V souvislosti s odchodem společnosti Fincentrum z AFIZ jsme se v tiskové zprávě jako jeden ze zásadních důvodů dozvěděli, že AFIZ vykonala málo či dokonce vůbec nic v kauze pana Štorka z OVB. To musím zcela zásadně odmítnout – AFIZ není profesní komora ustavená zákonem, jako je tomu například u komor advokátní, notářské, daňových poradců, auditorů či lékařské. V jejich případě je pro výkon činnosti členství ze zákona povinné a členstvím současně vzniká příslušné podnikatelské oprávnění. Pokud taková komora svého člena vyloučí, znemožní mu okamžitě další působení na trhu. To ovšem neplatí pro asociaci s dobrovolným členstvím!
V případě finančních zprostředkovatelů uděluje podnikatelské oprávnění ČNB, nikoliv asociace. Pokud není v zákoně zakotveno, že vyloučení z jakékoliv profesní asociace znamená ztrátu důvěryhodnosti a tedy i ztrátu podnikatelského oprávnění, nezmůže nic ani ČNB. Na druhou stranu – pokud by něco takového v zákoně bylo, asi by do takových asociací vůbec nikdo nevstupoval. Proč by to totiž dělal, když by se potenciálně dobrovolně vystavoval riziku ztráty podnikatelského oprávnění, zatímco všem ostatním by nic takového nehrozilo? To by přece nedávalo smysl. Navíc by to mohlo být snadno zneužitelné k nekalému konkurenčnímu boji.
A pokud vyloučení a jeho zveřejnění nevadí ani firmě, pro kterou dotyčný pracuje a která má všechny nástroje k ukončení smluvního vztahu s ním, co má v takovém případě dělat asociace typu AFIZ? Rozloučit se i s dotyčnou firmou? I to AFIZ udělala! Přesto je to pro někoho málo. Co víc jsme měli udělat, zatím ale nikdo neřekl.
Jediným řešením by tedy bylo uzákonění povinného členství v profesní asociaci (komoře) i v oboru finančního poradenství či zprostředkování jako podmínka výkonu činnosti na trhu. Chceme to?
Pokud tedy někdo vyčítá asociaci s dobrovolným členstvím, že její vyloučený člen dále působí na trhu, jde pouze o populistické prohlášení, které nemá reálný základ.
REKLAMA
Přesto si dovolím tvrdit, že i profesní asociace s dobrovolným členstvím má svůj význam pro členy i pro celý trh, a to hned v několika rovinách:
Zvýšená ochrana spotřebitele jako konkurenční výhoda
Každý člen asociace se dobrovolně hlásí k dodržování etického kodexu a vnitřních předpisů asociace, čímž na sebe bere povinnosti nad rámec zákona. Jsem přesvědčena, že není daleko doba, kdy se toto stane konkurenční výhodou, tedy kdy se klienti budou o tuto skutečnost zajímat a budou si na trhu mezi poskytovateli služeb vybírat ty, kteří budou členy profesní asociace. Důležité je existenci asociací opakovaně medializovat. Právě zde měl například Petr Stuchlík jako předseda představenstva AFIZ a mediální odborník velké pole působnosti, bohužel toho mnoho nevykonal.
Ochrana podnikatelského prostředí před neúměrnou regulací
Žijeme v době převratných legislativních změn, regulátor (MF ČR) i dohled (ČNB) jsou velmi nakloněni k diskusi s trhem nad připravovanými legislativními opatřeními, nemohou však diskutovat s každou firmou. Tady je role asociací nezastupitelná a já si troufám tvrdit, že zde AFIZ vždy odváděla a odvádí velký kus práce. Není pravda, že to klíčové se odehrává v Bruselu. Mnohokrát jsme se přesvědčili, že je velmi podstatné ohlídat, jak bude příslušná evropská legislativa implementována v ČR, protože velmi často dochází k tomu, že různá tuzemská opatření jsou vydávána za důsledek evropské úpravy, ale ve skutečnosti tomu tak není.
Protože náš legislativní proces je velmi nepřehledný – viz. oblíbené „přílepky“, kdy jeden zákon novelizuje jiný naprosto nesouvisející zákon, vyžaduje to neustálou bdělost a alespoň minimální tým odborníků, kteří se tomu věnují naplno. Chápu, že tato činnost může být trochu skryta, ale členové představenstva jsou o ní velmi dobře informováni, a pokud ji někdo nechce účelově vidět, je to velmi smutné.
REKLAMA
Specializovaný právní servis
Tým, který se každodenně věnuje sledování legislativy, zpracovává připomínky a absolvuje desítky oficiálních i neformálních jednání, je pak zcela logicky velmi dobře připraven pomoci kterékoliv členské firmě s praktickou aplikací nové legislativy. A to samozřejmě v rámci zaplaceného členského příspěvku, nikoliv jako placenou službu. Mnohokrát jsme se přesvědčili, že i draze placené advokátní kanceláře nedokázaly odhalit všechny možné důsledky nově přijaté legislativy.
