CZK/€ 25.120 -0,02%

CZK/$ 24.168 +0,07%

CZK/£ 30.274 -0,62%

CZK/CHF 27.020 +0,27%

Proč pečlivě vybírat finančně poradenskou společnost

 


 

Finančně poradenské společnosti působící na českém trhu se liší. Některé odlišnosti jsou spíše kosmetické, jiné mohou být zásadní. Zvolit správnou finančně poradenskou společnost může být poté rozhodující pro spokojenost finančního poradce. A vězte, že není zdaleka "jediná správná"! Každému poradci vyhovuje jiný přístup – a každá finančně poradenská společnost jiný přístup nabízí.

V čem se obecně finančně poradenské společnosti liší? První na ráně jsou provize. Nejedná se ale pouze o jejich výši, rozdíly mohou být zásadnější. Pro poradce je důležité analytické zázemí. Finanční poradce nemá čas ani možnost věnovat se klientům a zároveň neustále sledovat změny ve všech produktech. Zásadní je i zpracování smluv. Jak často smlouvy nedojdou do finanční instituce? Za jak dlouho budou zpracovány? To není jen otázkou rychlosti výplaty provizí. A v neposlední řadě může poradce ocenit marketingovou podporu společnosti.

Provize

Provize jsou snad nejčastěji rozebíraným argumentem pro změnu finančně poradenské společnosti. Poradci zpravidla (rozumějte: pravděpodobně vždy) přecházejí i za lepšími finančními podmínkami. Není to nic neobvyklého – i zaměstnanec v libovolném oboru mění práci s cílem získat lepší (i finanční) podmínky.

Společnost nabízející "nejvyšší provize" ovšem nemusí být zdaleka vhodnou volbou pro každého. "Nejvyšší provize" mohou být draze vykoupeny. Poradce si kupříkladu musí platit dražší školení, nedostane příplatek na kancelář nebo veškeré "ologované" předměty budou stahovat nemalou část provize zpět do firmy.

Rozhodující je také struktura provizí. Zatímco někdo může preferovat vyšší získatelské provize, pro jiného poradce mohou být významné následné provize (ty jsou vhodné i pro stabilitu firmy; poradce, kterému měsíčně chodí nemalá část výplaty z následných provizí, pravděpodobně bude mít menší motivaci odejít jinam a začít budovat klientský kmen znovu). Zejména zkušenější poradce, kteří se zaměřují na investice, nemusí trápit vyšší či menší provize onoho kontroversního produktu. Stejně tak poradce, kteří se zaměřují především na financování bydlení.

REKLAMA

Analytické zázemí

Analytické zázemí má ve finančně poradenské společnosti mnohý význam. Pro poradce je ale nejdůležitější sledování aktuálních změn v produktech a vyhodnocování výhodnosti jednotlivých produktů. (Pokud vyhodnocuje produkty na základě provizí, jak uvádějí někteří kritici analytických center, tak pro poradce není příliš užitečné… snad leda pro bouchače a střelce.)

Samozřejmě, každý klient je jiný, každý má jiné potřeby a pro každého se hodí jiný produkt s jiným nastavením. Ovšem základní přehled o produktech analytické oddělení podat může. Při složitějších případech se poradce navíc má na koho obrátit. Analytici tak finančním poradcům v terénu může významně šetřit čas. A čas jsou peníze.

Neméně významnou rolí analytického oddělení je možnost komunikace s finančními institucemi o vývoji nových produktů. Finanční poradci mají mnohdy dobré nápady, co by využili v práci se svými klienty, ale nemají ani čas ani možnost vyjednávat s finančními institucemi sami. Je-li ve společnosti fungující analytické centrum, mohou ideu předat, analytici ji rozpracují a s produkčním potenciálem v zádech vyjednají podmínky úprav v produktech či zcela nové produkty.

Pro poradce možná menšího významu nabývá další účel analytického zázemí: Analytici posuzují, zda nové produkty a nové společnosti mají potenciál pro zařazení do nabídky. Není vždy smyslem nabízet klientům všechno – ale především je cílem nabízet klientům všechno, co klienti potřebují.

REKLAMA

Zpracování smluv

Rychlost zpracování smluv finančně poradenskou společností není jen otázkou rychlosti výplaty provize. Ale to také. Poradce dostane provizi, až když ji obdrží finančně poradenská společnost od finanční instituce. Finanční instituce ji vyplatí až po obdržení smluv. A smlouvu odešle finančně poradenská společnost až po jejím zpracování a zanesení do interního systému. A jak dlouho ji bude zpracovávat, závisí společnost od společnosti.

