S bankovní identitou můžete odevzdat daňové přiznání i v dubnu
Bankovní identita je verze elektronického podpisu pro běžné uživatele bankovních účtů. Souvisí s digitalizací agendy státní správy a díky bankovní identitě máte například přístup k portálu občana nebo ke svému daňovému účtu. Stačí k tomu jen mít internetové bankovnictví. A díky bankovní identitě můžete také odevzdat daňové přiznání k dani z příjmu o měsíc později. Tak, jak se posunutí termínu vztahuje na elektronické podání.
Kdo musí odevzdat daňové přiznání
Pokud jste v roce 2021 realizovali výnosy z investic, je velmi pravděpodobné, že máte povinnost podat daňové přiznání. Jde především o investice, kdy:
- jste realizovali příjem dividend ze zahraničí,
- prodali jste cenné papíry v hodnotě větší než 100 000 Kč, které jste drželi méně než 3 roky,
- realizovali jste prodej kryptoměn,
- poskytujete investiční byt k pronájmu a máte příjem z pronájmu,
- prodali jste byt, na který se nevztahují podmínky pro osvobození od daně z příjmu,
- zrušili jste předčasně životní pojištění, na které jste čerpali daňové výhody nebo příspěvky zaměstnavatele
- a další.
Daňové přiznání pak také musíte podat i v jiných případech, například pokud jste pracovali u dvou zaměstnavatelů současně nebo si přivyděláváte na živnostenský list. Základním termínem pro podání daňového přiznání je 1. duben. Díky bankovní identitě můžete ale odevzdávat i měsíc po uplynutí tohoto termínu. Při elektronickém podání je totiž termínem pondělí 2. května.
Co je to bankovní identita
Bankovní identita občana je varianta elektronického podpisu, který vychází z vašeho bankovního účtu. Vzhledem k tomu, že banka při založení účtu ověřuje osobní doklady, tak přeneseně se toto ověření totožnosti bere jako platné, pokud se ověříte svým bankovním účtem. To se v praxi realizuje tak, že se k aplikacím státní správy přihlašujete přes svoje internetové bankovnictví.
- Pro aktivaci bankovní identity potřebujete založený bankovní účet. Nebo musíte mít s bankou uzavřenou smlouvu o poskytování služeb bankovní identity i bez účtu.
- Pokud už účet otevřený máte, je třeba mít aktivní i internetové bankovnictví. Poté je možné bankovní identitu povolit přes IB.
- Pro aktivní bankovní identitu je nutné mít v bance ověřeny aktuální osobní doklady. Řadě bank stačí ověřit doklady přes IB či přes email.
- Po povolení bankovní identity vaší bankou se můžete přihlašovat do portálů státní správy, jako například do mojedaně.cz, kde můžete odevzdat daňové přiznání i během dubna.
Moje daně s bankovní identitou
Portál pro elektronickou správu svého daňového účtu je poměrně intuitivní a nabízí především formuláře pro jednotlivé daně, které platíte státu. Můžete tak elektronicky přes mojedaně.cz odevzdat například daňové přiznání k dani z nemovitosti nebo daňové přiznání k dani z příjmu.
REKLAMA
Daňové přiznání k dani z příjmu za rok 2021 se vyplňuje stejně jako papírový formulář, ten je v podstatě předělán do online podoby. Webová stránka vám přitom kontroluje, zda byly vyplněny všechny kolonky, které vyplněny být měly, a jestli vašemu daňovému přiznání nic nechybí. Formulář odevzdáváte online, není třeba chodit na finanční úřad ani nic nikde osobně podepisovat.
Portál na vašem osobním účtu pak také sleduje, jakou máte daňovou povinnost a jestli nedlužíte něco na daních. Můžete také sledovat, co se právě děje s vaším podaným formulářem, stejně tak si můžete prolistovat seznam formulářů, které jste už podávali v minulosti. Pokud vám vyšel daňový nedoplatek, tak jeho výši také najdete zaevidovanou. Pokud vám naopak vyšel přeplatek, který vám bude stát vracet, tak v portálu zjistíte i informaci, že peníze už byly vyplaceny.