Pojištění auta: 10 tipů jak ušetřit a 10 tipů jak prodělat
Rostoucí inflace začíná mít skrytý dopad na cenu pojištění vozidel. Zatímco u nově sjednávaných smluv zůstávají ceny přibližně stejné jako v posledních měsících, u existujících smluv dostávají klienti na výročí pojištění pro další rok navýšenou cenu.
Pillow pojišťovna sestavila přehled možností, jak jednoduše snížit cenu za pojištění auta, motorky a jakéhokoliv jiného vozu. A také přidala stejný počet babských rad, jak na první pohled ušetřit, ale ve skutečnosti si zadělat na malý či velký problém.
-
Změňte pojišťovnu (úspora až 35 %)
Každá pojišťovna používá jiný systém výpočtu ceny pojištění. Na trhu je k dispozici nabídka od 11 různých pojišťoven a šance, že ušetříte, je vysoká. A jeden užitečný tip: většina spotřebitelů ví, že současné pojištění musí vypovědět nejpozději 6 týdnů před výročím. Pokud vám ale pojišťovna zdražila, můžete vypovědět celý měsíc od okamžiku, kdy jste se o tom dozvěděli. Protože informaci o zdražení zasílají pojišťovny 2 měsíce před výročím smlouvy, máte oproti 6 týdnům ještě trochu času navíc.
-
Plaťte dle kilometrů (úspora až 35 %)
Pokud jezdíte málo a zatím nemáte pojištění s cenou dle kilometrů, zbytečně se okrádáte. Již dvě pojišťovny nabízí cenově zvýhodněné pojištění pro vozidla, která ročně najednou do 12 tisíc kilometrů. Ve smlouvě můžete mít dokonce vyčísleno i kolik peněz ušetříte za každý kilometr, který nenajedete.
-
Zkuste současnou pojišťovnu (úspora až 10 %)
Některé pojišťovny bohužel stále zvýhodňují nové klienty před současnými. Pokud si uděláte výpočet na webu u současné pojišťovny, zjistíte, že v nové smlouvě dostanete lepší cenu, než máte na další rok. Naštěstí už několik pojišťoven se chová jinak a cena pro stejného klienta a jeho vozidlo je stejná, ať již se jedná o novou smlouvu nebo o pokračování současné.
REKLAMA
-
Zkuste srovnávače i weby pojišťoven (úspora až 10 %)
Bohužel většina srovnávačů nebo poradců na trhu je „děravá“ a v nabídce jim schází jedna nebo více pojišťoven. Zkuste tak alespoň dva srovnávače a scházející pojišťovnu si můžete spočítat přímo na jejím webu. Super je, že vše zvládnete z domova nebo kanceláře za pár minut, digitalizace je na straně vaší peněženky.
-
Plaťte měsíčně bez přirážky (rozložení plateb)
Dříve pojišťovny nadutě radily, že máte platit ročně, protože pak „získáte slevu 5 %“. Ve skutečnosti se jednalo o přirážku 5 % k měsíční platbě. A pojišťovny neporadily, kde před výplatou najít například 15 tisíc pro kompletní pojištění obsahující nejen povinné ručení, ale i havarijní pojištění. Normální je platit měsíčně bez přirážky. Hypotéku také neplatíte ročně, že?
-
Zbavte se zbytečností (úspora až 7 %)
Důvod, proč je vaše pojištění dražší, než by mělo být, často spočívá v balíčkách. Některé pojišťovny zejména k povinnému ručení přibalují „výhodné krytí zdarma“. Jeho cenu ale vždy zaplatíte ve vyšší ceně. Zbavte se balíčků a ponechte si v pojištění jen to, co skutečně potřebujete. A ještě jeden tip: pokud máte vozidlo starší 15 let a stále platíte za havarijní pojištění, zvažte jeho ukončení. Ve většině případů se ekonomicky nevyplatí.
-
Nárokujte slevu za garáž (úspora až 5 %)
Logické zvýhodnění Česku zatím nabízí pouze jediná pojišťovna (Pillow). Sleva platí na rizika, která majitele garáží ohrožují méně: krádež vozidla, vandalismus a přírodní nebezpečí (například kroupy atd.)
-
Zvolte si opravu ve smluvních servisech (úspora až 10 %)
Asi každý ví, jak různá může být cena za opravu v autorizovaných servisech a v těch neznačkových. Autorizovaný servis musí používat značkové náhradní díly a vyplácet vyšší mzdy. Některé pojišťovny dávají klientům při sjednání havarijního pojištění na výběr a při volbě opravy v síti smluvních neznačkových servisů je pojištění levnější. Vhodné je zejména pro majitele starších aut (nad 5 let). Novější vozidla by měla mít vždy možnost opravy v autorizovaných servisech kvůli zachování záruky.
REKLAMA
-
Chtějte jen fixní spoluúčast (úspora při škodě i desítky tisíc Kč)
Povinné ručení se spoluúčastí je nesmyslné, přesto ji stále ještě několik pojišťoven nabízí ve spojení se škodami v zahraničí. U havarijního pojištění existuje podobný nesmysl: spoluúčast ve formě procent. Čím větší škoda, tím více musí klient zaplatit ze svého. Pokud je spoluúčast 5 % (nejméně 5000 Kč), pak při škodě ve výši 300 tisíc zaplatí majitel vozu 15 tisíc, tedy o 10 tisíc více než by platil při pouze fixní spoluúčasti 5000 Kč.
