CZK/€ 25.295 +0,02%

CZK/$ 23.912 -0,24%

CZK/£ 30.240 -0,10%

CZK/CHF 27.112 +0,37%

Text: Petr Zámečník

27. 05. 2019

1 komentář

Spoření na penzi: Spoléhat na stát je riziko

 

Spoléhat s penzí na stát je riziko samo o sobě. Při spoření na penzi je ale rizikové využívat jenom státem podporované finanční produkty. Jak rozložit riziko?

Loading



 

Současná vláda penzistům přidává více a více peněz, a tak se na první laický pohled může zdát, že to se státní penzí není tak kritické, jak se demografové a řada ekonomů snaží nastínit. Opak je ale pravdou. Současné politicky motivované zvyšování státních výdajů na penzi bez zajištění odpovídajících příjmů a především dlouhodobé stabilizace penzijního systému celou situaci ještě zhoršuje.

Stále opakovaná mantra „bez vlastních úspor v penzi se neobejdete“ tak nabývá ještě na větším významu. Jenže… využívání státem podporovaných produktů v sobě skrývá další riziko, které není na první pohled patrné. Politické riziko. Jeho význam ukazuje nejen česká historie, ale i nedávný a současný vývoj v Evropě.

Na našem území máme historickou zkušenost z dob budování socialismu, kdy úspory obyvatel byly nejprve převedeny na vázané vklady a následně znehodnoceny měnovou reformou.

V Maďarsku premiér Viktor Orbán ve snaze o sanování státního rozpočtu pohrozil lidem z 2. penzijního pilíře, že pokud se nevrátí (a především nevrátí naspořené peníze) zpět do průběžného systému, přijdou o 70 % penzí.

REKLAMA

Polsku nejprve z druhého pilíře odvedly veškeré polské státní dluhopisy. Tedy, ve skutečnosti řada fondů musela ještě připlatit, neboť vláda po nich chtěla více, než kolik měly v polských státních dluhopisech uloženo. A nyní pro Poláky plánuje další „reformu“ – přesun prostředků v objemu 162,3 PLZ ze státem garantovaných penzijních fondů na individuální účty… ovšem s poplatkem 15 % z objemu.

Ve všech soudobých případech se jednalo o prostředky z 2. pilíře, který byl v České republice zrušen Sociální demokracií. Nemělo by se být tedy čeho (víc) obávat. Opak je pravdou.

Když stát potřebuje peníze, hledá, kde může. Současná vláda např. ve snaze naplnit politické sliby hledá nové daně, např. bankovní daň. Tu pochopitelně zaplatí všichni střadatelé. Ovšem ani to nemusí stačit. A politici budou hledat dál.

Když je kde brát…

Druhý pilíř penzijního systému je pro konfiskaci ze strany státu ideální. Stát se na peníze občanů naspořené na penzi často nedívá jako na vlastní úspory obyvatel, ale jako na součást státního penzijního systému. A z této filozofie se nejedná ani o konfiskaci (krádež) soukromých úspor, ale pouze o úpravu (státního) penzijního systému.

REKLAMA

Jenže v případě významnějších potíží státu se pro řešení předlužení hledají nejrůznější způsoby, jak ze svízelné situace ven. A všechny způsoby mají jedinou kasičku – občany. Často využívaným způsobem řešení státních dluhů je inflace. Ta sníží reálnou hodnotu dluhu, který se dá snadněji splácet znehodnocenými penězi. A že při kácení lesa létají třísky, je známé. Těmi třískami jsou úspory obyvatel, které se znehodnotí spolu se státními dluhy.

Znehodnocení měny inflací lze využít ale pouze u domácího dluhu. Je-li stát předlužen v zahraniční měně, inflace mu příliš nepomůže. Ta se promítne do směnného kurzu. V takovém případě může být řešením vyšší zdanění nebo konfiskace nějakého majetku (často prostřednictvím zdanění, jak se o to nyní pokouší KSČM a ČSSD v případě církevních restitucí).

A v tom okamžiku mohou přijít na mušku úspory obyvatel ve třetím pilíři.

Doplňkové penzijní spoření vs. podílové fondy

Doplňkové penzijní spoření je státem podporovaný produkt na spoření na penzi. Státní příspěvek a daňové zvýhodnění ho staví do lepší pozice, než jakou mají např. podílové fondy. Ovšem každá výhoda je něčím vykoupena. V případě penzijního spoření omezením výběru prostředků.

REKLAMA

Bez ztráty státního příspěvku a nutnosti zpětného dodanění daňových úlev lze peníze z doplňkového penzijního spoření vybrat nejdříve po 60 měsících spoření ve věku alespoň 60 let. Už to může být komplikace. Mnohem horší je z pohledu politického rizika výpovědní lhůta 3 měsíce.