Mnohem zásadnější pro finanční poradce správně řídící své cash-flow (finanční toky) je ale jiná věc než rychlost připsání provizí na účet: Rychlost vyřízení klientova zajištění a investic a potvrzení smluv ze strany pojišťoven a investičních společností. Pokud chce poradce klienta pojistit proti určitým rizikům, může pojišťovna z nějakých důvodů smlouvu odmítnout (např. příliš rizikový klient apod.). Bez potvrzení smlouvy tak klient nemá požadovanou pojistnou ochranu.

Marketingová podpora

Ač se to může na první pohled jevit zbytečné (vždyť multilevel marketing hlásá obecně jako svou hlavní výhodu to, že nepotřebuje drahou reklamu), marketingová podpora může být také zásadní. Poradce má mnohem snazší cestu ke klientovi, pokud klient pozitivně vnímá jeho mateřskou společnost. A pozitivní vnímání lze vhodně cílenou marketingovou kampaní (nikoli pouze přímou reklamou) do značné míry navodit.

Další: Zejména řešení sporů a odchod

Důležitým faktorem může být způsob řešení sporů mezi společností a jejími (i bývalými) poradci. Z toho lze vyvodit, jak bude společnost řešit případný spor s vámi. Bude ochotna jednat? Je svolná ke kompromisnímu řešení? Nebo se bude soudit? Nebo dokonce využívá rozhodčí doložky?

Podmínky na trhu se mění. Finanční poradci to vidí neustále: Každou chvíli přijdou finanční instituce s "novým, ještě lepším a pro klienty bezesporu výhodnějším" produktem. A stejně tak se mění i kvalita a zázemí jednotlivých finančně poradenských společností. Kdo je jednou na špici, může zaspat. A ze zadních pozic se kvalitativní skok dá také udělat. Pak může chtít poradce "změnit barvu"… a umožní mu to jeho smlouva? Za jakých podmínek?

Zvláštní je, že poradci klientům radí, aby (zejména) u úvěrových vztahů zkoumali podmínky předčasného ukončení smluvního vztahu. Sami ale mnohdy svůj smluvní vztah z tohoto pohledu nezkoumají

Loading

Vstoupit do diskuze 23 komentářů



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Aleš Brabenec

    11 října, 2010

    Článek byl napsán čtivě, ale na můj vkus příliš všeobecně. Tím nechci nikoho kritizovat. Člověk, který přemýšlí o tomto povolání, nebo o informativní schůzce se zástupcem společnosti, by ocenil filozofii zmíněných ,,poradenských,, společností.
    Aby nedošlo k tomu, že bude chtít poradit v oblasti investic a narazí na prodejce IŽP.

    Odpovědět

  • tygr

    11 října, 2010

    Jaký je vůbec význam tohoto článku? Nechápu.
    A ještě dodatek, některé zobrazené firmy nejsou poradenské společnosti, některé si to myslí a některé jsou poradenské společnosti.

    Odpovědět

  • Pavel Borák

    11 října, 2010

    Napriklad ZFP si na poradenstvi nehraje, jsme zprostredkovatele. Partners delaji financini poradenstvi jinak, je to jako u McDonalda. Taky jidlo trochu jinak, chutne, ale neprospiva vam.

    Odpovědět

  • Jiří

    11 října, 2010

    a která z těch firem prospívá a která banka prospívá?
    spíše mě překvapuje, že tam je minifirmička Sophia a chybí Broker Cons.

    Odpovědět

  • tygr

    11 října, 2010

    Asi proto, ze Broker Consulting nikoho nezajima. Vsadim se, ze do dvou let bud zkrachuje nebo jej koupi OVB. Namluvy zacaly v cervenci.

    Odpovědět

  • fincentrák

    11 října, 2010

    Áaa tygřík z Fincentra…je zklamaný, že mu jiná nejmenovaná firma (hádejte jaká) nezaplatila za fincentrum…Tu historku znáte? Vedení Fincentra navrhlo té firmě odkup své sítě…Ale památná věta představitele té firmy vše ukončila, zněla: Pánové, koupili bychom vás, ale skutečně pevné jádro vaší firmy tvoří zhruba 30 lidí, ti ostatní by odešli hned jak jim snížíme provize. Je jim úplně jedno, kde pracují. Můžeme vám nabídnou 5 000 000 korun. Berte nebo nechte být.

    Odpovědět

  • rozumbrada

    14 října, 2010

    Oba jste JANTAŘI… !! Hlavně se nezapomeňte pohádat o hovadinách, které nejsou a jen tak nebudou reálné…

    Odpovědět

  • Anonym

    11 října, 2010

    Loga finančně poradenských a zprostředkovatelských společností byla použita čistě náhodně jako ilustrační.
    Vzhledem k několika dotazům (vč. e-mailových) jsem doplnil i logo BC.

