CZK/€ inf%

CZK/$ 24.057 +0,45%

CZK/£ 30.413 +0,26%

CZK/CHF 27.245 +0,62%

Text: Jaroslav Kokeš

28. 05. 2008

6 komentářů

Penzijní připojištění na rozcestí

 


 

Poněkud skeptický jsem začal být po pokusu vybrat optimální penzijní fond. Chtěl jsem být objektivní a nevybírat jen z těch fondů, které máme v portfoliu nabídky, ale bez ohledu na provizi vybrat to skutečně nejlepší. Dospěl jsem sice ve finále k výběru několika fondů, které zřejmě poněkud převyšují svoji konkurenci, ale zas až tak zásadní rozdíly mezi nimi nejsou.

Jaká je tedy nabídka penzijních fondů?

K 1. lednu 2008 působilo, podle údajů České národní banky, na trhu 10 penzijních fondů.

č.

Název fondu

podíl v %

výnosy

www

 

2003

2004

2005

2006

2007

1.

AEGON Penzijní fond

           

aegon.cz

2.

Allianz penzijní fond

2,9

3,0

3,0

3,0

3,1

3,05

www.allianz.cz/penzijnifond

3.

AXA penzijní fond

           

www.axa.cz

4.

ČSOB PF Progres

5,5

4,3

5,3

5,0

2,3

 

www.csobpf.cz

5.

ČSOB PF Stabilita

9,8

2,3

3,8

4,0

2,8

 

www.csobpf.cz

6.

Generali penzijní fond

0,7

3,0

3,0

3,8

3,7

4,1

www.generalipf.cz

7.

ING Penzijní fond

11

4,0

2,5

4,2

3,6

 

www.ing.cz

8.

PF České pojišťovny

27,4

3,1

3,5

3,8

3,3

 

www.pfcp.cz

9.

PF České spořitelny

15,7

2,6

3,7

4,0

3,0

 

www.pfcs.cz

10.

PF Komerční banky

11,8

3,4

3,5

4,0

3,0

 

www.pfkb.cz

Zdroj: autor

Tabulka uvádí seznam všech fondů, jejich pozici na trhu a známé výnosy. Dalšími kriterii byla má oblíbená úroveň informací na webu. Bohužel v případě penzijního připojištění je to zcela irelevantní. Penzijní fondy jsou příliš svázány zákonem o penzijním připojištění, zejména § 31, odst. 1, který stanovuje, že penzijní fond musí s majetkem hospodařit s odbornou péčí a s cílem zabezpečit spolehlivý výnos. Tato formule sice zaručuje, že se fond, respektive klient, nesmí dostat do ztráty, na druhé straně ale umožňuje výnosy pouze ± 3 %. Také další ustanovení zákona vytváří z penzijních fondů prostředí, kde konkurence nemá moc místa.

Studium nabídky na webových stránkách fondů je pak opravdu monotónní četba. Nabídky hesel typu valorizace příspěvku, daňové úspory, daňový automat, státní příspěvek atp. jsou v podstatě jen zcela obecné a prázdné pojmy platné bez jakékoliv možné modifikace pro každý penzijní fond.

Posledním záchytným bodem jsou pak různé benefity, které za uzavření smlouvy fondy nabízejí. Uzavřít smlouvu můžete obecně třemi způsoby. Prostřednictvím finančního poradce, respektive přímo na pobočce fondu. Dále přes specializované servery a nakonec on-line přístupem na webových stránkách jednotlivých fondů.

