Tesla: společnost, která vyvolává emoce
Společnost Tesla zůstává na burze. I tak je o dění kolem této společnosti velký zájem. Její zakladatel a generální ředitel jistě vstoupí do historie, stejně jako jeho společnost Tesla. Jenže tanečky kolem stažení z burzy, vyšetřování kvůli tweetu o předání Tesly do soukromých rukou a začínající značná konkurence staví Teslu do problémů.
Elon Musk, generální ředitel, provozní ředitel a zakladatel společnosti Tesla má na Twitteru více než 22 milionů sledujících. Takže i jeho krátké tweety ovlivňují akcie Tesly. Když zmínil na Twitteru, že by Tesla přestala být veřejně obchodovatelná společnost, akcie na chvíli stouply, a to je právě předmětem vyšetřování. Otázkou je, zda Musk úmyslně touto zprávou nechtěl zvednout akcie společnosti. Za tři týdny znovu prostřednictvím twitteru a tiskové zprávy Tesly dal světu vědět, že společnost na burze zůstává. Ještě že jeho další firmy jako je Space X a Solar City nejsou na burze.
Musk je Tesla a Tesla je Musk. Když Musk sám označil uplynulý rok jako nejnáročnější a nebolestivější ve své kariéře, akciím Tesly jeho přiznání opravdu nepomohlo. Právě naopak. Po otištění rozhovoru v The New York Times akcie značně klesly. Ale o Elonovi Muskovi se více dozvíte v našem připravovaném článku.
„Akcie společnosti Tesla by se dali přirovnat k Becherovce. Jinými slovy, buď ji máte rád, anebo ne. Hovoří o tom i tvrdá data. Hodnota akcií je totiž na 4násobku objemu příjmů v porovnání například s 0,4 a 0,3násobkem pro General Motors a Ford. Na druhou stranu dle metriky budoucí Cash Flow se navíc jeví akcie Tesly stále podhodnoceny, jelikož by jejich optimální hodnota dle této metriky měla dosahovat hranice okolo 530 USD v porovnání se současným stavem 312 USD. Na druhou stranu dle poměru ceny vs. příjmy, tzv. PE ratio je v mínusu -19.3 a poměr ceny vs. aktiva tzv. PB ratio je nadhodnocena 13,6krát,“ říká Radim Dohnal, ekonom portálu Capitalinked.com.
Jaká je teď situace?
Zdá se, že na lepší časy se neblýská. Tesla sice v posledním červnovém týdnu zvládla zrychlit výrobu aut na hranici dlouho slibovaných 5 000 kusů, ale práce kvapná, málo platná. Tesla musela opravit 86 procent vyrobených aut.
REKLAMA
Časopis Business Insider získal interní dokumenty z továrny, podle kterých muselo 4300 vozidel z 5000 jít zpátky na nějakou opravu. Bez těchto oprav nemohou být automobily prodávány. Podle Tesly nejsou problémy nijak zásadní a v průměru trvá jejich náprava 37 minut. Na Twitteru bylo i zveřejněno video z jedné velmi rychlé opravy.
Tesle se daří lépe než konkurenci
Podíváme-li se na vývoj akcií Tesly, nevypadá to růžově, ale ve srovnání s konkurenční společností General Motors je na tom stále ještě dobře.
„Tesla si stále vede lépe než automobilový dinosaurus General Motors, který má současné PE -41,2 a PB 1,5. Právě General Motors v současnosti konkuruje Tesle na poli elektrických automobilů prostřednictvím svého dostupného vozu Chevrolet Bolt. Nutno podotknout, že je jeho image ale zcela zastíněna vozy Tesla,“ doplňuje Dohnal.
Tesla přináší řadu starostí
Těžkou hlavu může dělat Muskovi právě konkurence, a to nejen General Motors. Ruská firma Kalašnikov vyvíjí technologii pro vlastní elektromobil, který by se měl stát konkurentem právě americké automobilky Tesla. Elektromobil s výkonem až 220 kilowattů a dojezdem až 350 kilometrů má být vtělen do karosérie retro auta IŽ-21252 Kombi.
REKLAMA
Stejně tak se pouští do výroby elektromobilů společnost Apple, a to je asi největší problém. Z Tesly začínají odcházeti inženýři, kteří se na výrobě elektromobilu podíleli. Automobilku už měly opustit více než čtyři desítky inženýrů a mnozí z nich zamířili právě do Applu.