    Odpovědět

  • tomáš

    11 října, 2010

    DObrý den, využiji článku, který se dotýká více společností a chci se zeptat pana Zámečníka – kdy bude další rozhovor s nějakým poradcem z další z předdomluvených firem? Je nějak dlouho prázdno a mne tento „projekt“ zajímal…

    Odpovědět

  • Anonym

    11 října, 2010

    Dobrý den, máte-li na mysli cyklus rozhovorů s nejlepšími poradci finančně poradenských společností, tak nemám dobré zprávy. Z dalších oslovených:
    AWD vždy po připomenutí zaslalo nějaký doplňující dotaz (typu: jak bude rozhovor vypadat, zda může být poradce mimopražský apod.), na který jsem obratem zaslal odpověď, nebo se vymluvili na dovolené… po několika urgencích v průběhu několika měsíců jsem nabyl dojem, že o rozhovor nemají zájem.
    Z OVB jsem vždy po urgenci dostal odpověď, že to musí projednat vedení, a pak se už nikdo neozval ani po následující urgenci…
    Ze Sophia Finance ani ZFP akademie jsem neobdržel ani jednu odpověď. Přitom při osobním jednání (u ZFP akademie několikerém) byl projeven o projekt zájem…
    Nepředpokládám, že by v uvedených společnostech neměli dobré poradce, přestože jejich reakce (či nereakce) by k takovému dojmu mohla svádět. Proč ale o rozhovor nemají zájem, nedokáži říci.
    Osobně jsem se domníval, že o cyklus rozhovoru s nejlepšími finančními poradci bude ze strany finančně poradenských společností větší zájem. Finanční poradenství má mezi lidmi pořád ještě převážně špatný zvuk a mnohem častěji jsou publikovány negativní informace o finančním poradenství, přičemž tento cyklus má ukázat, že jsou dobří poradci (a není zdaleka jen jeden v několika společnostech), kteří dokáží přinést klientům nezanedbatelný užitek.

    Odpovědět

  • Luis Corvalán

    12 října, 2010

    Smutný konec Sophia Finance. Kdo je trochu obeznámený se situací uvnitř SF, tak ví, že v současné době již pouze minifirmička je zadlužená na koho se podívá a pomalu ale jistě umírá. Schopní poradci už dávno odešli a nově příchozí jsou nadšenci z OVB apod. Zpočátku jsou možná nadšení, protožem slibem nezarmoutíš, ale po čase prokouknou i oni.

    Odpovědět

  • Ondřej Záruba

    13 října, 2010

    To Fincentrum musí psát takovéhle pseudočlánky, které mají rozdmýchavat útoky na jednotlivé poradenské společnosti?
    Možná, pane Zámečníku, právě proto se s Vámi nikdo ze SOPHIA bavit nechce.Máte zde na webu bordel.Kdejaký anonymní hulvát si zde napíše co chce.

    Odpovědět

  • Anonym

    14 října, 2010

    Ondro, článek, pod kterým jsem podepsán, jsem psal já, nikoli Fincentrum ;-). Dokonce před jeho vydáním nikdo z Fincentra nevěděl, co píši.
    Pokud za bordel považujete, že každý má možnost vyjádřit svůj názor, pak prosím. Osobně jsem ale striktně proti jakékoli cenzuře v jakékoli podobě.

    Odpovědět

  • Ondřej Záruba

    14 října, 2010

    Petře já Vás beru.jste člověk, který má přehled.Ale takovýhle článek přímo vybízí ke špíně, na kterou jsem reagoval.Investujeme býval hlavně odborný server.Web patří Fincentru a i vy jste Fincentrum.Je to stejné jako kdybyste si přečetl článek v našem Finančním měsíčníku ode mě a interpretoval to jako názor SF.
    Já nemám nic proti názoru.Ale je rozdíl, když se někdo podpíše jako Ondra Záruba, který jde s kůží na trh, a když se někdo podíše pod nějakým vtipným pseudonymem.Já jsem nikdy na tomhle serveru nesnížil k tomu, abych zde publikoval anonymní komentáře, přestože by to bylo někdy výhodné.Ale ctím určitá pravidla odpovědné diskuse.A tohle mi vadí.Cenzura je špatně, ale třeba povinná registrace by vedla ke slušnější diskusi.

