CZK/€ 25.165 +0,18%

CZK/$ 24.218 +0,21%

CZK/£ 30.334 +0,20%

CZK/CHF 26.958 -0,23%

Text: Petr Zámečník

09. 09. 2010

8 komentářů

Provize za převod penzijního připojištění? Zrušit!

 


 

Situace je jednoduchá: Zaměstnavatel se rozhodne přispívat zaměstnancům na penzijní připojištění. Zaměstnanec si může vybrat libovolný penzijní fond. Penzijní fond může navíc (téměř) kdykoli změnit. Pokud je netrpělivý a v penzijním fondu nevydrží ani pět let, zaplatí poplatek za odchod z fondu ve výši 800 Kč.

Penzijní fondy poplatkem za přestup motivují účastníky penzijního připojištění k setrvání u zvoleného fondu. Ale… co mají dělat penzijní fondy s malým počtem klientů? Chtějí-li růst, musí přilákat nové klienty. Těch se ale příliš nedostává, penzijní připojištění má již přes 4,5 milionu aktivních klientů. V Česku přitom žije něco málo přes 10,5 milionu obyvatel, z nichž pracuje nebo podniká necelých 4,9 milionu. Prostor pro získání nových klientů je tedy poměrně úzký.

(Připustíme-li, že penzijní připojištění může mít uzavřený každý obyvatel starší 18 let, pak se prostor rozšiřuje na cca 8,66 milionu potenciálních zákazníků. Mezi nimi jsou ale i senioři, nezaměstnaní a další nevýdělečně činní, s nimiž zřejmě nelze počítat na pozici klientů penzijních fondů.)

Zejména klientsky menší penzijní fondy jsou motivovány motivovat klienty ke změně fondu. Penzijní fond ale na koncového klienta nedosáhne. Navíc zákon možnost bonifikace klientů značně omezil. A tak se snaží motivovat zprostředkovatele.

REKLAMA

Přetahování klientů mezi penzijními fondy bylo hlavním motivem ke změně zákona o penzijním připojištění. Situace se na čas zklidnila. Nyní jsou ale opět stále častější případy, kdy finanční zprostředkovatel přesvědčuje klienta ke změně fondu. Důvod se vždycky najde. I kdyby to měl být papírový výnos nepodložený hospodářským výsledkem.

Jak z toho ven? Malé penzijní fondy potřebují klienty. Samy se pro omezení provizí za převod klienta nerozhodnou. Velké penzijní fondy by sice mohly zkusit iniciovat dohodu o omezení provizí za převody – pak by ale riskovaly dopad tvrdé ruky Úřadu na ochranu hospodářské soutěže. A malé fondy by beztak nepřesvědčily, vždyť hájí jen svůj zájem a právě od nich malé fondy získávají klienty…

Pokud by se situace dále vyostřovala, s největší pravděpodobností by opět zasáhli legislativci. Jak? Kromě již platné povinnosti informovat klienta o výši provize jednoduchým opatřením: Omezením, nebo úplným zákazem vyplácet provize za přestup klienta.

Loading

Vstoupit do diskuze 8 komentářů



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • carlos

    13 září, 2010

    mě osobně se velmi „líbí“ přístup všech pojišťoven…když je zisk nevadí nic…když není, tak chtějí regulaci státu. Osobně se domnívám, že regulovat něco co je ve své podstatě nevýhodné pro 90% klientů není potřeba, stačí to zakázat, v tuto chvíli se bavíme jen o regulacích marketingově lépe zabaleného penzijního letadla.

    Odpovědět

  • Anonym

    13 září, 2010

    Provize za přestup je jen okatým případem toho, jak provize vyplácené firmami za zprostředkování produktů křiví poradenství.
    Zrušte provize úplně a finanční poradenství se rázem stane sněhobílou sférou.

    Odpovědět

  • Radek

    13 září, 2010

    🙂 hodně extrémní názor

    Odpovědět

  • chovanec ústavu

    13 září, 2010

    Pravda, nikdo ho totiž nebude vykonávat.

    Odpovědět

  • anonym

    14 září, 2010

    Leda jde o opravdu zbytečný produkt, za který by nikdo nebyl ochoten zaplatit.

    Odpovědět

  • Zbyněk Svěrkoš

    13 září, 2010

    Budiž, ale potom pro všechny, nejen pro poradce napříč trhem. Tedy i pro přepážky, prodejce pojištění – výhradní zástupci, terénní prodejce dalších finančních produktů …. Všude přímý honorář. V momentu, kdy toto zavedete jen poradcům napříč trhem a prodejcům provize ponecháte, tak jste v naší negramotné kotlině poradenství definitivně zabil …. Lidi by pak samozřejmě chodili jen tam, kde to mají „zadarmo“ ….

    Odpovědět

  • Anonym

    13 září, 2010

    a omezit tu zbytečnou složku mezi fondy a klienty, tam je podstata veškerého „bordelu“. Dokonce si někteří udělali živnost z přepojišťování a balamutí všechny kolem sebe a učí je ne úsporám a šetření, ale jen a pouze chamtivosti. Chamtivosti, kterou mají v srdci a v těle.
    Lhát, podvádět a krást – to je pravá podstata té slovutné „akademie“. Dejte nám vše, i vlastní životy, protože máme stále málo.

    Odpovědět

  • chovanec ústavu

    13 září, 2010

    …blábolí a blábolí.
    Pokud by neexistovala agentská síť, musela by se přímá distribuce nahradit mohutnou a nákladnou reklamou.
    Je potřeba zrušit penzijní fondy životních pojišťoven, stejně jako jejich mateřské firmy a i ty ostatní životní pojišťovny. Žádnou připadanou hodnotu nepřinášejí, naopak se neustále prezentují jako specialisté na investice. Když si sjednám penzijní fond u zástupce univerzální pojišťovny, tak získám slevy na další produkty.

    Odpovědět