Po dvou letech také z Tesly odchází Sarah O´Brian, vice prezidentka pro komunikaci, která naopak přišla do firmy z Applu. Prý byl její odchod naplánovaný několik měsíců dopředu a nesouvisí s Muskovou snahou převzít Teslu do soukromých rukou.
Zdroj: Kurzy.cz
Měl by Apple koupit podíl v Tesle?
Naskýtá se otázka, jestli by Apple nechtěl koupit podíl v Tesle, aby se obě společnosti propojily. „Právě Apple byl v poslední době často zmiňován ve spojení s Teslou a to ze třech hlavních důvodů. Tím prvním je možná akvizice části společnosti Tesla společností Apple, která sama investuje do rozvoje autonomních automobilů. Tím druhým je možná spolupráce na úrovni CEO mezi Timem Cookem a Elonem Muskem, který by při svém pracovním vytížení a vymýšlení optimalizační strategie uvítal klidnější a operativně zaměřenější zpětnou vazbu od Tima Cooka. A tím třetím důvodem je značná podobnost při představování produktů za pomoci kultu osobnosti Elona Muska,“ vysvětluje Karel Kotoun, ekonom společnosti Chytrý Honza.
„Osobně si myslím, že tento krok v současnosti nemá pro Apple smysl. Když se podíváme na výsledky výrobce telefonů za několik posledních kvartálů, tak je jasné, že Apple je dobrý v tom co dělá – rychle buduje tržby ze svého vysokomaržového byznysu Services, generuje rychlé tempo růstu ze segmentu doplňků a neustále se mu daří zvyšovat průměrnou cenu prodaných telefonů. Rozkročení do automobilového průmyslu přes drahou Teslu by jen odvedlo pozornost managementu od těchto věcí. Je však pravda, že malý nekontrolní podíl bych si asi ještě věděl představit,“ říká Ján Hladký z Patria Finance.
REKLAMA
Teoreticky by Apple mohl koupit všechny akcie Tesly
Elon Musk podle všeho Teslu prodat nechce. Každopádně by si ale měl k sobě do vedení Tesly někoho přizvat. Jenže je těžké s někým spolupracovat, když máte určité vize, které dokážete uskutečnit jen vy. Musk je vizionář a plánů týkajících se Tesly nebo jeho dalších společností má plnou hlavu. Jenže nemůže sedět asi na pěti vysoce postavených židlích a pak bez rozmyslu ve tři ráno poslat nějakou hlášku na Twitter.
„Apple s aktuální hotovostí 244 mld. USD je teoretickým kupcem všech akcií Tesly nebo aspoň všech mimo v držení Elona Muska. Nicméně pokud by kupovali všechny akcie, utratili by 21 % oné hotovosti a to by bylo hodně složité vysvětlit akcionářům na valné hromadě. Tesla nejde příliš srovnat s Applem. Apple jen upravoval trh s elektronikou, pokud jde uživatelský přístup a design. Tesla trh v zásadě buduje od nuly. Tesla by spíše snesla srovnání s příběhem Amazon. Ale Amazon, i když si kupoval a budoval trh, byl dlouhodobě v mírném zisku. To Tesla je v chronické a rostoucí ztrátě,“ říká Radim Dohnal.
Elon Musk, Twitter a Tesla
Elon Musk si Twitter opravdu oblíbil. Podle některých až moc a měl by více uvažovat o tom, co na tuto sociální síť napíše. I když pro jeho sledující může být příjemné, že zprávy, které na Twitter píše, jsou opravdu od něj. Ale drobná korekce snad i od jakékoli druhé osoby by neškodila.
„Elon Musk přes tuto platformu informoval převážně o vývoji ceny Tesla a využití našla i jako prostředek pro posmívání se short investorům. Nestávalo se často, aby se touto cestou dostala na světlo světa tak materiální informace, jakou je buy-out spolu s výkupní cenou a faktem, že financování je již zajištěno. Cena akcií samozřejmě vystřelila vzhůru, protože nikdo nevěděl, zda to Elon opravdu nemyslí vážně,“ dodává Ján Hladký z Patria Finance.
Potom, co svět obletěla zpráva, že Tesla zůstává na burze akcie Tesly nijak zvlášť nezareagovaly. Každopádně by například podle Radima Dohnala bylo vhodné diverzifikovat Elonův kult osobnosti tak, aby úspěch Tesly nezávisel jen na něm, ale také na počtu vyrobených a prodaných automobilů.