Tento názor podporují zejména politici, kteří by rádi dostali agentury pod svou kontrolu. Nepřekvapí, že nejsilnější hlasy, které požadují regulaci ratingových agentur, se ozývají z Francie a dalších evropských zemí. Evropským zemím totiž hrozí, a někdy dost podstatné, snížení ratingu. To by jim prodražilo dluhovou službu a snížilo důvěru investorů. Jedním z posledních případů je snížení hodnocení úvěrové spolehlivosti pěti zemím eurozóny od ratingové agentury Fitch. Rating klesl Itálii, Španělsku, Belgii, Slovinsku a Kypru. Fitch již v prosinci varoval, že může rating těchto zemí snížit. Důvod je prostý a v podstatě je podobný jako u ostatních zemí eurozóny, a to absence řešení dluhové krize v eurozóně. (Ono chtít takové řešení po politicích není moc možné).
Každá z ratingových agentur při svém hodnocení dané země, společnosti či cenného papíru nejdříve hodnocený subjekt sleduje a pak teprve udělí hodnotící známku. Když již je známka udělena, země prochází permanentním hodnocením. Než dojde k případné změně hodnotící známky, agentura vyhlásí výhled na hodnocený subjekt. Tento subjekt je pak sledován po dobu 6 měsíců, než ratingová agentura vyhlásí výsledek. Ovšem ten může být vyhlášen i dříve.
Ratingy pěti zemí Fitch snížila o jeden stupeň, to znamená u Itálie na známku A- a u Španělska na A. V prosinci 2011 agentura zařadila do režimu sledování ratingu vedle těchto zemí ještě Irsko, jehož hodnocení však nechala beze změny na BBB+, nicméně také s negativním výhledem. Rating Kypru klesl na BBB, jeden stupeň od neinvestiční kategorie. Svůj krok agentura zdůvodnila zhoršením ekonomické situace v Evropě a zranitelností těchto zemí finančními otřesy.
Nižší rating je odrazem toho, že podle názoru agentury se na dané stupnici snížila pravděpodobnost splnění finančních závazků hodnocené země. Zhoršuje se tím pozice země na mezinárodním úvěrovém trhu a dál se mohou zvýšit dluhové náklady zemí, které s nimi mají už nyní velké potíže. Ovšem může nastat i opačná situace. To se povedlo třeba ČR, kdy agentury zvýšily rating Česka a tuzemské vládní dluhopisy tak byly na trhu prodávány za nižší úrok. Což nám zlevnilo obsluhu státního dluhu. A kupříkladu i nezměněný rating Irska, i když se nachází těsně nad spekulativním pásmem, jen potvrdil, že se Irsku částečně podařilo stabilizovat státní finance, a to dokonce do takové míry, že by se irské dluhopisy mohly ve druhé polovině letošního roku vrátit na trhy.
Značnou roli ve snížení ratingů hrají negativní ekonomické vyhlídky a pravděpodobnost upadnutí eurozóny do mírné recese, která dál podkope veřejné finance. Vzhledem k tomu, že nejenom eurozóna, ale i další ekonomiky světa mají značné problémy je výhled na brzké zotavení ve hvězdách. Ratingová agentura Standard & Poor’s snížila hodnocení dlouhodobé úvěrové spolehlivosti devíti zemí eurozóny včetně Francie, která poprvé ztratila nejvyšší rating AAA.
REKLAMA
Třetí velká světová agentura Moody’s krátce po rozhodnutí S&P uvedla, že prozatím nechává hodnocení Francie na nejvyšší hodnotě Aaa se stabilním výhledem. Upozornila ale na to, že zadlužení země ohrožuje současný stabilní výhled ratingu, a uvedla, že v tomto čtvrtletí bude rating země znovu aktualizovat.
Vzhledem k výše uvedenému je pochopitelná snaha evropských politiků založit novou evropskou agenturu či získat větší kontrolu nad stávajícími – to ale půjde dost těžko, vzhledem k tomu, že tyto společnosti jsou americká. Je jednodušší nařídit zlepšení ratingu země, než učinit kroky, které by pomohly ekonomiku stabilizovat.
Pravdou je, že ratingy jsou placeny hodnocenými subjekty. Z těchto důvodů nemusí být hodnocení objektivní a v mnoha případech není. Ovšem určité vodítko investorům poskytují. Stejně jako dávají určitý obraz o hodnoceném subjektu.