Soumrak stříbrného plátna? Ale kdepak!
Digitální život vládne světu, mocně urychlen nucenou izolací v nedávné koronavirové době. Online komunikujeme, online si sjednáváme schůzky, online nás sledují miliony neviditelných očí. Zdá se, že s pomocí streamingu a firem jako Spotify jsme definitivně přeměnili klasickou návštěvu biografu na pohodlné domácí kino.
V roce 2023 lze na internetu najít minimálně 20 specializovaných streamingových stránek poskytujících filmy ke stažení a sledování zdarma. Nemluvě o masově rozšířených platformách jako je Youtube nebo placené streamingy. Je jich již tolik, že nám orientaci mezi nimi usnadňují speciální vyhledávače a vyhodnocovače jako např. Just Watch. Filmová studia experimentují s uváděním nových filmů přes streaming na internetu a nikoli již nejprve v klasických kamenných kinech.
Ve stejné době však jen v USA stále existuje 2208 řetězců kin, což je o 1.7% více než v roce 2022. Tržby těchto kamenných kin byly v prvních 6 měsících roku 2023 o 50% vyšší než v roce 2022. Jsou však stále ještě o 25% nižší než v roce 2019. Na těchto tržbách se nejvíce podílí zhruba 18 velkých celonárodních řetězců jako Regal Cinema, Cineplex apod.
Největší z nich, AMC, ve svých kinech stále aktivně provozuje na 11 000 filmových pláten a jeho tržby v prvním pololetí roku 2023 byly nejvyšší za poslední 4 roky. Na newyorské burze byla cena akcií AMC pro rok 2023 prognózována v průměru za 2,16 dolaru, s nejnižší hodnotou okolo 0,50 dolaru a nejvyšší na 4,50 dolaru. Aktuální cena těchto akcií je dnes mezi 4,30 a 4,50 dolaru.
Ještě jsme neslyšeli o online filmových festivalech a asi o nich nikdy ani neuslyšíme. Na rozdíl od pohodlných domácích kin nebo obrazovek pořítačů poskytují totiž klasické kamenné biografy příležitost bytostně lidskou, kterou v životě hledá každý člověk, totiž příležitost potkat se s někým tváří v tvář, pohlédnout mu do očí a potřást si s ním rukou. Nejočekávanější americká novinka roku 2023, tříhodinový film Oppenheimer od Universal Pictures, bude mít celonárodní premiéru 21. července pouze v kamenných kinech.
Autor: Miroslav Hošek, CEO Advanced Food Products (AFP), LLC, v USA působí na manažerských pozicích už 17 let