Tiger Woods připravil akcionáře o 12 mld. USD
Jak mohl jeden (byť údajně nejlepší) golfový hráč způsobit svým rozhodnutím tak vysokou škodu? Její výši odhadl výzkumný tým Univerzity of California, který zkoumal vývoj akcií společností, které sponzorovaly Tigera Woodse. Od nehody Woodsova automobilu (27. 11. 2009) po týden po oznámení přerušení sportovní kariéry (17. 12. 2009) klesly akcie 9 společností, které Woodse sponzorují. A výsledek?
„Skandál zredukoval hodnotu akcií držitelů zmíněných titulů ve sponzorských společnostech o 2,3 %, resp. cca 12 mld. USD,“ uvádí Josef Stoulil z Capital Partners, který o studii informoval. Ztráta je pochopitelně očištěna o jiné tržní vlivy, které byly zkoumány na sponzorských titulech 4 roky zpětně.
Jaké lze z citované studie učinit závěry? V prvé řadě by se zřejmě investor neměl soustředit pouze na ekonomický tisk, ale podle oborů, do nichž investuje, by měl sledovat také sportovní zpravodajství a bulvár. Ostatně není to jen případ sponzoringu Tiger Woodse, který přivádí investory a analytiky do zdánlivě nesouvisejících oborů.
Kupříkladu investoři do ropy a akcií ropných společností by měli být zdatnými meteorology. Vždyť hurikánová sezóna v Mexickém zálivu míchá cenou ropy jako vítr lopatkami větrné elektrárny. Měli by také sledovat sněhové zpravodajství v zimě či náladu Američanů na cestování v letní sezóně. Cena ropy roste, je-li tuhá zima nebo horké léto. A měli by být též schopnými vojenskými stratégy, neboť oblasti oplývající ropnými ložisky či ropovody (nebo somálskými cestami ropných tankerů) nešetří ani válečnými konflikty.
Všem investorům se ovšem v každém případě vyplatí být dobrými mediálními analytiky. Mnohdy jsou to právě média, která dokáží rozkolísat ceny akcií a přivodit ztrátu 1 mld. USD nikoli během 13 dnů, ale během několika málo minut – a připravit tak kupříkladu leteckou společnost o 3/4 tržní kapitalizace.
REKLAMA