Tento servis mohou využívat i individuální členové AFIZ – samozřejmě jen ve vztahu k problematice jejich činnosti na finančním trhu. Mohou položit jakýkoliv odborný dotaz a mají garantovánu odpověď do 72 hodin, mnohdy ji dostávají obratem. Pokud není výklad příslušné legislativy jasný, AFIZ zajistí podání tzv. kvalifikovaného dotazu na MF nebo ČNB a s výsledkem pak seznámí všechny členy AFIZ.
Řešení sporů s klienty
Klienti mají možnost vyjádřit na půdě AFIZ nespokojenost s prací kteréhokoliv člena nebo jeho obchodního zástupce. AFIZ se snaží takové situaci řešit primárně smírem – tedy vést toho, kdo opravdu pochybil, k finančnímu narovnání s klientem. A naopak chránit poradce, který nepochybil, před neoprávněnými požadavky klienta. K tomu poskytujeme odborné zázemí pro mediaci. Vše pro klienta zdarma, pro člena v rámci jeho členského příspěvku.
Vytváření mediálního obrazu sektoru
To je jednoznačně jeden z nejtěžších úkolů. Není tajemstvím, že pojem „finanční poradce“ není v České republice právě prestižní. Pracovat na nápravě je jeden z dlouhodobých úkolů profesní asociace. Je přitom složité vytvářet pozitivní mediální obraz sektoru, když se jednotlivé firmy mezi sebou nesmyslně mediálně napadají. Zabránit tomu měla kritizovaná „mediální charta“. Razantně ji odmítalo pouze Fincentrum, které zřejmě k náboru spolupracovníků z řad jiných firem potřebuje neustále mediálně útočit na konkurenci.
REKLAMA
Přitom je zcela běžné, že takováto pravidla se na trhu dodržují i bez nějaké formální charty. Nebo snad známe případ, kdy by se v médiích mezi sebou napadaly třeba pojišťovny? Ty si totiž moc dobře uvědomují, že by to poškodilo celý sektor. Některé poradensko-zprostředkovatelské firmy si to však stále nechtějí uvědomit. Nejde tedy o žádné zametání problémů pod koberec, ale o jejich řešení mimo média.
Náklady, náklady…
Pokud má asociace plnit výše popsané funkce, potřebuje k tomu alespoň minimální zázemí – personální i prostorové. Jednat v jedné kanceláři či po restauracích opravdu možné není. Stejně tak není možné nemít alespoň minimální profesionální tým, který se výše popsané činnosti věnuje naplno. Ano, něco to stojí. A je také pravda, že většinu výstupů, zejména na legislativním a mediálním poli, v konečném důsledku využijí i ti, kteří nejsou v žádné asociaci a na financování takové činnosti se nepodílí. Pokud jsou to malé firmičky, je to vcelku pochopitelné. Pokud ale mimo asociace zůstane velká firma, je to na pováženou, protože jde o slušně řečeno vychytralost.
Náklady pro jednu firmu nejsou přitom nijak závratné. Pro zajímavost jsem si spočítala, na kolik přišlo celé členství v AFIZ konkrétně Fincentrum. V přepočtu to bylo 36 074 Kč měsíčně. To odpovídá mzdě jednoho pracovníka centrály ve výši necelých 27 000 Kč hrubého měsíčně.
Členství v evropské federaci FECIF
Na závěr snad ještě pár slov o členství v evropské federaci FECIF. Fincentrum nikdy nebylo přímým členem FECIF. Vzhledem k tomu, že bylo členem AFIZ a AFIZ je členem FECIF, nebyl ani důvod. Všechny informace o dění v Evropě jsou členům sdělovány prostřednictvím AFIZ a je to pravidelný bod jednání jejího představenstva.
Petr Stuchlík osobně byl členem jednoho z „Consultative Committee FECIF“, a pokud si vzpomínám, tak se osobně nezúčastnil ani jediného jednání. FECIF jako federace primárně sdružuje národní asociace a tam, kde taková není, tak se nabízí členství napřímo. Toto však není případ České republiky.
FECIF řeší profesní lobbying v Evropské unii a je závislý na součinnosti právě jednotlivých národních asociací (a ne jednotlivých zprostředkovatelských firem). Osobně tedy považuji za velmi alibistické od Fincentra schovávat se pod FECIF a poté, co vyšlo najevo, že přímým členem opravdu nejsou, hned žádat o okamžité přijetí.
Různé názory na svět a jeho fungování jsou přirozené a děkujme za ně. Pro mě osobně je hlubokým lidským zklamáním způsob, kterým se Petr Stuchlík rozdílnost názorů na fungování asociace a fungování firem na trhu rozhodl řešit a směšné důvody, které si k tomu vybral. A to vše po té, co celý rok asociaci předsedal a měl tu nejlepší příležitost jakékoli změny navrhnout a usilovat o jejich přijetí.
Autorka je generální sekretář AFIZ a generální sekretář FECIF.