Petr Stuchlík: Polovina roku 2012 bude složitější
Evropské ekonomiky čeká v příštích měsících další zatěžkávací zkouška, která se jistě projeví i na trhu s finančními produkty. Očekáváte nějaký silný otřes poptávky?
Musíme vycházet z toho, že Češi jsou ve vztahu k penězům tradičně konzervativní. Například oblasti investic prostřednictvím fondů se jejich opatrnost v posledních letech ještě prohloubila. Očekávám, že vývoj bude podobný jako v letech 2008 až 2010. Nejprve bude období vyčkávání, to už pomalu nastává, potom se trh zase rozeběhne. Složitější bude první polovina roku 2012. Ve spoustě produktů dochází k významným změnám, ať už jde o DPH a hypotéky, stavební spoření či zavádění antidiskriminačních pravidel v pojištění. Nějaké fatální dopady ale neočekávám, nebude to pro dobré poradce kritické období.
Předchozí finanční krize se i v Česku projevila na poklesu poptávky po některých produktech. Tvrdě to pocítili poradci soustředění na určitou oblast, například hypotéky. Vám se vyplatilo, že máte portfolio služeb diverzifikované. Bude to výhoda i v nadcházejících letech?
Určitě to je velká výhoda, a nejen ve složitějším období. Náročnost českých klientů se totiž postupně zvyšuje. Například u hypoték Čechům dříve stačila konzultace se specialistou, často jen s paní na přepážce své banky. Dnes více než jindy očekávají kompletní servis, při sjednávání hypotéky to znamená například sladění se stavebním spořením nebo pojištěním, chtějí sestavit celý finanční plán. Lidé při nakládání s penězi více přemýšlejí, což je pro nás výhoda. Společnostem našeho typu tak uplynulá krize paradoxně pomohla. Roky 2009 a 2010 byly naše nejsilnější.
Využijete tento růst k dobývání dalších trhů nebo chcete posilovat hlavně v tuzemsku? REKLAMA
Soustředíme se na Českou republiku a Slovensko a u toho zřejmě v nejbližších letech zůstaneme. Máme jisté zkušenosti s Maďarskem, Ukrajinou a Polskem, jsme si proto vědomi toho, že expanze by vyžadovala velké investice a rozptýlení naší pozornosti. V tuzemsku máme kam růst, obchodní model Fincentra se stále rozvíjí. Následující roky navíc přinesou další příležitosti. Fincentrum je jedna z mála kapitálově silných českých poradenských firem, proto se raději budeme rozhlížet v ČR a na Slovensku.
Přejděme na stranu klientů. Řekl jste, že Češi ve financích zdrženliví a zároveň požadují stále dokonalejší servis. Jak jsou na tom s tolik omílanou finanční gramotností ?
Novým produktem, se kterým přijde v příštích letech téměř každý do styku, bude důchodové pojištění v druhém penzijním pilíři . Cesta k důchodové reformě byla dlouhá a klikatá a výsledek má stále mnoho kritiků. Patříte mezi ně i vy? REKLAMA
Ano, patřím, výhrad je celá řada. Z naší branže musím upozornit na problém, kterého si je vědomo i ministerstvo financí, a to regulace provizí za zprostředkování. Na první pohled správná věc. Z naší zkušenosti víme, že pokud jsou finanční poradci dostatečně zainteresováni, dokáží klientovi produkt dostatečně vysvětlit. V momentě, kdy za to budou dostávat odměnu výrazně pod průměrem ostatních finančních produktů, vidím v tom problém. To je prostě realita, navržené odměny nezaplatí ani benzín na cestu ke klientovi. Z důchodového pojištění se tak přinejlepším stane odrazový můstek pro produkty jiné.
Vidím dva možné scénáře: buď bude druhý pilíř povinný, pak nejsou poradci potřeba. Nebo ať je nepovinný, ale bez zastropování odměn. Navíc regulace se má týkat i třetího pilíře, což je ve své podstatě protiústavní. Očekávám, že reforma se v současném nastavení nějak rozběhne. Druhý pilíř bude zajímavý pro nadprůměrně vydělávající klienty, zájem bych ale nepřeceňoval. Poměrně brzo můžeme počítat s novelizací, která přinese změny v nastavení parametrů. Jak je v Česku zvykem – nedotažený zákon, který čeká každého půl roku novela. I když uznávám, že politicky může jít o maximum možného, je to největší problém reformy: Jak máte lidem doporučovat reformu, kterou bezpochyby čeká řada neznámých modifikací?
Děkuji za rozhovor.
Rozhovor vyšel v časopisu Euro