CZK/€ 25.120 -0,02%

CZK/$ 24.168 +0,07%

CZK/£ 30.274 -0,62%

CZK/CHF 27.020 +0,27%

Text: Jiří Andrlík

11. 01. 2010

1 komentář

Suverénní fondy: Skrytá hrozba bohatých států?

 


 

Suv

Poslanecká sněmovna schválila rozpočet na rok 2010 se schodkem 163 miliard korun. Deficit činí 5,7 % HDP, skutečný schodek může být však ještě vyšší. Na jednoho obyvatele České republiky tedy připadá dluh vyšší než 100 000 korun. Na samotných úrocích z tohoto dluhu je třeba tento rok vynaložit 65 miliard korun.

Nezanedbatelným rizikem zvyšování tempa zadlužování je i to, že České republice může být v budoucnu snížen rating, což by znamenalo nutnost půjčovat si za vyšší úrok a další zdražení obsluhy dluhu.

Celkový dluh překročil hranici 30 % HDP a do dvou let se předpokládá jeho zvýšení až k 40 % HDP. V některých zemích dokonce překračuje státní dluh 100 % HDP. Přesto má celá řada zemí dlouhodobě přebytkové rozpočty, díky čemuž může národní bohatství shromažďovat v tzv. suverénních fondech. O zřízení vlastních suverénních fondů ovšem paradoxně uvažují i značně zadlužené země jako třeba Japonsko. Stejnou potřebu na úrovni Evropské unie vyjádřil i francouzský prezident Sarkozy.

Proč se suverénní fondy jmenují suverénní? Každý např. otevřený podílový fond, který nabízejí finanční instituce pod dohledem centrální banky, podléhá přísné regulaci. Ta se týká povinnosti zveřejňovat všechny důležité informace o činnosti a výkonnosti fondu. Portfolio manager má daná jasná pravidla, do čeho smí a nesmí spravované finanční prostředky investovat a jak má reagovat v případě změn na trhu. Naproti tomu suverénní fondy nepodléhají v tomto směru regulaci vůbec žádné (přestože některé z nich se zmiňovanými pravidly řídí). Jejich činnost je závislá pouze na přáních vlády nebo jiného rozhodujícího orgánu. Mohly by třeba zaútočit na českou korunu a Česká národní banka by neměla velkou šanci se svými dostupnými rezervami tomuto útoku čelit. Na druhou stranu mohou tyto fondy působit i jako vítaný zdroj investic.

Zdroje pro suverénní fondy lze rozdělit do dvou hlavních typů. Prvním jsou finanční prostředky získané z vývozu nerostných surovin. Příkladem mohou být Spojené arabské emiráty, Norsko nebo Rusko. Dominantní úlohu hrají ropa a zemní plyn, ovšem některé země bohatnou i na vývozu jiných surovin. Chile získává tyto prostředky díky vývozu mědi a např. Kiribati, ostrovní stát v Tichém oceánu, svůj fond naplnilo díky vývozu fosfátů.

Druhým typem zdrojů jsou devizové rezervy zemí, které realizují obchodní přebytky jiným způsobem, než je vývoz nerostných surovin. Příkladem je Čína nebo Singapur. Určitá část příjmů je také získávána díky investicím na mezinárodních kapitálových trzích. Investiční strategie botswanského Pula fondu, který vznikl především díky vývozu diamantů, je tato: „Pula fond investuje přednostně do aktiv denominovaných v zahraničních měnách. Investiční cíle jsou založeny na snaze udržet kupní sílu rezerv a na maximalizování výnosnosti do akceptovatelné míry rizika. Strategická alokace aktiv zahrnuje veřejně obchodované společnosti a instrumenty s fixním příjmem v rozvinutých zemích.“ (Zdroj: International Working Group of Sovereign Wealth Funds).

Tab. 1: Největší suverénní fondy (ke konci roku 2008)

             

mld. USD

země

rok založení

zdroj 

Abu Dhabi Investment Authority

875

SAE

1976

komoditní

SAMA Foreign Holdings

433

Saudská Arábie

x

komoditní

Government of Singapore Investment Corp.

330

Singapur

1981

nekomoditní

SAFE Investment Company

312

Čína

x

nekomoditní

Government Pension Fund of Norway

301

Norsko

1990

komoditní

Kuwait Investment Authority

265

Kuvajt

1953

komoditní

National Welfare Fund

225

Rusko

2008

komoditní

China Investment Corporation

200

Čína

2007

nekomoditní

Hong Kong Monetary Authority Invest. Portfolio

173

Čína – HK

1998

nekomoditní

Temasek Holdings

134

Singapur

1974

nekomoditní

Investment Corporation of Dubai

82

SAE

2006

komoditní

National Social Security Fund

74

Čína

2000

nekomoditní

Qatar Investment Authority

60

Katar

2003

komoditní

Libyan Investment Authority

50

Libye

2006

komoditní

Revenue Regulation Fund

47

Alžírsko

2000

komoditní

Australian Future Fund

44

Austrálie

2004

nekomoditní

Kazakhstan National Fund

38

Kazachstán

2000

komoditní

Brunei Investment Agency

30

Brunej

1983

komoditní

Korea Investment Corporation

30

Jižní Korea

2005

nekomoditní

Alaska Permanent Fund

29

USA

1976

komoditní

jiné

168

     

celkem

3900

     

