Půl roku s bankovní identitou. Do klientských zón se dostanete se třemi bankami
Foto: Shutterstock
Bankovní identita má za sebou první půl rok fungování. Elektronická komunikace se státem není jen sci-fi, dle plánu se zapojují i firmy. Banky avizují připravenost během následujících pěti let investovat do zvýšení bezpečnosti a možností online ověření řádově miliardy korun.
3,5 milionu uživatelů, na stovku služeb v Portálu občana
Ačkoliv elektronický způsob ověření si prozatím vyzkoušelo zhruba čtvrt milionu lidí, banky evidují pět milionů identitních prostředků, z čehož je cca 3,5 milionů unikátních uživatelů. Česká bankovní asociace ke konci června vydala prohlášení, v němž avizuje své cíle související s dalším rozvojem bankovní identity a svou připravenost do tohoto rozvoje investovat řádově miliardy korun v následujících pěti letech.
„Oficiálním prohlášením, se kterým ČBA v této souvislosti nyní přichází, chceme dát jak veřejnosti, tak státu i soukromé sféře jednoznačný signál, že bankovní identita je klíčovým digitalizačním prostředkem, na jehož rozvoji budou banky nadále pracovat a budou do něj investovat významné finanční prostředky,“ uvedl k tomu gestor Komise digitalizace České bankovní asociace Pavel Kolář.
Řada firem již BankID podporuje, další se připravují
Elektronicky můžete komunikovat s ombudsmanem, katastrem nemovitostí nebo Úřadem průmyslového vlastnictví. Kromě desítek služeb státu dostupných v Portálu občana je možné využívat identitu v klientských zónách některých firem.
Podle společnosti Bankovní identita, a.s. zhruba tři desítky firem ověření prostřednictvím bankovní identity podporují, další tři desítky firem na implementaci pracují. V Norsku využívá bankovní identitu přibližně devět set firem. V Česku by jich do konce roku mělo být okolo stovky. Mezi ně patří mimo jiné ČEZ, Pražská Plynárenská nebo pojišťovny Generali Česká pojišťovna a Kooperativa. Ověření prostřednictvím BankID využívá i fintech MALL Pay.
REKLAMA
„Pro Kooperativu je integrace BankID do procesů očekávanou investicí, která přinese efektivní změnu v přístupu ke službám ze strany klientů,“ uvádí členka představenstva Kooperativy Eva Poláchová. „Umíme uzavírat smlouvy na dálku, fungují videohovory, bezpečné portály s ověřením identity apod. Ale BankID představuje skok z hlediska pojení pohodlí a bezpečnosti, proto věříme, že mezi řešeními nejen pro identifikaci klientů uspěje,“ dodává Poláchová.
Přihlašovat se do klientských zón můžete u tří bank
Jako první otevřely možnost využít bankovní identitu pro komunikaci s komerčními subjekty Česká spořitelna a ČSOB, na konci června představila řešení MONETA. Air Bank a Komerční banka by se měly přidat v nejbližších týdnech.
„Komerční banka se v roli poskytovatele identit napojí v průběhu července. Klienti Komerční banky budou moci využívat svou Bankovní identitu KB k digitálnímu ověřování totožnosti a k přihlašování v prvních komerčních službách,“ uvedl pro server Investujeme Jakub Vlček, manažer pro Bankovní identitu v Komerční bance.
Jak vysvětluje Vlček, technické řešení pro ověřování do státních a komerčních služeb se liší. Do státních služeb se totiž prostřednictvím identity ověřuje totožnost, zatímco do těch komerčních bude využitelný i digitální podpis a aktualizace osobních dat. Agregátorem poskytovatelů identity pro připojení ke službám státu je národní bod pro identifikaci a autentizaci (NIA). „Ke komerčním službám se klient připojuje přes soukromoprávního agregátor BankID, tedy Bankovní identita, a.s.,“ dodává Jakub Vlček.
REKLAMA
„Firmy na zavedení bankovní identity intenzivně pracují a přizpůsobují tomu své digitální služby. Proto plné nasazení bankovní identity potrvá několik málo let,“ uzavírá Jan Blažek, člen představenstva Bankovní identita, a.s.