Pokud uzavřete smlouvu prostřednictvím finančního poradce, nezískáte navíc nic. Při uzavření smlouvy pomocí specializovaných serverů můžete po určité době získat prémii ve výši jedné měsíční splátky, max. však 1 500 Kč. Poněkud bohatší nabídka různých benefitů je nabízena při uzavření smlouvy on-line přímo z domovských stránek fondů. Viz následující tabulka:

Název fondu

Nabídka fondu při uzavření smlouvy (on-line)*)

AEGON

prémie 2 %, pokud je vklad po 1. roce více jak 2,5násobek průměrné měsíční mzdy

Allianz

– – – fond uzavření smlouvy on-line neumožňuje

AXA

asistenční služby 49 000 Kč ročně pro členy AXA klubu

až 7 500 Kč při sjednání on-line

věrnostní karta

ČSOB Progres

– – – fond uzavření smlouvy on-line neumožňuje, ale benefity viz ČSOB Stabilita

ČSOB Stabilita

5% sleva z pojistného u ČSOB Pojišťovny na pojištění domácností, rodinných domků a rekreačních objektů

7% slevy na vybrané  zájezdy u cestovní kanceláře

vyřízení úvěru u Poštovní spořitelny zdarma

Generali

15% nemocenské a úrazové pojištění při spoření 501 Kč a více měsíčně

10% při spoření do 500 Kč měsíčně

ING

veřejný příslib:

do 31.6. USB disk 1 GB  (pozn. autora: 2 GB disk je běžně k mání za cca 250 Kč)

dále věrnostní kreditní karta klienta – 1% z nákupu jde na penzijní připojištění

České pojišťovna

sleva 22 % na úrazové pojištění

České spořitelna

až 60% sleva na komplexní životní pojištění (bez bližších detailů)

Komerční banka

slevová karta na nákup

nabídka rekreace (slevy až 50% ceny ve vybraných hotelech)

*) U některých benefitů není zcela jasné, zda jsou nabízeny pouze při sjednání smlouvy on-line nebo jde o všeobecné požitky klienta.

Jak tedy vybírat?

Podle výsledků ankety na webu PF Generali závisí volba zhruba z 22 % na velikosti fondu, 20 % na historii a z 22 % na službách. Na výnosy se orientuje 34 % klientů. Nejde v podstatě o žádné objevné hodnocení. Vedou výnosy a ostatní kriteria mají více méně stejnou váhu.

Osobně bych připojil na vstupu rozhodování také bonitu klienta. Pro klienta, pro kterého je hodnota ukládané částky hodnotou spíše limitní, budou rozhodující výnosy a nějaký konkrétní dárek nebo finanční částka. Bonitní klient dá zřejmě přednost službám zaměřeným na slevy při nákupech atp. To je např. případ AXY a Komerční banky.

Nechci zde nikomu podsouvat osobní názor, není to ostatně cílem tohoto článku. Z uvedených údajů si může každý sestavit svoje pořadí podle své vlastní hodnotové stupnice. Přesto si myslím, že závěr bude dost jednotný. Z celé skupiny fondů nevyčnívá žádný natolik výrazně, aby byl zcela jednoznačně nejlepší.

Nadějí na vytvoření konkurenčního prostředí jsou připravované úpravy legislativy. Podle Ministerstva práce a sociálních věcí se připravují v oblasti soukromých důchodů tato opatření:

–          oddělení majetku akcionářů a klientů,

–          zavedení možnosti poskytovat různě zaměřené penzijní plány,

–          zvýšení motivace k vyšším příspěvkům,

–          zvýšení participace zaměstnavatelů,

–          podpora čerpání doživotních penzí.

Nejčastěji komentovaným opatřením je oddělení majetku akcionářů a klientů. Je to opatření nutné, může však mít, podle některých komentářů, negativní vliv na příjmy klienta. Ten by mohl nově platit různé správní poplatky a snad i provize za získání nových klientů.

Motivace k vyšším příspěvkům klienta, k čerpání doživotních penzí místo jednorázového vyrovnání a zvýšení participace zaměstnavatele by měla být pro klienta zajímavá. Půjde však o plošná opatření, která budou pro všechny fondy stejný dopad a to bez ohledu na to, v jaké podobě budou nakonec přijata.

Jediným prostorem pro kreativitu a prokázání schopnosti fondu jsou pak variabilní penzijní plány. Fondy budou moci nabízet více programů s různým potenciálním výnosem, ale také s různou mírou rizika.

