Tipy pro manažery: Jak stimulovat pokles výkonnosti zaměstnanců?
Výsledky klesly, snížil se zájem o práci, kamsi se ztratil kolegiální nebo přímo kamarádský duch, který vládl v kolektivu ještě vloni. Kde je chyba? Často v motivaci lidí a s tím jdoucí vnějškovou stimulací výkonu. V případě motivace jde o vnitřní hnací síly člověka, přání, potřeby, zájmy, stimulace (někdy označovaná za vnější motivaci) je souhrn nástrojů, které podporují vnitřní zájem. Nejznámější metodikou v této oblasti je takzvaná Maslowova pyramida potřeb. Užitečná je, pokud si uvědomíte, které motivační patro je pro ovlivňovaného nyní to nejdůležitější.
Jen v krátkosti motivační patra začínají jako pomyslná pyramida odspodu základními potřebami, do kterých pro představu patří stimuly jako peníze, veškeré benefity, úprava pracovní doby, uspořádání a vybavení prostoru, oddechové zóny, pitný režim. Vyšší příčku představuje jistota a bezpečí. Příkladem vhodných stimulů jsou pojištění a připojištění, zdravotní prohlídky, pomůcky, BOZP, pracovní smlouva na dobu neurčitou, jistota výplaty ve výplatním termínu. Prostřední patro reprezentují vztahy. Správnými stimuly v tomto motivačním patře jsou například outdoory a další týmové akce, manažerské pohovory, rituály, porady, zpětná vazba, kouč k dispozici, supervize. Předposlední patro je uznání a prestiž. Zde stimulujme oceněním, soutěžemi, možností prezentace, články v bulletinu, kariérovým růstem, stážemi a školením. Špičkou pyramidy tvoří seberealizace. Poskytněte lidem účast na tvorbě vize, samostatnost, úkol s výzvou.
Manažeři udržují kontakt
Co to znamená pro manažera, že musí být stále v kontaktu se svými lidmi? Musí s nimi mluvit, vědět, co se s nimi a u nich děje. Protože motivace člověka se může kvapem změnit. Například člověk, kterého motivovala snaha být vynikající obchodník, hvězda týmu a najednou se mu rozpadl vztah. Teď potřebuje pomoc a podporu, někoho, s kým bude situaci probírat, ubrat na pracovním nasazení. Už nemá zájem o interní soutěž, protože si řeší osobní starosti. Motivace se dočasně posunula do jiného patra a manažer by mu měl vytvořit podmínky pro zvládnutí těžké situace. Jenom tak si udrží loajálnost kvalitního pracovníka, když ten uvidí, že o něj je zájem jako o člověka, nejen o položku v rozpočtu.
Vhodným nástrojem pro poznání lidí a jejich motivace jsou takzvané manažerské pohovory. Existuje jich více druhů – hodnotící, motivační, vytýkací, koučovací. Pro zjištění potřeb pracovníků nejlépe funguje motivační pohovor. Pohovor musí být ohlášen s předstihem a na pohovor by měli být oba (manažer i pracovník) připraveni. Ideální je, když se manažer hodně ptá a pracovník otevřeně odpovídá. Někdy jsou manažeři v rozpacích, jaké otázky položit, aby se dozvěděli potřebné informace.
REKLAMA
Příklady otázek při motivačním pohovoru:
- Jak jste spokojen/á se svou prací – rozsah, zadávání, kompetence?
- Jestliže ne, co byste navrhoval/a změnit?
- Co by vám pomohlo svou práci vykonávat ještě lépe, co by vám usnadnilo její výkon?
- Vyhovuje vám prostředí, ve kterém pracujete, nebo byste na něm něco změnil/a?
- Cítíte se dobře v týmu, kolektivu lidí, se kterými spolupracujete?
- V případě, že ne, co by posílilo vaši spokojenost?
- Jak vidíte naši vzájemnou spolupráci?
- Je něco, co by ji mohlo i zlepšit?
- Jaké máte plány, záměry do budoucna – pracovní, osobní?
- V jakém čase byste je rád/a uskutečnil/a?
- Je v nich něco, s čím vám mohu pomoci?
Práce s lidmi je proces, který nikdy nekončí. Motivace a používání vhodných stimulů jsou klíčové nástroje managementu. Vyplatí se brát zřetel na hnací síly lidí – projeví se to v jejich výsledcích, ve vztahu k firmě i nadřízenému, v kvalitě vztahů na pracovišti i například v míře inovace a nápadů, se kterými lidé přijdou.