Proti chřipce multivitamin. Proti konkurenci multifranchising!
Britský spisovatel David Mitchell v knize Atlas mraků vykreslil chmurnou budoucnost světa, který ovládají franchisoví giganti. Ačkoli ve věku gigafranchisorů zatím nežijeme, pojem mega-, multi- nebo superfranchisor již reálně existuje.
Všechny tyto pojmy označují podnikatele, který provozuje více než jeden franchisový řetězec. Multifranchisoři se obvykle zaměřují na konkrétní oblast podnikání. Příkladem v odvětví hoteliérství může být Mariott International, která sdružuje mimo jiné značky Mariott, Sheraton nebo Ritz-Carlton. Na fast food se zase specializuje společnost Yum! Brands, která zastřešuje např. značky KFC, Pizza Hut či Taco Bell.
Multifranchising má řadu jasných výhod. Při otevření nového franchisového konceptu může franchisor těžit nejen z dosavadních zkušeností, ale i z již vybudované dodavatelské a distribuční sítě i jiné provozní infrastruktury (školicí centra, software, marketing a další). Jako celek se franchisorovo portfolio stává zajímavějším pro investory a silnější pozici může franchisor využít také při jednání s obchodními partnery.
Paralelní provozování několika franchisových sítí vede k lepšímu rozložení rizik. Zatímco občerstvení nabízející ovocné šťávy a zmrzlinu bude dosahovat maximálních prodejů v létě, kavárenské řetězce zvýší své tržby v zimních měsících. Obdobně může franchisor pokrýt i denní špičku, kterou odlišné provozy dosahují v různou denní dobu.
Vytvoření či akvizice nového franchisového konceptu také může být jedinou cestou k expanzi v oblasti, kde již jiný franchisorův řetězec dosáhl svého maxima.
REKLAMA
Multifranchising se však netýká jen franchisorů. Také franchisanti mohou souběžně vést více franchisových jednotek. Zpravidla jim ale v účasti na jiném franchisovém řetězci brání konkurenční doložka. Je proto obvyklejší, že multifranchisanti provozují více franchisových jednotek téže franchisy.
Na čele amerického žebříčku top multi-franchisantů zveřejněném na www.franchising.com se umístila společnost NPC International, která v roce 2017 vlastnila celkem 1478 provozoven řetězců Pizza Hut, KFC, Taco Bell či Wendy’s. Takové portfolio už franchisantovi otvírá cestu ke vstupu na burzu. V prvních desítkách žebřícku figurují i společnost Aramark s celkem 556 provozovnami, jejíž značku nalezneme na několika pražských restauracích, nebo společnost Sodexo.
Franchising je považován za dostupný model podnikání, kterým lze čelit tlaku nadnárodních korporací. Příklad multifranchisingu ukazuje, že i provozovatelé franchis mohou nabýt takových rozměrů, že z pohledu globalizace půjde o vytloukání klínu klínem.