-
Vyberte pojištění bez poplatků (úspora stovky korun)
Pozor, i v pojištění vozidel se lze setkat s poplatky. Nejčastěji se jedná o poplatek v souvislosti s upomínkou pojistného nebo poplatek ze upomínku dlužného pojistného po ukončení pojištění. Naštěstí už pár pojišťoven garantuje svým klientům, že žádné poplatky nejsou. Například Pillow má tuto záraku napsánu přímo v podmínkách, tzv. klientské smlouvě.
10 tipů jak prodělat
Na internetu i od „rádoby poradců“ se lze setkat s radami, které se mohou vymstít. Pokud uvažujete nad jejich využitím, měli byste znát i možné negativní následky vašeho rozhodnutí. Možná zjistíte, že zase tak dobrá rada to není.
-
Pojistka na někoho jiného (na rodiče, prarodiče, …)
Zejména mladší majitelé vozů mají povinné ručení dražší. Nabízí se tak možnost, aby smlouvu sjednal někdo jiný, třeba táta, který má již vyježděné bonusy. Ve smlouvě je tak uveden jako plátce táta, jako majitel a provozovatel dle technického průkazu syn, který skutečně auto provozuje. Pojišťovny v takovém případě automaticky navyšují cenu (jiný plátce a provozovatel), navíc při škodě se zdraží povinné ručení na pojištěné auto i na auto, které provozuje táta. A do třetice všeho špatného – tímto postupem by si syn nikdy nevyjel vlastní bonus.
-
Nové bydliště mimo Prahu a velká města
I s takto divnou radou se lze na webu setkat. Vychází z faktu, že vyšší cena je pro klienty z velkých měst. Mnohem vetší váhu při stanovení ceny mají ale bonusy a ujeté kilometry za rok, bydliště ovlivňuje cenu mnohem méně. Přehlašovat si bydliště kvůli nižší ceně se určitě nevyplatí.
-
Limit na povinné ručení pouze 35 miliónů
Čím vyšší limit povinného ručení, tím vyšší cena. To vede některé mudrlanty k radě sjednávat jen základní limit povinného ručení. Náhoda je ale blbec a nejeden řidič by mohl vyprávět, jak snadno lze způsobit škodu na zdraví vyšší než 35 miliónů. Nízký limit pak může pro viník znamenat až exekuci – není schopen z vlastních úspor uhradit škodu.
-
Neuvedení pravdivého způsobu užití
Pokus o trestný čin pojistného podvodu je častější než si lze představit. Zejména majitelé vozidel v půjčovnách nebo taxíků chtějí ušetřit „vychytralým“ způsobem: neuvedou pravdivý způsob užití vozidla. Získají tak nižší cenu, ale v okamžiku pojistné události po nich bude část škody soudně vymáhána.
-
Jízda bez povinného ručení
Někteří majitelé nemají uzavřené povinné ručení úmyslně a jiní neúmyslně (vozidlo mají nepoužívané a odstavené např. na zahradě). Z pohledu zákona v tom není rozdíl, za vozidlo musí odvést poplatek ČKP v každém případě. Pokud vozidlo nepoužívají, je třeba dát značky do depozita. Pokud nepojištěné vozidlo způsobí škodu, její třetinu bude muset majitel uhradit.
REKLAMA
-
Havarijní pojištění s limitem
Aneb nechci slevu zadarmo. Některé pojišťovny a poradci nabízí nesmyslné havarijní pojištění, kdy je pojištěna pouze část vozidla. Ve smlouvě je stanoven limit (např. 50 nebo 100 tisíc), v případě škody nikdy nedostane majitel vyplaceno více. Je jasné, že když jsem majitelem vozidla v hodnotě půl miliónu, je pojištění s uvedeným limitem zcela k ničemu.
-
Bez pojištění skel nebo s malým limitem na skla
Více jak polovina majitelů osobních vozidel má kromě povinného ručení i pojištění skel. Spoléhají na to, že kamínek čelní sklo nerozbije nebo že výměna nebude tak drahá. To bohužel neplatí, zejména u novějších vozidel je i díky rostoucí inflaci cena výměna stále vyšší. A to je i nebezpečí pro všechny, které pojištění skla mají, ale s nedostatečným limitem. Nejjistější je zvolit variantu s neomezeným limitem.
-
Neaktualizování hodnoty vozidla
Pokud jste při sjednání havarijního pojištění uvedli cenu vozidla, dnes již bude jiná, po pár letech výrazně nižší. Při škodě již nikdy nedostanete částku, jakou mělo auto na počátku. Mnoho pojišťoven ale automaticky nepřepočítává cenu dle aktuální hodnoty vozidla, musíte sami po pojišťovně tento přepočet vedoucí ke snížení ceny pojištění chtít. Některé pojišťovny znají vývoj ceny vozidla v čase, a tak automaticky cenu upravují, klient se o změnu nemusí starat.
-
Asistenční služby s limitem do 5000 Kč
Ještě před 5 lety byly asistence s limitem 5 tisíc vysoký nadstandard a umožňovaly odtah na potřebnou vzdálenost. Dnes stačí v rámci okresu, ale při odtahu třeba z Čech na Moravu a opačně počítejte s vlastním doplatkem v řádu tisíců a někdy i deseti tisíc korun. Pokud s autem jezdíte mezi kraji, je asistence s bezlimitním odtahem v Česku nezbytností.
-
Neověřovat si, zda je současné pojištění nejlepší
Největší chybou je slepě věřit, že současné pojištění je nejvýhodnější. Pokud si alespoň jednou za dva nebo tři roky nezkontrolujete své pojištění oproti cenám jiných nabídek na trhu, máte téměř jistotu, že platíte zbytečně moc. Nově vzniklé pojišťovny využívají naplno digitalizace a mohou tak nabídnout kvalitnější pojištění s méně výlukami za stejnou nebo ještě nižší cenu, než nyní platíte.