Provize za převod penzijního připojištění? Zrušit!
Situace je jednoduchá: Zaměstnavatel se rozhodne přispívat zaměstnancům na penzijní připojištění. Zaměstnanec si může vybrat libovolný penzijní fond. Penzijní fond může navíc (téměř) kdykoli změnit. Pokud je netrpělivý a v penzijním fondu nevydrží ani pět let, zaplatí poplatek za odchod z fondu ve výši 800 Kč.
Penzijní fondy poplatkem za přestup motivují účastníky penzijního připojištění k setrvání u zvoleného fondu. Ale… co mají dělat penzijní fondy s malým počtem klientů? Chtějí-li růst, musí přilákat nové klienty. Těch se ale příliš nedostává, penzijní připojištění má již přes 4,5 milionu aktivních klientů. V Česku přitom žije něco málo přes 10,5 milionu obyvatel, z nichž pracuje nebo podniká necelých 4,9 milionu. Prostor pro získání nových klientů je tedy poměrně úzký.
(Připustíme-li, že penzijní připojištění může mít uzavřený každý obyvatel starší 18 let, pak se prostor rozšiřuje na cca 8,66 milionu potenciálních zákazníků. Mezi nimi jsou ale i senioři, nezaměstnaní a další nevýdělečně činní, s nimiž zřejmě nelze počítat na pozici klientů penzijních fondů.)
Zejména klientsky menší penzijní fondy jsou motivovány motivovat klienty ke změně fondu. Penzijní fond ale na koncového klienta nedosáhne. Navíc zákon možnost bonifikace klientů značně omezil. A tak se snaží motivovat zprostředkovatele.
REKLAMA
Přetahování klientů mezi penzijními fondy bylo hlavním motivem ke změně zákona o penzijním připojištění. Situace se na čas zklidnila. Nyní jsou ale opět stále častější případy, kdy finanční zprostředkovatel přesvědčuje klienta ke změně fondu. Důvod se vždycky najde. I kdyby to měl být papírový výnos nepodložený hospodářským výsledkem.
Jak z toho ven? Malé penzijní fondy potřebují klienty. Samy se pro omezení provizí za převod klienta nerozhodnou. Velké penzijní fondy by sice mohly zkusit iniciovat dohodu o omezení provizí za převody – pak by ale riskovaly dopad tvrdé ruky Úřadu na ochranu hospodářské soutěže. A malé fondy by beztak nepřesvědčily, vždyť hájí jen svůj zájem a právě od nich malé fondy získávají klienty…
Pokud by se situace dále vyostřovala, s největší pravděpodobností by opět zasáhli legislativci. Jak? Kromě již platné povinnosti informovat klienta o výši provize jednoduchým opatřením: Omezením, nebo úplným zákazem vyplácet provize za přestup klienta.