  • Anonym

    14 října, 2010

    Netuším, co myslíte tím, že článek vybízí ke špíně. Článek jen říká, aby si poradce vybral společnost, která bude jemu vyhovovat, což není pro každého stejná společnost, a čím se jednotlivé společnosti mohou lišit. Sám jistě víte, že se společnosti v uvedených kritériích liší – a mnohdy hodně významně.
    Povinná registrace přinese pouze iluzi zbavení se anonymity. Tím je podle mého názoru ještě nebezpečnější z pohledu transparentnosti než diskuse transparentně umožňující anonymní názory. Nikomu bychom nemohli zabránit, aby si neotevřel účet na jméno „Franta Vonásek“ – a vy nikdy nebudete vědět, jestli se pod ním skrývá Franta Vonásek nebo někdo úplně jiný.
    Jediným efektivním řešením by bylo otevření účtu na základě legitimace platným průkazem či po obdržení zaslané notářsky ověřené kopie průkazu. A to jistě chápete, že není řešení ;-).

  • Ondřej Záruba

    14 října, 2010

    Tak se inspirujte u Martina Viktory.

  • Anonym

    14 října, 2010

    Osobně nemám rád uzavřené weby. Navíc ani tam nemáte jistotu, že ten, kdo se s vámi baví, je tím, za koho se vydává.

  • Zdeněk Belza

    14 října, 2010

    Dobrý den pane Zárubo,
    těmi hulváty jste měl na mysli účastníky diskuse, kteří používají výrazy nedůstojné jejich postavení??
    Nebo snad ty, kteří obviňují ostatní, aniž by k tomu měli reálný a objektivní důvod??
    Byť Vy se neznáme osobně, já Vás vždy považoval za zkušeného odborníka, proto mě velmi překvapuje doměnka, že takovýto článek dokáže zastavit nebo naopak rozdmýchat boje mezi poradenskými společnostmi..
    To přeci není o článku, ale o jednotlivcích z řad společností….
    Velmi chápu Vaše rozhořčení nad anonymitou, která zde panuje a nad chování některých jednotlivců. Osobně se přesně z toho důvodu diskuse neúčastním.
    Na druhou stranu, internet, ať chceme nebo ne, je anonymní a vždy lze nalézt způsob, jak svoji anonymitu zařídit…
    Pane Zámečníku, Vám naopak děkuji. Ne vždy lze napsat článek, který je objektivní… V tomto případě – dle mého názoru a pocitu – došlo pouze k výčtu argumentů, které používají všechny společnosti bez rozdílu loga. A současně ke konstatování, že je třeba vždy takovou nabídku posuzovat komplexně a nenechat se strhnout pouze k jedné výhodě.
    Vzhledem k tomu, že už jsem několik takových rozhovorů absolvoval, osobně považuji tuhle výstupní informaci za mnohem důležitější, než by se na první pohled zdálo.

    Odpovědět

  • Spoustová Marie

    18 října, 2010

    Pane Belza, osobně Vás neznám a tak netuším zda jste z branže poradců, či ekonomů a pod. Chci jen říct, že Váš příspěvek je dlouhý a nic neříká. Nepochopila jsem na co a proč jste reagoval.

  • alfa

    11 října, 2010

    Jde pouze o reklamu a nalákání důvěřivých lidí, kterých je i přes současnou situaci s podivem stále dostatek.

    Odpovědět

  • Škodolibka domácí

    11 října, 2010

    Právě díky současné situaci a mizernému výhledu do budoucna je podle mě docela rozumné zamyslet se co dál s penězi…
    A ne každý má finanční gramotnost na takové úrovni, aby si mohl sestavit „finančí plán“ sám.
    Podobně jako vy většinou hovoří lidé, kteří si myslí, že kombinací stavebka a spořícího účtu vyzrají na budoucnost 🙂

    Odpovědět

  • Anonym

    11 října, 2010

    Otázkou je pouze to, kdo ty nakradené miliardy i na úkor zákona 43/2004 Z.z /SR/ uhradí s tím, že ty zmařené životy nenažranci už nikdo…

    Odpovědět

  • Robert

    11 října, 2010

    Vyznam clanku je asi takovy:
    Kdyz se clovek koukne na diskuzi k ostatnim clankum od 4.11 do dnesniho dne, zjistime nasledujici….
    4.11 sem vlozil pan Zamecnik clanek vazajici se na MLM. Toto byl posledni clanek pod kterym se rozvijela nejaka diskuze a tudiz i nejaka sledovanost. Od te doby takrka zadna reakce na clanky nasledujici po tomto MLM. Co z toho plyne???
    Diskutuje se pouze v techto uzce zamerenych clancich (MLM) a nikde jinde…
    Trosku zarazejici, nemyslite? A taktez to hovori o strukture diskutujicich pod temito clanky.

    Odpovědět