Před dvěma týdny jsme psali o nových nabídkách bank k výhodnějšímu přefinancování dříve uzavřených hypoték. Vy v této souvislosti nabádáte k opatrnosti. Proč?
Případné refinancování je vždy potřeba řádně spočítat. Nejde totiž jen o výši úroků, které klient zaplatí nové bance, ale zejména jde o další poplatky, které mohou souviset s vyřízením nového úvěru. Tím mám na mysli poplatek za vyřízení úvěru a poplatek za nový odhad. Tyto částky je nutné zadat do výpočtu.
Jak ten výpočet provést?
Existují chytré programy, které tohle dokáží vypočítat. Výsledkem je, zda se vyplatí refinancovat či nikoliv.
Existují programy, říkáte, ale kde se k nim laik dostane?
Před nějakým časem byl na penize.cz článek, který se věnoval této problematice a jeho autor tam umístil takovou kalkulačku. Vzhledem k tomu, že autora znám, získal jsem ji od něj a dodnes ji používám. Jinak je to ale celkem jednoduchý prográmek v excelu, takže každý solidní a znalý finanční poradce by to měl umět naprogramovat.
Kdy se jednoznačně vyplatí úvěr přefinancovat?
Pokud klient najde novou banku, která nebude požadovat nový odhad, případně se trefí do nějaké akce, kdy je úvěr zcela bez poplatku a navíc mu nová banka nabídne nižší úrok než stará, pak není zřejmě co řešit. Ale stejně bych to ještě raději spočítal.
Jinak může snaha o zlevnění úvěru přijít draho…
Ano, a to ještě nezapočítáváme do "nákladů" čas, který je nutný pro vyřízení nového úvěru. Každý, kdo někdy hypotéku nebo jiný podobný úvěr vyřizoval, ví, kolik času a hlavně nervů ho to stálo.
REKLAMA
Administrativa se ale stále zjednodušuje.
Pokud je klient zaměstnanec, tak je dnes potřeba skutečně málo podkladů a běhání. Podnikatelé to mají horší a asi nejhůř jsou na tom majitelé svých vlastních s.r.o., kteří mají ze své firmy příjmy a mnohdy musí dokládat i výkazy této firmy. I takové věci něco stojí, byť to třeba shromáždí účetní.
Reflex č. 4/2007