Regulace nefunguje? Přidejme novou regulaci!
Pád banky Lehman Brothers před 10 lety a následná finanční krize spustily explosi regulace. Dohledové orgány zejména v Evropské unii chtějí chránit spotřebitele. A když regulace nefunguje? Řešení hledají v další regulaci…
Jednu z nejpřísnějších regulací finančního, resp. investičního poradenství zavedla Velká Británie. Drobnému investorovi nesmí nikdo poradit, aniž by si řekl o přímou platbu. Navíc se zvýšily požadavky na finanční poradce a jen udržet i malou poradenskou firmu v souladu se zákonem stojí podle Paula Baesleyho, CEO společnosti Richmond House Wealth Management, desítky tisíc liber. Není divu, že investiční poradenství zdražilo.
Spotřebitelé navíc nejsou ochotni za finanční či investiční poradenství platit. Placené poradenství se ukazuje jako vhodná služba spíše pro bonitnější klienty. Ostatní platit přímo odmítají. Výsledkem ale je, že finanční poradenství nevyužívají vůbec. Přitom lidé, kteří využívají finanční poradenství, spoří nejen na penzi více než ti, kteří rad finančních poradců nevyužívají.
„Zákaz provizí zamezil přístup k poradenství všem kromě afluentním klientům. Výsledek? FCA [regulátor finančního trhu ve Velké Británii – pozn. red.] se obává mezery poradenství,” upozorňuje Paul Baesley. FCA ovšem nedostatečný přístup spotřebitelů k poradenství chce „zalepit“ po svém – další regulací.
Britský regulátor ve svém nedávném konzultačním materiálu Retairment Outcomes Review navrhuje několik opatření, která mají zvýšit informovanost klientů o možnostech spoření na penzi.
REKLAMA
Protože běžným spotřebitelům nikdo za stávajících podmínek neporadí, chce prosadit povinnost zasílat klientům od 50 let věku každých 5 let jednostránkový dokument o penzijně spořicím produktu před možností výběru penze popsaný ve „srozumitelném jazyce“. Zároveň musí být zahrnuto varování o rizicích, která jsou s penzijním plánem spojena. Jedná se o jakousi obdobu regulace Evropské unie o informačním dokumentu k neživotnímu pojištění, který ovšem je designován na dvě strany (a výjimečně, v odůvodněných případech, smí mít i strany tři). I tento dokument ovšem může být zavádějící, protože nezbytné zjednodušení v dokumentu nemůže odpovídat plnému znění obchodních podmínek.
Dále by firmy musely uvádět klíčové informace o produktu včetně „poplatků na jeden rok v librách a pencích“ tak, aby byly porovnatelné mezi produkty. K této regulaci chce FCA zřejmě sáhnout, protože běžný spotřebitel neumí počítat a protože bez provizí si nenajde ani poradce, který by mu náklady produktu spočítal a porovnal…
FCA také spolupracuje s Money Advice Service (MAS) a Association of British Insurers (ABI) na vývoji porovnávacího nástroje pro výplatní schémata z penzijních spořicích produktů. Opět se ukazuje, že bez zkušeného finančního poradce jsou lidové masy bezradné…
Zároveň je zvažována povinnost každoročně zasílat informaci o čerpání renty a jejich investičním programu a možnosti jeho změny. Zejména v druhém případě se standardně jedná o zodpovědnost finančních poradců vůči jejich klientům.
REKLAMA
I když klient další řádně zjednodušené dokumenty dostane, je otázka, zda se s jejich pomocí bude schopen správně rozhodnout. I v České republice, když klient dostane novou nabídku, byť přehledně zpracovanou, se často obrací pro radu svého finančního poradce.
Přitom je řešení již ve stávající legislativě. Každá směrnice a na ní navázaný zákon o distribuci finančních produktů uvádí, že zprostředkovatel musí jednat v nejlepším zájmu klienta. Nový zákon o zprostředkování pojištění dokonce (konečně) obsahuje i sankci za nenaplnění tohoto požadavku. A je jen v rukou dohledového orgánu, jak možnosti selektivního sankcionování nepoctivých zprostředkovatelů bude využívat.
Na druhou stranu, pro regulátora je snazší omezit celý trh než třídit zrno od plev…