CZK/€ 25.285 -0,16%

CZK/$ 23.179 -0,44%

CZK/£ 30.078 -0,27%

CZK/CHF 26.860 -0,04%

Text: Petr Zámečník

20. 08. 2014

1 komentář

U. G. Nagel: Jsme o 80 % levnější

 


 

Přicházíte do České republiky z Holandska. V Holandsku jste nejlevnějším obchodníkem s cennými papíry pro retailovou klientelu. Chcete být nejlevnější i v České republice?

Chceme být nejlevnějším brokerem v celé Evropě. V současnosti jsme nejlevnějším brokerem na celém světě. Není žádný obchodník s cennými papíry, který by byl pro retailové klienty levnější než my.

Vaši zákazníci budou mít pouze internetový přístup k nákupu cenných papírů?

Ano. Nemáme a nechceme mít žádné poradenství nebo výzkum trhu pro klienty. Nabízíme možnost sledování grafů, ale nenabízíme žádné rady.

Vaše ceny jsou nižší než u ostatních brokerů v průměru o 80 %. Jak je možné nabízet vaše služby takto mnohem levněji než vaše konkurence?

Nabízíme retailovým klientům stejné ceny, jaké mají běžně k dispozici profesionální správci.

REKLAMA

Z nějakých důvodů retailoví klienti mají běžně 7× až 8× vyšší ceny než asset manažeři. Základ tohoto rozdílu leží v historii. Před 10 až 15 lety retailoví klienti začali obchodovat a potřebovali mnohem větší asistenci. Nerozuměli tomu, jak si otevřít účet, jak obchodovat… Dnes ale 90 až 95 % klientů nikdy obchodníkovi nevolá a nepotřebuje pomoc. Dnes každý běžně využívá internetové bankovnictví a obchodní platformy nejsou příliš odlišné.

V roce 2008 jsme začali nabízet služby profesionálním asset manažerům a v roce 2013 jsme nabídli stejnou službu jako asset manažerům i drobné klientele. Drobnou klientelu vnímáme jako jednoho velkého asset manažera.

Drobní klienti ovšem mají menší objem prostředků. To je jedním z důvodů, proč mohou mít profesionální správci portfolií nižší transakční poplatky.

Je zajímavé, že to říkáte. Pokud si správce majetku uloží velké množství peněz na náš účet, nevyděláme ani euro, dokud nezačne obchodovat. A to je stejné u všech brokerů. Není důvod, aby klient s velkým objemem peněz a klient s malým objemem peněz měli odlišné poplatky. To nedává smysl.

Pokud byste dostával úroky z uložených peněz, pak by to dávalo smysl. Ale to brokeři nedostávají. Máme pouze transakční poplatky. Klient, který si uloží 1 000 EUR a obchoduje každý den, je mnohem hodnotnější než klient, který si uloží 1 mil. EUR a nedělá nic.

Obchodujete také na pražské burze. Stanete se jejím členem, nebo obchodujete přes jiného obchodníka?

Jsme členem clearingového domu. Je to největší banka v Holandsku – ABN AMRO. A k tomu spolupracujeme s Morgan Stanley. Pro většinu trhů využíváme našich clearingových domů, ale jsme např. členem Euronext, což je naše domovská burza, a aktivně pracujeme na tom, abychom byli zapojeni také do obchodního systému  Xetra. Uvažujeme stát se také členy pražské burzy, ale ne nyní.

Na jakých trzích mohou vaši klienti nakupovat cenné papíry?

Naši klienti mohou obchodovat téměř na libovolném trhu. Pokrýváme např. i Mexiko, Turecko, Japonsko, Singapur, Austrálii… všechny velké světové trhy. Kopírujeme trhy, kde chtějí obchodovat asset manažeři. A ti chtějí obchodovat na celém světě. Kopírujeme také strukturu, jakou využívají profesionální obchodníci, což také není běžné.

Zaměřujete se pouze na akcie, nebo i na jiné typy cenných papírů?

Můžete přes nás obchodovat s deriváty, s dluhopisy, s opcemi… a v současnosti máme čtyři měny, které můžete také obchodovat.

REKLAMA

Zahájili jste činnost v roce 2008, což byl začátek finanční krize. Jaké byly vaše začátky?

Trhy byly hodně volatilní, a když jste se bavil s asset manažery, ti se více starali o zítřejší ráno než o příští rok. Byla to poměrně výzva. Ale nabízeli jsme produkt, který přesně potřebovali. Asset manažeři jsou stejně pohodlní jako ostatní lidé. Chtějí mít přístup na všechny trhy, ale nechtějí se přihlašovat k 15 různým aplikacím. Navíc platili poplatky, které byly poměrně vysoké.

Přišli jsme s produktem, který umožňoval obchodovat na celém světě a měl nižší transakční poplatky. Nakonec se stali našimi klienty. Od asset manažerů máme nyní ročně 5 milionů transakcí a 10 mld. EUR obratu. To je dost velký podíl na trhu.

Jak zareagovala vaše konkurence na váš vstup na retailový trh?

Naše konkurence to nečekala. Bylo to pro ně překvapení. Dva týdny před naším startem největší broker, pro kterého jsem dříve pracoval, zveřejnil v jednom článku, že ceny již nemohou jít níže. A za dva týdny jsme přišli s cenami nižšími o 80 %.

Založit brokerskou společnost není snadné. Je to snadné s vysokými poplatky. Ale s nízkými je to mnohem obtížnější. Měli jsme výhodu, že jsme již měli profesionální klienty a rostli jsme poměrně rychle. Měli jsme dobré spojení s clearingovými domy, protože byly rády za objem transakcí, které jim přivádíme. A mohli jsme tak pro drobné klienty vyjednat stejné podmínky.

