyblivé a většinou lepší, než nabízí brokeři s pevnými spready. Neobchodujeme tedy proti klientově pozici, jak to dělají tvůrci trhu. V takovém modelu je také výhodou velmi malé zpoždění, které se pohybuje v nezanedbatelných hodnotách a může významně ovlivnit výnosy klientů. A je vlastně jedno, jestli jde o retailového investora, který obchoduje miniloty za desetitisíce dolarů, nebo investora, který obchoduje v milionech. Naše technologie je zkrátka postavena tak, že může vyhovovat každému.
Stejné je to s informacemi. Pokud má velký institucionální investor k dispozici více a lepších informací, než retailový klient, je drobný klient v nevýhodě. My nechceme, aby naši klienti byli v nevýhodě, ale aby jejich zkušenosti byly pozitivní.
K pohyblivým spreadům by mě zajímalo, proč jsou například spready v době asijské seance větší, než v době evropské apod.?
Je to dáno likviditou na trzích. Likvidita v Asii není tak velká, jako je tomu v Evropě. Objem zobchodovaných peněz sice roste, ale ne tak, jako v Evropě. Když se otevírají trhy v Londýně, tak se spready většinou zmenší, naopak odpoledne, když se trhy v Evropě zavírají, dojde k opětovnému roztažení. Pokud bych tedy já osobně obchodovala na trzích jako retailový klient, určitě bych většinu obchodů realizovala brzy ráno evropského času.
Na jakou klientelu byste se chtěli zaměřit? Retail, nebo bohatší klienty?
Ano, zaměřujeme se převážně na retailovou klientelu, nicméně tento konkrétní model je stejný, který využívají institucionální investoři. Zde v ČR se ale máme v plánu zaměřit právě na společnosti, které působí na retailovém trhu.
Proč si myslíte, že FX je v poslední době pro investory tak zajímavý a zaznamenává mezi klienty tak velký rozmach? Je to kvůli špatným výsledkům na akciových trzích, vidině vysokých výnosů?
Myslím, že pro lidi je velmi zajímavá volatilita. Já jsem působila na měnovém trhu několik desítek let a bylo to velmi vzrušující. Musíte samozřejmě vědět, co děláte. Je to riskantní byznys, ale jakmile pochopíte, jak porozumět trhům, je to velmi zajímavé a můžete dosahovat zajímavých výnosů. Navíc nemusíte vlastnit cenné papíry, můžete velmi jednoduše nakupovat i prodávat. Informace o vývoji na trzích jsou velmi jednoduše dostupné a v poslední době hodně rozšířené.
Mohu říct, že tento druh obchodování má velký potenciál právě ve střední a východní Evropě a také v Asii, protože rozumí směnovému obchodu více, mají s ním více praktických zkušeností, než například lidé v USA. V USA můžete procestovat 50 států a stále používáte jednu měnu, zde to tak není.
Zmiňovali jste Asii, kde jste měli velký úspěch. Počítáte ale s možností, že Evropa je poněkud jiný trh, resp. počítáte s určitými rozdíly? A proč jste si vybrali právě region střední a východní Evropy?
REKLAMA
Myslím, že existují určité společné rysy u Asie a východní Evropy, v tom smyslu, že je kladen velký důraz na partnerství, vztahy a důvěru. A to je právě důvod, proč jsme byli úspěšní v Asii. Plníme sliby, jsme odpovědní vůči našim partnerům a právě to si myslím, že bude důležité také ve střední a východní Evropě. Důležitou součástí naší práce je také úzká spolupráce s regulátory, kteří musí mít jistotu, že naše podnikání bude bezproblémové.
Důvod, proč region CEE? Existuje zde nezanedbatelný zájem individuálních investorů o tento druh investování, který můžeme využít.
Některé společnosti se snaží zaujmout své klienty různými soutěžemi apod. Plánujete i vy něco podobné?
Samozřejmě, děláme to běžně s našimi partnery v Asii, a budeme to dělat také s partnery, s nimiž budeme spolupracovat zde. Při podobných soutěžích se mohou klienti naučit, jak funguje FX trh, jak fungují aplikace, na níž se obchoduje apod. Takže ano, máme to v plánu.
Dáváte důraz na velký výběr komodit, měnových párů apod., nebo se budete soustředit pouze na vybrané nejzajímavější a nejatraktivnější produkty?
