Banky chtějí peníze klientů, s nimiž mohou pracovat a působit na mezibankovním trhu, klienti pak potřebují uložit své volné peníze někam, kde budou relativně v bezpečí, budou je mít kdykoli k dispozici a v lepším případě jim ještě přinesou nějaký výnos. Průnikem těchto požadavků je dnes spořicí účet, který u mnoha bank funguje jako zajímavý marketingový nástroj k lákání nových klientů a jejich peněz. Jiné produkty postrádají buďto možnost zhodnocení (běžné účty), nebo jsou u nich peníze vázané alespoň na nějakou dobu (termínované vklady). Investiční nástroje pak stále vykazují určitou míru rizika, s nímž se mnozí lidé nedokážou ztotožnit. Pokud tedy banka potřebuje krátkodobé zdroje peněz, je pro ni spořicí účet zajímavým řešením
Úroková sazba
Úroková sazba, ideálně nejvyšší na trhu, je velmi dobrým marketingovým nástrojem pro akvizici nových klientů. Vzhledem k výši úrokových sazeb ČNB mají banky možnost si půjčovat na mezibankovním trhu s mnohem nižším úrokem, než jaký nabízejí klientům, ale klientům nabízí úrok takový, aby pro ně byl zajímavý. I přesto se dá říci, že klienti na spořicích účtech vzhledem k inflaci prodělávají, na druhou stranu mnoho bank nabízí podmínky blížící se běžným účtům, kde je ale úročení prakticky nulové. V každém případě úroky na spořicích účtech klesají a mít přehled o aktuálních sazbách dá skutečně zabrat.
Především nové banky, které se potřebují pochválit velkými přírůstky a doplnit hotovost, jsou ochotné nabídnout klientům poměrně zajímavé podmínky, což se nakonec může velmi rychle projevit na počtu nových klientů.
Velmi dobře je to vidět na příkladu mBanky, která v roce 2007 velkolepě vstoupila na trh se svým spořicím účtem s úrokem 3,5 % (při vstupu na trh to byly 3 procenta, která se po pár měsících zvýšila na 3,5). V té době šlo o velké lákadlo na klienty, což se projevilo na velkém přírůstku klientů v relativně krátké době. Určitou roli v tom samozřejmě sehrála skutečnost, že banka si neúčtovala, na rozdíl od ostatních bank, žádné poplatky za vedení účtu apod., ale role spořicího účtu, který umožňuje neomezený přístup k penězům a denní připisování úroků, byla nepopiratelná. Ostatní banky, také díky zvyšování úroků ze strany ČNB, musely reagovat a klienti mohli být spokojeni. Dnes patří spořicí účet eMax od mBank se svou úrokovou sazbou na ve výši 0,4 %, společně s účtem eKonto od Raiffeisenbank, mezi nejhorší spořicí účty z pohledu úrokové sazby.
Tabulka: Úrokové sazby spořicích účtů českých bank
Banka |
Úroková sazba |
Air Bank |
1,80% |
AXA Bank |
1,50% |
Citibank1 |
1,00% |
Česká spořitelna |
0,50% |
ČSOB |
0,90% |
Equa bank |
1,80% |
Fio banka |
0,60% |
GE Money Bank |
0,,80 – 1,10% |
ING Bank |
1,50% |
Komerční banka2 |
0,20 –0,50% |
LBBW Bank |
1,55% |
mBank |
0,40% |
Poštovní spořitelna3 |
1,40% |
Raiffeisenbank |
0,01 – 0,50% |
UniCredit Bank |
1,00 – 1,75% |
Sberbank |
1,03 – 1,73% |
Wüstenrot hypoteční banka |
0,10 – 2,20% |
ZUNO Bank |
1,30 – 1,70% |
Poznámka: Některé banky nabízejí více spořicích účtů. V takovém případě byl vybrán do přehledu pouze ten, který je poskytován s nejmenším množstvím dodatečných podmínek.
1 Citi Premium, v rámci služeb balíčku Citikonto Plus 0,50 – 1 %
2 KB Spořicí konto Bonus – bonus 0,5 %, KB Spořicí konto Bonus Aktiv – bonus 0,85 %
3 výpovědní lhůta 55 dní
Zdroj: Úrokové lístky českých bank
Garance
Kromě úrokové sazby mají banky v rukávu ještě jiná esa. Velmi oblíbenými nástroji na upoutání pozornosti jsou výrazy jako garance, nebo bonus. Garancí určité úrokové sazby nejčastěji láká nové klienty AXA Bank, která s garancí určité výše úrokové sazby začala v polovině minulého roku. Tehdy garantovala novým klientům, kteří si otevřou nový spořicí účet v určitém termínu, úrokovou sazbu 2,8 % až do konce roku. V prostředí, kdy dochází ke snižování úrokových sazeb ze strany ČNB poměrně pravidelně a výrazně, to může být pro klienty skutečně zajímavé. Bohužel, na začátku letošního roku přišlo vystřízlivění, kdy padly sazby na 1,7 %. S podobnou garancí na jeden rok, jen s nižším úročením, přišla koncem roku také LBBW Bank.
Jiným typem garance, na který momentálně láká klienty jedna z mladších bank, Air Bank, je garance, že bude úroková sazba v porovnání s ostatními bankami lepší, případně mezi nejlepšími. S tímto přístupem momentálně operuje Air Bank, která klientům garantuje, že úročení bude patřit mezi tři nejvyšší na trhu. I přesto již letos dvakrát snížila úrokové sazby a momentálně nabízí úrok 1,8 %.
Bonus
Oblíbeným, a nutno říci velmi chytlavým, výrazem je také bonus. Klienti na to slyší, na druhou stranu je nutno upozornit, že pro získání bonusu je potřeba splnit určité podmínky. Například Komerční banka, má výraz bonus přímo v názvu produktu. Kromě KB Spořicího konta Bonus, u něhož nabízí bonus ve výši 0,5 %, a který při připisování bonusu zohledňuje délku spoření, nabízí také KB Spořicí konto Bonus Aktiv, které nabízí bonus do 0,85 %, pokud klient zaplatí minimálně 5 krát měsíčně některou z platebních karet v objemu minimálně 5 000 korun.
Často využívaným způsobem, jak zaujmout klienty, je rovněž pásmové úročení, které pak míří na různé skupiny klientů, podle toho, ve kterém pásmu je úrok nejvyšší. Tento způsob výpočtu úroků však již z původně jednoduchého produktu dělá většinou složitý mišmaš, přičemž u některých bank to spíše vypadá, že mají klienta zmást a ne mu umožnit si vybrat to, co je pro něj nejzajímavější. Často se navíc stává, že výše úroku v určitém pásmu neplatí pro celý zůstatek, ale pouze pro část vkladu spadající do daného pásma. Výpočet celkového úroku je pak pro většinu klientů poněkud složitý.