Peníze v podílových fondech nejsou nijak vázány. Pouze jsou-li vybírány po méně než 3 letech, je potřeba zaplatit daň z kapitálového výnosu, aktuálně ve výši 15 %. Po podání příkazu k prodeji podílových listů jsou peníze připsány na bankovní účet nejčastěji do 3 až 7 dnů. To výrazně snižuje politické riziko.

Pokud by se vládnoucí politická reprezentace rozhodla pro zabavení úspor obyvatel, u podílových fondů by uspěla jen stěží. Při prvním (druhém či třetím) náznaku a prvních krocích ke konfiskaci by většina obyvatel pravděpodobně své peníze vybrala a převedla na bezpečnější aktiva – bezpečnější ve smyslu, že na ně vláda nevidí a nedosáhne. Tím může být zlato, kryptoměny či zahraniční účty, v závislosti na míře politického rizika a ohrožení domácích úspor.

U penzijních fondů je situace komplikovanější. V prvé řadě lidé budou váhat mnohem déle. Nechtějí přijít o státní příspěvky a případné daňové zvýhodnění. To je na čas paralyzuje a lidé ztratí drahocenný čas. Až když uvidí, že o své úspory skutečně budou moci přijít, začnou jednat – podají výpověď k penzijnímu fondu. Jenže to už bude nejspíš pozdě.

Výpovědní lhůta běží tři měsíce a peníze mají být převedeny na účet na začátku následujícího měsíce. Efektivně se tak lidé dostanou k penězům z doplňkového penzijního spoření za 3 až 4 měsíce. A to je dostatečná doba nejprve zákonem zmrazit veškeré prostředky v penzijních fondech a tím výpovědi zastavit. Co se bude dít dál, nechť každý domyslí.

Riziko není vysoké, ale je

Riziko konfiskace úspor obyvatel na doplňkovém penzijním spoření či jiných státem podporovaných produktech není v České republice aktuálně vysoké. Státní dluh je relativně nízký, deficit navzdory snahám posledních vlád je stále v mezích udržitelnosti. Nicméně i toto riziko existuje a je vhodné ho vzít v úvahu při zajištění prostředků na penzi zejména s horizontem v řádu desítek let.

Využití doplňkového penzijního spoření (pro mladé jednoznačně v dynamických fondech) je přínosné. Ale zajištění na penzi by nemělo stavět jenom na něm.

Loading

Vstoupit do diskuze 1 komentář


Související články

Jaké zásadní změny přinesly vládní úpravy do penzijního spoření?

Konsolidační balíček účinný od letošního ledna sebou taktéž přinesl pozitivní změny v oblasti odpočtů z daňového základu pro fyzické osoby. Zásadní změna spočívá v rozšíření okruhu produktů spoření na stáří, které jsou způsobilé pro odpočet z daňového základu. Nově lze od základu daně odečíst i příspěvky hrazené poplatníkem v rámci tzv. dlouhodobého […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

16. 10. 2024

Má smysl žádat o důchod ještě letos?

Pokud patříte mezi ty, kterým vzniká nárok na odchod do starobního důchodu do konce letošního roku, pak zbystřete. Důchody přiznané v roce 2025 budou vyšší než valorizované důchody přiznané do konce roku 2024. Kdo tedy uvažuje o přiznání starobního důchodu do konce roku 2024, by měl uvažovat […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

23. 09. 2024

Další rána pro důchodce, stát jim přestal přispívat na spoření. Co s tím?

Na 750 tisíc důchodců přestalo od července dostávat státní příspěvky ke spoření na penzi, které byly jedním z hlavních taháků tohoto produktu. Obrovské množství lidí nyní řeší, jak se samotným spořením i nastřádanými prostředky naložit. Variant je hned několik. Peníze mohou začít důchodcům přilepšovat k penzi, ale lze je […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

12. 09. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Libor Černín

    2 června, 2019

    Riziko znárodnění úspor ve 3. pilíři považuji v tuto chvíli za nulové.
    1) Žádná (demokraticky zvolená) vláda si nemůže dovolit naštvat zhruba 5 milionů voličů. Byla by to politická sebevražda. Podobná událost by v českých podmínkách jistě přivedla lidi do ulic, stačí připomenout protesty plzeňských škodováků při měnové reformě v roce 1953.
    2) Něco podobného nemůže schválit samotná vláda formou nařízení, musela by k tomu mít souhlas obou komor parlamentu a podpis prezidenta. Přes senát je něco podobného momentálně neprůchodné a postoj tzv. prezidenta dolních deseti milionů by rovněž nemusel být kladný. Navíc by akci mohl zhatit ještě i Ústavní soud, vzpomeňme si jak dopadl Kalouskův pokus o retroaktivní zdanění státní podpory stavebního spoření. Zdá se, že čeští voliči mají ještě dost rozumu na to, aby politickou moc nekoncentrovali v jedněch rukou, jak prokázali v posledních senátních i evropských volbách.

    Odpovědět