Ministerstvo vnitra společně s Českou asociací pojišťoven a Českou kanceláří pojistitelů prezentovaly
koncepci pozměňovacího návrhu novely Zákona O policii ČR. Cílem pozměněné zákonné úpravy by podle předkladatelů mělo být zmenšení administrativy s řešením škodních událostí související s dopravními nehodami a motivace ke slušnému chování účastníků silničního provozu.
Návrh zákona, který by měl začít platit od 1. 1. 2009 přináší tři důležité změny:
- zvýšení škodního limitu u dopravní nehody bez účasti policie
- zavedení jednotného systému hlášení nehody
- zohlednění bodového systému v pojistném
Zvýšení škodního limitu u dopravní nehody bez účasti policie
Podle stávajícího předpisu účastníci dopravní nehody nemusí na místo kolize volat policii, pokud na vozidlech vznikne škoda do 50 000 Kč. Zvýšený limit na úrovni 100 000 Kč by měl ulehčit policii, která se bude moci věnovat prevenci a monitorování nebezpečného chování na ulici, nikoliv řešení v podstatě soukromoprávních událostí (účastník nehody x pojišťovna). Zvýšený limit se však netýká nehod, kde svou roli sehrál alkohol nebo kde došlo ke zranění či usmrcení. V případě, že účastník nehody policii zavolá neoprávněně a škoda bude očividně nižší než uvedených 100 000 Kč, vystavuje se riziku, že výjezd policie bude povinen uhradit.
"Chceme méně administrativy tak, aby policisté byli skutečně policisty. Naším cílem je, aby policie působila preventivně na rizikových úsecích a netrávila čas vyšetřováním banálních nehod," uvedl k novému návrhu ministr vnitra Ivan Langer.
REKLAMA
Zavedení jednotného systému hlášení nehody
Vzhledem k tomu, že policie se nebude účastnit vyšetřování nehod do výše 100 000 Kč a pojišťovnám by při řešení pojistných událostí chyběl protokol od policie. Počítá návrh novely zákona s tzv. "Záznamem o dopravní nehodě". Prázdný formulář bude povinou součástí vozu a účastníci dopravní nehody budou pod hrozbou sankce povinni tento formulář bezprostředně po kolizi vyplnit. Nevyplněním Záznamu o dopravní nehodě se řidič mimo jiné vystavuje riziku, že bude považován za podezřelého ze zavinění dopravní nehody.
Formulář bude obsahovat informace o účastnících kolize, pojistitelích, druhu a míře poškození vozidel a popis okolností za jakých došlo k dopravní nehodě. Na základě tohoto formuláře, který následně každý z účastníků předloží své pojišťovně dojde k vyřízení pojistné události.
REKLAMA
"Je nutné institucionalizovat povinnost hlášení o škodě, jinak by neslušní řidiči mohli z míst dopravních nehod odjíždět. To by umožnil vznik zákonné povinnosti společného záznamu o dopravní nehodě, který pojištěnci předloží svým pojišťovnám," uvedl Ladislav Bartoníček, prezident České asociace pojišťoven.
Zohlednění bodového systému v pojistném
Nejvýraznější novinkou konceptu nového znění zákona je propojení informačních systémů pojišťoven a policie, kdy policie bude České kanceláři pojistitelů poskytovat data o prohřešcích řidičů resp. počtu odebraných bodů v důsledku porušení dopravních předpisů.
REKLAMA
V následujících třech letech po nabytí platnosti zákona by mělo ze strany pojišťoven docházet pouze ke sbírání informací o pojištěncích. Až po vytvoření jakési "historie klienta" by mohla pojišťovna přistoupit k zakomponování "přestupkovosti klienta" do výpočtu pojistného u pojištění odpovědnosti za provoz vozidla – povinného ručení. Nicméně zohledněny by byly především opakované hrubé porušení předpisů.
Zajímavým se z tohoto pohledu zdá také návrh, který dá do ruky pojišťovnám zákonný nástroj, pro zpětné vymáhání vyplaceného pojistného plnění za škodu, kterou pojištěný způsobil vinou hrubého přestupku, kterým se již v minulosti provinil. Tuto náhradu by pojišťovna měla právo vymáhat na recidivujícím viníkovi dopravní nehody.
Úplně do detailů v návrhu zákona není například dořešeno jakým způsobem by se návrh zákona dotýkal motoristů řídících vozidlo svého zaměstnavatele, či řídící vozidlo zakoupené na leasing. Nicméně z principu by měl nést, podle vyjádření Ladislava Bartoníčka, odpovědnost zaměstnavatel: "zaměstnavatel by měl mít přehled o svých zaměstnancích, kterým poskytuje svá vozidla, a proto by měl nést i odpovědnost za to, jakým způsobem se řidič na silnicích chová."