Rozhovor: Jak umělá inteligence a roboti mění české bankovnictví
Foto: ČSOB
České banky patří v oblasti zavádění robotů a umělé inteligence mezi evropskou špičku. Jak tyto technologie zjednodušují život klientům, ale i samotným bankám? Na co nového se v této oblasti můžeme těšit? Ale i jak se tyto novinky promítnou do počtu zaměstnanců? Na to vše jsme se zeptali ředitelky pro informační technologie ČSOB Denisy Škantové.
Jak si v oblasti robotizace a zavádění umělé inteligence stojí české banky v porovnání se světem?
Pečlivě sledujeme vývoj u evropských finančních institucí a české banky si stojí dobře. Ty nejúspěšnější české banky se vyrovnají nejúspěšnějším v ostatních evropských zemích. Do hry ale vstupují další „hráči“. V případě umělé inteligence jde zejména o start-upy, které se více specializují na konkrétní oblasti řešení a jejich dynamika je veliká.
Také proto si banky vytvářejí svoje inkubátory, ve kterých testují nejen svoje řešení, ale také podporují rozvoj mladých, inovativních a nadějných firem. ČSOB má svůj akcelerátor Start it @ČSOB, který je unikátní v tom, že neomezuje zaměření a podporuje tak vše, co přináší lepší řešení pro zákazníky. A také je členem mezinárodní sítě akcelerátorů GAN, která sdružuje přes 10 000 nejlepších startupů ze šesti kontinentů. Takže, zájemci jste srdečně vítáni.
Umělou inteligenci primárně využíváte k vyřizování dotazů notářů. Jakým dalším směrem ji budete nasazovat?
REKLAMA
Využitím umělé inteligence k vyřizovaní nestrukturovaných dotazů od notářů jsme začali, ale nyní už máme další zajímavé implementace. Po notářích jsme navázali s řešením na rozdělování e-mailů z hromadných schránek pro klienty a obchodníky nebo stoprocentní automatizací zpracování faktur.
Z připravovaných řešení na bázi umělé inteligence mohu ještě zmínit technologii na odhalování podvodných dokumentů anebo z úplně jiné oblasti využití učících se principů umělé inteligence na prediktivní plánování kapacit. A samozřejmě nesmím zapomenout na virtuální asistentku Kate, která přináší technologii umělé inteligence přímo klientům. Je postavená nejen na umělé inteligenci, ale také na adresném využití dat.
Zpracování operací je přímo spojené i s odhalováním podvodných plateb. Jak tuto oblast řešíte, jaký je trend v zadávání a odhalování podvodných plateb a s kým v této oblasti spolupracujete?
V odhalování podvodných plateb je umělá inteligence jako doma. Zaměřujeme se na několik oblastí. Příkladem jedné z těch větších jsou moderní metody biometrické identifikace klienta. Využíváme dnes již tradiční biometrický podpis a nově máme jako první na trhu také tzv. liveness check. Liveness check je identifikace připravená pro mobilní telefony nebo tablety, kterou může klient použít kdekoliv, třeba doma v obýváku. Je založená na porovnání fotky v občanském průkazu a vlastní fotky, kterou klient zmíněným mobilem během několika vteřin pořídí. Aplikace vyhodnotí, zda jsou shodné – a nevadí ani pokud klient zestárl nebo změnil účes – a následně ještě ověří, že klient skutečně „reaguje“, aby identifikace byla nezpochybnitelná.
REKLAMA
Dalším a úplně odlišným směrem je využití umělé inteligence a robotů pro zpracování dat. Tyto technologie totiž dokážou odhalit více a lépe souvislosti, které standartní technologie nenajdou. A spolupracujeme také s několika start-upy na několika úplně nových tématech, jako je např. odhalení zfalšovaného dokumentu nebo identifikaci podezřelého platebního chování klienta.
Jak se zavádění umělé inteligence promítne do počtu zaměstnanců vaší banky za pět let?
Na tuto otázku se nedá odpovědět jinak, než že bude záležet na každé jednotlivé firmě. A není to proto, že bych se bála uvést konkrétní čísla. Tuto oblast ovlivňuje celá řada ukazatelů. Nejde jen o to, zda a jak úspěšně bude firma schopna implementovat technologie umělé inteligence. Záleží také na celkové strategii firmy, její velikosti, šíři portfolia produktů a provázanosti na další témata, jako jsou digitalizace, procesní optimalizace, zjednodušování produktů. Pokud bych měla uvést číslo, tak minus deset procent ročně vidím jako relevantní a reálný dopad do počtu zaměstnanců.
Dokážete si představit, že při sjednávání některých produktů a služeb zcela vypadne lidský faktor na straně banky – např. spotřebitelské úvěry, hypotéky apod.?
Nejen, že si to umím představit, ale již dnes je možno některé z produktů takto sjednat. Je dobré se vrátit do historie a vzpomenout si, že ještě před pár lety nebylo možno sjednat bez návštěvy pobočky ani účet. A vývoj se nezastavil, stále jde dál na další a další produkty. U některých rychle a u dalších po jednotlivých fázích – můžete si představit třeba předschválený úvěr na odkliknutí v internetovém bankovnictví, který známe už teď. Zcela jistě vzniknou úplně nové produkty, které dnes neznáme. Pokud byste se mě ale zeptal, zda si myslím, že sjednávání všech produktů a služeb bude pouze on-line, tak to si nemyslím. Osobně nevěřím, že by lidský faktor mohl z finančních a bankovních služeb úplně vymizet.