Soustředíme se na FX páry, kterých máme v nabídce 27. Popravdě ale nakonec 80 % trhu obchoduje pouze pár EUR/USD, nebo USD/JPY, případně EUR/JPY. Například v Maďarsku byl hodně oblíbený pár EUR/HUF. V bankách, s nimiž spolupracujeme, máme možnost obchodovat prakticky všechno, co chceme a za ceny, jaké potřebujeme. Ale jak říkám, drtivá většina lidí obchoduje EUR/USD, ať už kvůli tomu, že je to pár, kde se objevuje nejvíce informací, nebo také kvůli velmi malému spreadu. Právě u měn, které nejsou často obchodovány a nejsou tak populární, jsou spready příliš velké a je potřeba velkých pohybů, aby to bylo pro investora zajímavé.
Chcete také organizovat semináře a vzdělávání pro klienty? Je to také jeden ze způsobů, kterým chcete přilákat klienty?
Samozřejmě, je to jeden ze způsobů, jakým chceme podporovat společnosti, s nimiž uzavřeme dohody. Jakmile se s někým dohodneme, umožníme jim využívat určité nástroje, kterými pak oni mohou vzdělávat a učit své klienty, jak obchodovat na FX trzích. Samozřejmě máme k dispozici nabídku webinářů, a také praktických seminářů, kde se mohou klienti učit, co dělat a jak to dělat.
Našim primárním záměrem je zde vytvořit určitý vnitřní trh, ne být sami experty, ale umožnit firmám, našim partnerům, aby se stali experty. Naši partneři zde poznají lokální podmínky, ekonomické prostředí a klienty lépe, než my a naší úlohou je umožnit jim, aby nabídly naše produkty zdejším klientům.
Takže je to na společnostech, vašich partnerech, jak k tomu přistoupí, vaše úloha bude spíše o servisu.
Ano, přesně tak, my jim poskytneme určité zázemí, podporu a je to na nich, jak s tím naloží. My se budeme snažit, aby to bylo v pořádku. Poskytneme technologické zázemí, likviditu, ale klienti budou vidět českou firmu.
V jakém časovém horizontu si myslíte, že by se vaše služby mohly dostat ke koncovým klientům?
Momentálně jsme ve fázi, kdy prezentujeme svůj produkt potenciálním zájemcům a partnerům. Běžně tato fáze zabere asi 6 týdnů. Jakmile dokončíme přípravy a budeme mít dohodu s partnery, bude trvat asi 6 týdnů, než se naše platforma dostane ke klientům.
Kolik firem bude podle vás spolupracovat s IBFX?
Máme v hledáčku asi 10 brokerských společností. To je náš primární zájem, ale nevyhýbáme se ani spolupráci s bankami, které také mohou nabízet naše služby svým retailovým klientům. Je zde tedy i tato možnost, pokud budou mít banky zájem. Takže uvidím, s kolika společnostmi se dohodneme. Často se například stává, že když se s někým dohodneme a ostatní vidí, co nabízíme, a že spolupráce funguje dobře, projeví sami zájem o spolupráci.
Jedna osobní otázka. Co vás osobně přivedlo k obchodování na forexu?
Pro mě to bylo mnohem více vzrušující, obchodovat s měnami, než například s akciemi. Rychlost, dynamika trhu, možnost mnohem jednodušeji realizovat obchody oběma směry (shortování u akcií není nikdy jednoduché). Také se mi líbí, že na FX trhu ve velké míře rozhoduje psychologie, je složité vyhodnocovat informace a přemýšlet o tom, kam se budou trhy vyvíjet. A samozřejmě člověk musí vědět, co dělá. Není to jednoduché. A proto jsem ráda, že dnes mohu tyto své zkušenosti předávat svým klientům prostřednictvím kvalitních služeb naší společnosti.
Při obchodování jste se zaměřovala spíše na informace, které jste využila ke vstupům na trh, nebo jste byla zastánkyní technické analýzy?
Když jsem obchodovala v bance, s velkými objemy ve stovkách milionů dolarů, tak se dalo říct, že jsem byla schopná pohnout s trhem. Ale když něco takového nemáte k dispozici, nemáte informace, je lepší technická analýza, kdy můžete využívat indikátory, podpory, resistence apod., které vám pomohou a které jsou v našich aplikacích k dispozici. To je tedy pro retailové klienty lepší cesta.