Nepodezírám vládu, že by jejím cílem bylo vytvořit jakousi formu podílových fondů s příspěvkem zaměstnavatele a zejména státu. Pak by ale měla zajistit, aby byl výrazně výhodnější výběr naspořených prostředků formou některé z pravidelně vyplácených penzí. Např. daňovým znevýhodněním jednorázového vyrovnání. Bylo by to asi nepopulární, ale nutné.

A jedno povzdechnutí na závěr. Skoro před rokem se p. Bezděk podivil, že změny zákonů jsou vytvářeny stranou veškeré veřejné diskuze a mimo oficiální místa k tomu určená. Za tento rok byla do přípravy zapojena Asociace penzijních fondů a byly zveřejněny výše uvedené zásady. Jinak nic zásadního. Skoro 4 milióny klientů tak stále musí jen pasivně čekat.

Nezbývá tedy jen doufat, že ve finále budeme spokojeni, pokud je to vůbec možné, všichni – penzijní fondy i klienti.

Loading

Vstoupit do diskuze 6 komentářů



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Karel Jarolím

    30 května, 2008

    Jediným problémem, proč reforma penzijních fondů není už dávno hotová, je to, kdo zalepí díru téměř 4 mld. Kč, kterou dnešní systém má v nákladech příštích období (náklady na marketing, provize, golfové turnaje a podobně). Už od roku 2005 mělo MF nachystáno návrh změn na oddělení majetku, otevření možností investic a podobně. Trvalo ale na tom, že díru v systému, způsobenou obchodní politikou penzijních fondů, zaplatí penzijní fondy (či jejich akcionáři), nikoliv klienti. Proto pan Rusnok odmítl na reformě spolupracovat a snaží se prolobovat změny tak, aby jeho mejdan zaplatili jeho klienti. Opravdu chcete někdo podporovat \“reformu\“, která všechny klienty okrade o peníze?

    Odpovědět

  • FL

    30 května, 2008

    Je zvlastni, to slyset od Vas, z jine stranky. Mlm brainwash firmy rady pouzivaj kouzelnou vetu „Nazente si co nejvic klientu,aby jste se pripravili na duchod.reformu,jeste nikdy tady nebyla takova sance se tak snadno stat milionarem“
    samozrejme rikaj jen jednu stranku veci

    Odpovědět

  • Karel Jarolím

    30 května, 2008

    I proto je pro nás penzijko pouze doplňek, neboť riziko ztráty nebo výrazného snížení zhodnocení v případě brutální reformy penzijních fondů je příliš velké. A některé nové aktivity (například neuvěřitelný provizní návrh vznikajícího penzijního fondu Atlantik) navíc ukazují, že se Rusnok a asociace penzijních fondů stále spoléhají na to, že všechny náklady své předchozí činnosti hodí na klienty.
    Každý poradce, který se před klientem nechce za pár let cítit hloupě, nad tím rizikem přemýšlí a řada z nich si ho vyhodnotila jako příliš velké a klienty varuje. Navíc se o čtyřmiliardiové díře více diskutuje, takže se žádný poradce nemůže odvolávat na to, že nevěděl…

    Odpovědět

  • Fejtek

    30 května, 2008

    Přesně tak, pane Jarolíme. Tolerovat lze snad jen u klienta, kterému přispívá zaměstnavatel, a to jen kdyby ty peníze od zaměstnavatele jinak nedostal (je to ovšem další golfová žumpa se značnými riziky – krásný název banefit je spíš male(r)fit 🙂

    Odpovědět

  • šmudla

    8 června, 2008

    To je pravda, ale pro nás je lepší, aby se lidé moc nedozvěděli a žili v naději, že jim prodáváme to nejlepší na světě.
    Ať žijí a dále se zvyšují provize za penzijní připojištění….

    Odpovědět

  • Čerstvý důchodce

    30 května, 2008

    Z toho tedy vyplývá,že nové klienty budou těžce získávat a stávajícím,kterým uplynul nutný časový limit k výplatě z PF vystoupí.Zváží-li si dnešní spořící účty je rozhodnutí nasnadě.

    Odpovědět