Rada: Partners šíří strach. Budou za to pykat
Zavedení druhého pilíře neskončilo úspěšně. Společnosti, které do něj v naději investovali, uzavírají své účetní knihy zanesené nedobytnými ztrátami a vítězové předčasných voleb chtějí druhý pilíř uzavřít. A pokud to neučiní oni, může se o to postarat po dvou letech Česká národní banka. Snad alespoň účastníci, kteří přijali riziko a vyrvali část své budoucnosti alespoň zdánlivě ze státních hýřivých rukou, z toho nevyjdou tak zle.
Společnost Partners na druhý pilíř hodně vsázela. Na něj a na spolupráci s Allinaz penzijní společností. Její sázka byla tak vysoká, že do penzijní společnosti vstoupila i majetkově a nebála se ohrozit pověst nezávislé finančně poradenské společnosti, když svým poradcům ve druhém pilíři umožnila sjednávat pouze fondy Allianz. Sázka nevyšla. A teď ještě dostává další ránu ze strany Rady pro rozhlasové a televizní vysílání.
Reklama Partners na penzijní reformu se Radě nelíbí. Prý šíří strach. „Je v rozporu s dobrými mravy, neboť nepřípustně využívá motiv strachu, když hrozí závažnými následky hladu a chudoby v důchodu, pokud nebude využito nabízené služby finančního poradenství. Reklama vyvolává ve spotřebiteli účelné obavy a strach a může jej proto vést k emocionálnímu obchodnímu rozhodnutí, které by třeba jinak neučinil,“ uvádí tisková zpráva Rady z 21. zasedání, konaného dne 19. 11. 2013, vydaná včera.
Shlédněte reklamu Partners „oceněnou“ pokutou od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání |
To si Partners nezasloužili. Jistě, šíří strach. Ostatně veškeré pojistné produkty, mezi které lze v jistém slova smyslu přiřadit i produkty spoření na penzi, se prodávají strachem. Nebýt strachu ze smrti, nejspíš si nikdo nekoupí životní pojistku pro zajištění případných pozůstalých. Nebýt strachu z bezmoci, neuzavřou si lidé ani pojištění invalidity. A pokud si neuvědomují reálné následky svých činů či nečinnosti, vyvolání strachu z nich může být správným impulsem k jejich předcházení.
Partners šíří strach. Trochu se obávám, že Rada pro rozhlasové a televizní vysílání nesleduje televizní reklamy. Já tedy také moc ne. Některým ale uniknout nedokážu. Například když mě výrobce desinfekčních prostředků straší, že pokud nebudu používat právě ten jeho, tak mě mikrobi na toaletě nepochybně zničí. A k tomu mi chce ještě Evropská komise znemožnit pořádně splachovat. Začínám se skutečně bát.
„S rozhodnutím nesouhlasíme a považujeme ho za nesprávné, jak jsme uvedli při správním řízení u rady,“ poznamenal ředitel právních služeb a compliance a člen představenstva Partners Vít Mikolášek pro deník Aktuálně.cz.
Rozhodnutí o udělení pokuty ve výši 200 tis. Kč pro společnost Partners a pokuty ve stejné výši pro společnost Kristián, která ji vytvořila, ještě není pravomocné. Obě společnosti se proti němu budou pravděpodobně bránit. Ať již uspějí či nikoli, za 200 tis. Kč získaly díky Radě obě společnosti poměrně hodně popularity. A jak praví stará pravda: „I negativní reklama je reklama.“ A o negativní popularitu se nepochybně jedná. Kdo by chtěl být označován za šiřitele strachu? To příliš nadšených klientů nejspíš nepřinese. Spíš vystrašených.
Kuriózních střetů ohledně reklamy bylo v nedávné historii více. Například OVB se pokoušelo soudce Vrchního soudu v Praze přesvědčit, že je tlustá žába. Neuspělo.