Předkladatelem tolik diskutované novely je Ministerstvo financí, státní institucí dohledu v této oblasti je Česká národní banka. Adresátem novely jsou pojišťovací zprostředkovatelé, potažmo pojišťovny. Ministerstvo předložilo vládě dokument, který samo v tichosti vypracovalo. V tichosti doslova – návrh totiž proti obvyklé praxi nekonzultovalo ani s adresáty, ani s Českou národní bankou. Politováníhodný lapsus? Ano. Ještě zajímavější je však skutečnost, že jedna z nejkontroverznějších a nejdiskutovanějších částí připravené novely – konkrétně § 21h, který omezuje výši provize za zprostředkování rezervotvorného životního pojištění částkou 4 tisíce Kč – je v příkrém rozporu s řešením, které předpokládá důvodová zpráva k tomuto zákonu.
Co si myslet o situaci, kdy je vládě důvodovou zprávou doporučeno nezasahovat do tržních principů a provizi direktivně „nezastropovat“, ale předkládaný text novely říká pravý opak? Těžko říct. Jedná se o další politováníhodný lapsus, nebo jde o záměr?
Fakt, že je celá novela v tuto chvíli předčasná s ohledem na zatím ne zcela jasné záměry Bruselu při přípravách revize směrnice IMD a zbrusu nové regulace PRIPs, jen podtrhuje zvláštní pachuť celé připravené novely. Staví se proti ní i samotná ČNB, která by logicky raději vyčkala, jak dopadne zmíněná regulace na úrovni EU, aby se nemuselo za rok vše přepracovávat.
Celá situace připomíná známé rčení ohledně nevědomosti jedné ruky o činnosti té druhé. Jak jinak si vysvětlit, že MF v rámci této novely navrhuje snížení poplatků za registraci pojišťovacích zprostředkovatelů na současnou úroveň s účinností od počátku příštího roku, a to těsně po schválení jejich zvýšení, které MF nedávno rafinovaně a tiše „přilepilo“ k novele zákona o kolektivním investování, který před pár dny schválil Senát, a s jehož účinností se počítá od července tohoto roku?
JUDr. Vladek Krámek, ředitel odd. právní a compliance, Fincentrum a.s.
REKLAMA
Článek vyšel též v týdeníku Euro