Zahájili jsme činnost pro retailové klienty v září 2013 a očekávali jsme v několika prvních týdnech 100 až 200 klientů. Překvapilo nás, když k nám přišlo 2 000 klientů v prvních dvou dnech. Nyní máme 25% podíl na trhu v Holandsku. A očekáváme podobný úspěch i v ostatních evropských zemích. V průběhu příštího roku se staneme největším obchodníkem v Holandsku.

Využíváte svůj vlastní software?

Můžeme být tak levní, protože si vše vytváříme „in house“.

Jakou reakci očekáváte od konkurentů v České republice?

Nemyslím si, že by byli nadšení. Je to poměrně šok pro celou Evropu.

Před 20 lety vznikli první internetoví brokeři, což bylo něco unikátního. Drobní klienti se dostali k on-line cenám cenných papírů. On-line brokeři získali konkurenční výhodu oproti bankám, protože banky jsou poměrně pomalé a nemohou se rozvíjet tak rychle jako noví hráči.

Naše cenová politika je obdobnou revolucí pro drobné klienty. Chce-li klient spekulovat, vysoké poplatky ho zabíjí. S běžnými poplatky nemohou vydělávat.

REKLAMA

V jakých zemích již působíte?

Působíme v Holandsku, v Belgii a ve Francii, Česká republika je čtvrtou zemí.

Jaké vnímáte rozdíly mezi jednotlivými zeměmi?

V Holandsku lidé obchodují více než ve Francii. Belgie je někde mezi.

Ve Francii je přístup ke klientům mnohem těžší. Francouzi chtějí být klienty francouzských společností. Kupují francouzská auta, využívají francouzské banky… přichází k nám hodně lidí, ale zdaleka ne tak rychle jako v Holandsku nebo v Belgii.

V Belgii jsme se stali ziskovými po pěti měsících od března 2014, kdy jsme tam zahájili činnost. Ve Francii to pravděpodobně bude trvat o 2 až 3 měsíce déle.

Jaké očekáváte klienty v České republice?

Česká republika je jednou z nejvyspělejších zemí východní Evropy. Lidé pracují tvrdě a jejich příjmy se přibližují příjmům ve vyspělých zemích. Myslím si, že klienti se nebudou významně lišit od holandských klientů.   

V České republice je velmi nízká zadluženost a zároveň nízké úrokové sazby vedou lidi k hledání alternativ k bankovním produktům.

Nabízíte také nákup akcií s pákou a short sell?

Ano, máme i maržový systém. Pokud máte zástavu – akcie, můžete si půjčit s úrokovou sazbou 3 % nad benchmark, kterým je mezibankovní sazba. Zaplatíte tedy přibližně 3 % ročního úroku. Stejně tak nabízíme short sell. Stejně jako našim profesionálním zákazníkům.

Nyní jste vstoupili do České republiky. Jaké země plánujete jako další v pořadí?

Přesné pořadí vstupu do dalších se ještě mění. Naším cílem je být přítomni v celé Evropské unii. To plánujeme v příštím roce až dvou. V nadcházejících měsících půjdeme do Rakouska, Polska, Německa, Španělska, Portugalska, Řecka a Maďarska.

Takto široká expanze musí být nákladná. Kde na ni získáváte kapitál?

Není to tak nákladné. Nabízíme službu, pro kterou již máme veškerou infrastrukturu a software. Jediné, co musíme udělat, je přeložit webové rozhraní a získat rodilé mluvčí v dané zemi, kterým mohou klienti zavolat v případě potřeby.

Jsme ziskovou společností již od počátku našeho podnikání. A naše zisky investujeme zpět do společnosti. Nemáme žádné půjčky.

Neobáváte se, že by některá ze současných českých brokerských společností mohla snížit své poplatky na vaši úroveň?

To je riziko. Ale nemyslíme si to. Nejsme 10 % pod jejich cenou, ale jsme o 80 % levnější. Kdyby snížili svou cenu na naši úroveň, dostaly by se do ztráty. Jsou příliš neefektivní, mají příliš mnoho lidí. Neobávám se toho. Spíše se obávám společností našeho typu, které jsou efektivní a mohou nabídnout srovnatelné ceny.

Očekáváte příchod klientů spíš od stávajících brokerů, nebo přitáhnete nové zájemce o obchodování na kapitálových trzích?

Většinu klientů získáme od jiných brokerů. Pokud obchodují aktivně, mohou s námi ušetřit tisíce euro měsíčně na poplatcích. V současnosti má v Česku účet u obchodníka s cennými papíry přibližně 150 tisíc lidí. Možná 10 až 15 tisíc lidí obchoduje aktivně a těm se změna rozhodně vyplatí.

Lidé, kteří chtějí začít obchodovat na kapitálových trzích a udělají si srovnání brokerů, k nám také pravděpodobně přijdou, protože máme nejlepší nabídku.

Děkuji za rozhovor.

Loading

Vstoupit do diskuze 1 komentář


Související články

Martin Dočekal

Martin Dočekal: Problémem korporátních dluhopisů je distribuce

Ondřej Záruba a Martin Dočekal spustili na začátku října Fond Českých korporátních dluhopisů. Je zaměřen na aktiva, kterým je v poslední době věnováno hodně pozornosti. Proč s ním přicházejí právě nyní a jaké jsou jejich ambice? Odpovídá Martin Dočekal.

Text: Redakce

23. 10. 2019


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • teta ruzena

    8 září, 2014

    prosim vas a mate taky zeleninu s tou 80% slevou? kdyz mate ty ruzny trhy tak bych toho vyuzila, rajcata z australie sou nejlepci do calamady

    Odpovědět