S bankovní identitou můžete podat daňové přiznání až v červnu
Foto: Shutterstock
Akreditaci k poskytování služeb bankovní identity má již celkem pět bank. Další je budou v nejbližší době následovat. Ministerstvo financí ke konci února spustilo portál MoJe daně, v němž lze podat daňové přiznání k dani z příjmu elektronicky právě prostřednictvím bankovní identity a lze tak využít posunu lhůty k jeho odevzdání. Vláda navíc posunula termín o další měsíc.
Online finanční úřad: Daňové přiznání k dani z příjmů můžete podat až do 1. června 2021
Portál MoJe daně umožňuje podat daňové přiznání přes datovou schránku, s elektronickou občankou s čipem, anebo právě s využitím bankovní identity. Ministryně financí Alena Schillerová si od toho slibuje, že se počet uživatelů daňového portálu minimálně zdvojnásobí. Aktuálně využívá daňový portál 220 tisíc lidí.
Pokud podáte daňové přiznání k dani z příjmů elektronicky, můžete využít posun lhůty. Zatímco papírové přiznání je nutné podat (dle posunuté lhůty) do 3. května 2021, posledním dnem k podání elektronického daňového přiznání je 1. červen 2021.
„V rámci online finančního úřadu je nově možné přenechat správu daní účetnímu či daňovému poradci díky funkci pověření, jehož rozsah si sami snadno nastavíte. Díky osobnímu daňovému kalendáři si na každou z daní můžete nastavit včasné upozornění tak, abyste vše vyřídili včas. Praktickou novinkou je, že se na jednom místě dozvíte, jaký je stav vašeho daňového účtu, kde si zároveň můžete nastavit notifikaci, která vás upozorní na případný nedoplatek,“ vysvětluje generální ředitelka Finanční správy Tatjana Richterová.
Banky se dohodly na jednotném řešení
Akreditaci bankovní identity má k dnešnímu dni Česká spořitelna, ČSOB a Komerční banka, v posledních týdnech k nim přibyly i MONETA a Air Bank. Fio banka plánuje spuštění v tomto kvartále, ve druhém čtvrtletí chtějí službu spustit Equa Bank, Raiffeisenbank, UniCredit Bank, ve třetím potom mBank.
REKLAMA
Ačkoliv menší banky původně pracovaly na vlastním technickém řešení, nakonec dospěly k dohodě a připojily se k projektu Bankovní identita, a.s. organizovaném Českou spořitelnou, ČSOB a Komerční bankou. „Záměrem je nabídnout firemnímu sektoru jedno dostupné řešení pro spolehlivou, rychlou a bezpečnou online identifikaci zákazníků a elektronický podpis,“ uvedly k tomuto rozhodnutí banky. Díky vzájemné spolupráci by mělo být možné zpřístupnit službu v letošním roce až 5,5 milionu lidí.
Jednodušší, a přitom bezpečné ověření
Podle šéfa Digital Solutions Ondřeje Říhy je spuštění bankovní identity skvělou zprávou. Přihlašování ke službám státu totiž bylo doposud možné jen po absolvování složitého procesu, který není pro běžné občany zrovna jednoduchý.
„Museli zajít osobně například na poštu, tam získat nějaký certifikát (soubor), ten si museli nainstalovat do počítače, případně mít certifikát na nějakém zařízení (eObčanka, USB Disk), takže si k tomu museli pořídit čtečku a propojit ji s počítačem,“ vyjmenovává Říha dosavadní komplikace získání elektronické identifikace.
Přitom jde o řešení bezpečné – z pohledu evropského nařízení eIDAS totiž patří bankovní identita mezi prostředky tzv. zaručené.
REKLAMA
„Z pohledu zajištění bezpečnosti systému, předtím, než banka může poskytovat služby bankovní identity, musí projít akreditačním procesem, v rámci kterého se zjišťuje, zda jsou splněny stanovené požadavky pro poskytování důvěryhodné elektronické identifikace,“ připomíná náměstek ministra vnitra pro řízení sekce informačních a komunikačních technologií Jaroslav Strouhal.
Banky budou ověřování provádět na základě přístupu k základním registrům, ale nebudou mít přístup k datům klienta v informačních systémech státu. „Motivací bank k zapojení do projektu je především posílení vztahu s klienty, kterým mohou díky bankovní identitě poskytovat nové služby s obrovským potenciálem, a také potenciální výnosy z poskytování služby soukromým společnostem,“ doplňuje partner advokátní kanceláře Rowan Legal Josef Donát.