Na silniční dani nově ušetří dopravci až jednu čtvrtinu. Chybí ale cílené kroky
Poslanci schválený protikrizový daňový balíček Ministerstva financí (MF) přináší i změny pro automobilové dopravce. Ti mohou podle MF ušetřit na silniční dani dokonce čtvrtinu. Je tato pomoc adekvátní a skutečně pomůže?
MF uvádí, že silniční daň u vozidel s maximální povolenou hmotností vyšší než 3,5 tuny se sníží o 25 procent. Podle ministryně MF Aleny Schillerové půjde i o autobusy. Změna je platná zpětně už od počátku roku 2020. To se projeví i snížením záloh, které mají být na tuto daň v letošním roce zaplaceny. V loňském roce se na této dani vybralo 6,6 miliardy korun. Už od roku 2016 výběr nikdy neklesl pod hranici 6 miliard.
„Pokud poplatníci daně nevyužili tzv. generálního pardonu, kterým se odložila povinnost platit zálohy na silniční dani, a zaplatili zálohu v původní výši – použije se rozdíl mezi jejich starou a novou výší k zaplacení zbývajících záloh v tomto roce. Nebudou tak znevýhodněni oproti těm, kteří možnosti odložit placení záloh využili,“ podotýká šéfka resortu financí Alena Schillerová.
Jakub Vintrlík z tiskového odboru MF připomíná, že tyto návrhy mají za cíl podpořit prostřednictvím snížení daňové zátěže podnikatele a firmy z odvětví, která byla obzvlášť citelně zasažena negativními ekonomickými dopady koronavirové pandemie.
„U sportu, kultury i dopravy chápu snížení příslušných daní jako snahu pomoci odvětvím, která byla postižena doznívající pandemií víc než většina zbylé ekonomiky. Dopad snížených daňových sazeb na oživení celé ekonomiky bude vzhledem k omezené váze dotčených odvětví jen marginální,“ myslí si ekonom České spořitelny (ČS) Michal Skořepa.
REKLAMA
Jen „symbolické“ zmírnění nákladů
Analytik Československé obchodní banky (ČSOB) Petr Dufek pro server investujeme.cz vysvětluje, že změny v silniční dani jsou dílčím opatřením, které trochu uleví cash-flow dopravců.
„Ale to hlavní, co rozhodne o jejich bytí či nebytí, je poptávka po jimi poskytovaných službách. Vláda by se proto měla nyní zaměřit na stimulaci poptávky. Nikoliv však plošně, ale efektivními cílenými kroky,“ myslí si Petr Dufek.
Podobný názor má i oslovený ekonom Partners Martin Mašát. Ušetřit čtvrtinu zní podle něj jako obrovský nápad. Ale když zjistíme, že se má ušetřit čtvrtina plateb daně, tak to již nezní tak dobře.
„Ve výsledku se jedná o úsporu jedné čtvrtiny ale ze silniční daně. Nejedná se tak o opatření, které posune celý obor dopředu nebo rozhýbe ekonomiku. Spíše je to symbolické zmírněně nákladu. A to je na hony vzdáleno škodám způsobených karanténními opatřeními a poklesem poptávky obecně,“ říká Martin Mašát.
REKLAMA
Také si přečtěte: Jaké daňové změny poslanci schválili pro podnikatele?
Zvítězil politický marketing
Odborníci se shodují v tom, že celý záměr není cílen na skutečně potřebné. Není ani různě odstupňován podle výše ztrát způsobených pandemií. „Opět mi to připadá jako standardní politické opatření, které halasně hlásá, že se pomáhá. Ale výsledných efekt je několikanásobně nižší než způsobené ztráty. Při tomto opatření zvítězil politický marketing nad skutečnou potřebou,“ říká odborník Partners.
Připomeňme dále, že v rámci podpory zemědělského podnikání se zkrátí lhůta pro vrácení přeplatku spotřební daně z takzvané zelené nafty. Nyní se přeplatek vrací do 60 dnů od vyměření nebo doměření nároku na jeho vrácení. Napříště bude vrácen do 40 dnů od posledního dne lhůty pro podání daňového přiznání. Pokud správce daně zahájí postup k odstranění pochybností či daňovou kontrolu, pak tato lhůta bude činit 15 dnů od oznámení platebního výměru nebo dodatečného platebního výměru. Protikrizový daňový balíček nyní míří do Senátu.
Co je to silniční daň
Silniční daň platíte, pokud používáte automobil k samostatné výdělečné činnosti. Nezáleží na tom, jestli je auto zahrnuté v obchodním majetku, jaké uplatňujete výdaje nebo jestli máte nákladní či osobní vůz.
Zmiňovanou daň odvádíte za všechna silniční motorová vozidla a jejich přípojná vozidla registrovaná a provozovaná v ČR. Všechna ta, která používáte k podnikání. Pozor, existuje několik kategorií, které předmětem daně nejsou. Najdete je v § 2 zákona o silniční dani. Jedná se například o traktory a jejich přípojná vozidla, speciální pásová vozidla či samojízdné pracovní stroje.