Zdroj: SWF Institute

U několika fondů je objem finančních prostředků kvůli nedostatku informací pouze odhadnut. Některé země vytvořily fondů více, proto lze vliv jednotlivých zemí prostřednictvím suverénních fondů průkazněji vyčíst z druhé tabulky.

Tab. 2: Podíl jednotlivých zemí na celkovém objemu

 

mld. dolarů

podíl v %

SAE

957

25

Čína

764

20

Singapur

464

12

Saudská Arábie

433

11

Norsko

301

8

Kuvajt

264

7

Rusko

225

6

jiné

492

13

Zdroj: SWF Institute

Pro porovnání jednotlivých suverénních fondů je důležitým faktorem i jejich transparentnost, čímž se ve své studii zabýval Peterson Institute. Na základě otázek, na které lze odpovědět „Ano“, nebo „Ne“, jsou přiřazovány jednotlivé body, přičemž při odpovědi Ano je připočtena 1 (případně jenom část bodu), při odpovědi Ne připočtena 0. Otázky byly kladeny ve 4 kategoriích zkoumajících jednotlivé oblasti působení.

V první kategorii Struktura je kladeno 8 otázek, mezi které patří např.: „Je jasně vymezen zdroj fondu?“ V kategorii řízení je jednou ze 4 otázek např.: „Je při stanovování investiční strategie jasně dána role vlády?“ V kategorii Zveřejňování údajů mezi 12 otázek patří např.: „Zveřejňuje fond alespoň jednou za rok zprávy o svých aktivitách a výsledcích?“ V poslední kategorii Chování bylo jedinou otázkou: „Naznačuje fond povahu a rychlost úprav portfolia?“ Čím více bodů fond získal, tím ho lze označit za transparentnější.

Tab. 3: Transparentnost vybraných fondů

   

Struktura

Řízení

Zveřejňování údajů

Chování

Celkem

Superannuation Fund

Nový Zéland

8

4

12

0

24

Government Pension Fund of Norway

Norsko

7,5

4

10,5

1

23

Petroleum Fund

Východní Timor

8

2

11,75

0

21,75

Alberta Heritage Savings Trust Fund

Kanada

7,5

3

9

0

19,5

Alaska Permanent Fund

USA

7,5

2

8,5

0

18

Temasek Holdings

Singapur

4

1,5

8

0

13,5

Heritage and Stabilization Fund

Trinidad a Tobago

6,5

2

3,75

0

12,25

Kuwait Investment Authority

Kuvajt

6

3

3

0

12

National Welfare Fund

Rusko

4

2

3,5

0

9,5

Oil Income Stabilization Fund

Mexiko

5

0

2

0

7

China Investment Corporation

Čína

5,5

0

0,5

0

6

Oil Revenue Stabilization Account

Súdán

4

0

1

0

5

Revenue Regulation Fund

Alžírsko

3

1

0,5

0

4,5

Qatar Investment Authority

Katar

2

0

0

0

2

Abu Dhabi Investment Authority

SAE

0,5

0

0

0

0,5

 

Možných bodů

8

4

12

1

25

Zdroj: Peterson Institute for International Economics

Podobnou studii zpracovala i společnost Oxford Analytica, která kromě míry transparentnosti zkoumala i případné politické a strategické cíle jednotlivých fondů. Výsledky ukazuje obrázek.

Obr. 1: Transparentnost a cíle jednotlivých fondů

Zdroj: Oxford Analytica

Obě studie potvrzují, že nejvyšší míru transparentnosti mají fondy z rozvinutých demokratických zemí, na opačné straně se naopak nacházejí především země s autoritářskými režimy. Zvláště nevypočitatelné jsou fondy ze Spojených arabských emirátů, Číny a Kataru, kde se lze navíc obávat i politických cílů. Nezanedbatelným rizikem je i to, že poslední zmiňované fondy patří mezi největší a jejich majetek rychle roste. Celkový očekávaný objem finančních prostředků v suverénních fondech může v roce 2015 podle odhadů dosáhnout hodnoty 8 (Ernst & Young) až 12 (Morgan Stanley) bilionů dolarů.

Loading

Vstoupit do diskuze 1 komentář



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Ives

    12 ledna, 2010

    No jen se zadlužujme v Evropě takhle dál a prožírejme kapitál, jednou tyhle fondy přijdou a všecky si nás kúpí….

    Odpovědět